Belgen steeds grotere champagneliefhebbers
10396
post-template-default,single,single-post,postid-10396,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Belgen steeds grotere champagneliefhebbers

Belgen steeds grotere champagneliefhebbers

Op de dag van de Champagnewijnen in Hotelschool Ter Duinen in Koksijde maakte het Comité Champagne de balans op van het afgelopen jaar. Daaruit blijkt dat de consumptie van Champagnewijnen in ons land steeg. Daarenboven kiezen Belgische consumenten steeds meer voor het hogere gamma, voor speciale cuvés, roséchampagnes en millésimés.

Wereldcultuurgoed
champagnedag1De dag van de Champagnewijnen in Koksijde was voor de organisatoren een mooie gelegenheid om de “Heuvels, Huizen en Kelders van de Champagnestreek” te linken aan de “garnalenvangst te paard in Oostduinkerke”, beiden opgenomen in de lijst van UNESCO cultuurgoed. Nadat twee peerdenvissers demonstreerden hoe de garnalenvangst te paard verliep, konden de genodigden genieten van topgerechtjes met een gastronomische match tussen Champagnewijnen en garnalen.

Wereldwijde groei
Tijdens de daaropvolgende persconferentie verklaarde Thibaut Le Mailloux, communicatiedirecteur van het Comité Champagne dat de Champagnesector het wereldwijd goed doet. Vorig jaar was de export van Champagnewijnen goed voor een omzet van 4,71 miljard euro, het op één na hoogste cijfer ooit. Er wordt niet alleen steeds meer en verder uitgevoerd, maar de markt raakt ook meer gediversifieerd. Zo werd in 2016 zelfs 8,6 procent meer roséchampagne uitgevoerd en 4,7 procent meer “cuvées de prestige”.

België is de zesde markt voor Champagne met 5,57% van alle export van Champagneflessen en blijft dus een belangrijk land voor de Champagnestreek, met niet minder dan 616 verzenders op Belgische bodem. Hoewel de accijnsverhoging, de witte kassa en de aanslagen invloed hadden op de verzendingen naar België, is de thuisconsumptie van Champagne in 2016 gestegen met 6,7 % in volume en 15 % in waarde. Binnen de Europese markt zijn Nederland en Italië stevige groeilanden. Buiten Europa stijgt vanuit alle hoeken van de wereld de vraag om Champagne met onder meer een toename van 25,4 procent in Nieuw-Zeeland, 15,1 procent in Zuid-Afrika, 14,2 procent in Zuid-Korea en 12 procent in Mexico. Daarbij stelt het Comité Champagne ook vast dat Champagneconsumenten steeds meer op zoek gaan naar zeldzamere en prestigieuze cuvées.

Belgische Champagne ambassadeur
Van 6 tot 9 november vindt in Epernay de Europese finale van de Champagne-Ambassadeurs plaats, waarbij ons land zal vertegenwoordigd worden door de Gentse Kristel Balcaen, sommelier, wijnschrijfster en wijndocente bij Syntra en aan de Vlaamse Wijnacademie. Zij won onlangs de Belgische finale van de Europese wedstrijd van de Champagne-Ambassadeurs. Voor de twaalfde uitgave van deze wedstrijd moeten de kandidaten de “dégorgement” en “doseringsfasen” kunnen uitleggen en tevens het belang ervan aantonen bij de bereiding van champagnewijn.

Info: www.champagne.com & www.hotelschoolkoksijde.be

Perscontact: Grégoire van den Ostende: info@champagne.be
Auteur: Rita Goethals