Cruisen met de Oosterdam op de Middellandse Zee
4885
post-template-default,single,single-post,postid-4885,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Cruisen met de Oosterdam op de Middellandse Zee

Cruisen met de Oosterdam op de Middellandse Zee

De eerste keer

Bibliotheek

Bibliotheek

‘Toch geen spek voor mijn bek, dat hele cruise-gedoe’ denk ik telkens als ik collega’s en kennissen enthousiast over hun cruiseverhalen hoor berichten. ‘Zullen wel zien, later misschien eens’, is mijn stugge repliek. Tot ik plotseling, heel onverwacht, de kans krijg om zelf op cruise mee te mogen. En wel met de prestigieuze Holland America Line. Daarvoor moet ik eerst naar de haven van Piraeus in Athene waar de Oosterdam, een statig, middelgroot cruiseschip voor anker ligt. Een imponerende verschijning: dat zonder meer. Na wat douane-en incheckformaliteiten aan de kade hijs ik me aan boord voor mijn maiden cruise die een weekje later zal eindigen in Venetië. Het ms Oosterdam loste de trossen al een weekje vroeger in Civitavecchia (Rome) en meerde al aan in de havens van Napels, Iraklion, Santorini en Kusadasi. Voor een eerste kennismaking met het schip ‘huppel’ ik met de security officer en ‘Sint-Nicolaas en zijn paardje’ in gedachten ‘het dek op en neer’. Ben benieuwd wat voor snoepgoed dit gigantische schip voor mij allemaal in petto heeft. Ik besluit alle vooroordelen die ik in mijn rolwagentje achter me aansleep, meteen overboord te kieperen.

Neptunus suite

Neptunus suite

Vreselijk duur?
Dat je, om je een cruise te kunnen veroorloven, je stinkend rijke tante uit Amerika moet afpersen, het best een lucratief drughandeltje op poten zet of ‘goeie papieren’ moet hebben in Panama, is uiteraard een pluspunt, maar hoeft niet per se. Cruises zijn niet echt goedkoop, maar worden almaar betaalbaarder. Er is een groot en gediversifieerd aanbod op de markt en de prijzen variëren natuurlijk naargelang van de inhoud van het eigen portemonneetje. Nogal wiedes dat je bij de betere maatschappijen ook de meeste waar voor je geld krijgt. De totaalprijs hangt onder meer af van de duur van de reis en de bestemming. Ik sprak met een paar olijke tantes uit Fort Lauderdale die per jaar meer op een cruiseschip verblijven dan in hun eigen woning! Maar neem nu ‘mijn’ cruise die onder de vlag ‘The Adriatic Dream’ 12 dagen flinke stukken van de Middellandse en Adriatische Zee bevoer.

Kajuit Verandah Stateroom

Kajuit Verandah Stateroom

Deze cruise werd tegen een vanaf-prijs van 999 euro per persoon in binnenhut (interior stateroom) aangeboden, lees: kamer met badkamer en douche, evenwel zonder raam en zeezicht. Heb je voldoende aan een bed en breng je de dag sowieso op het dek door, of ben je de hele dag op excursie, dan is dat je persoonlijke keuze. Denk je dat deze cruise voor jou – om eens een lichtjes gehypete zinsnede te gebruiken uit het bloemige cruisejargon – een ‘once in a lifetime-experience’ is, dan graai je wat dieper in je ouwe sok en kies je voor de verandah stateroom. Dan krijg je een ruimere hut met balkon met twee ligzetels en heb je gegarandeerd zeezicht. Dat kost je dan je 1899 euro. Word je lichtelijk kierewiet bij de gedachte wat je allemaal met de pas gewonnen euromillions-jackpot aan moet, doe dan eens lekker decadent en ga voor een exclusieve suite met eigen jacuzzi op het terras en privébutler. Tarieven gratis beschikbaar op de website.

All inclusive?

Keukenbrigade

Keukenbrigade

Eten en drinken, volpension zeg maar zoals in een viersterrenrestaurant plus (behalve alcoholische dranken en softdrinks van bekende merken) en het gebruik van alle faciliteiten aan boord (behalve feelgood-arrangementen in het wellnesscenter) zijn in de prijs inbegrepen. Bij inscheping krijg je een pasje waarmee je al je extra consumpties en activiteiten betaalt die dan bij vertrek van je kredietkaart worden afgeboekt. Hou wel rekening met een extra kost van 12,50 euro per dag voor de service of ‘fooienpot’, die verdeeld wordt over alle bemanningsleden, ongeacht hun rang of ‘zichtbaarheid’ aan dek of in de restaurants. Overigens, het volledige prijskaartje is sterk afhankelijk van je persoonlijke consumptiegedrag. Als je de hele dag door spetterende cocktails laat aanrukken en bij het diner de wijn in sloten laat stromen, zal je rekening vermoedelijk iets gepeperder zijn dan die van Batavus Droogstoppel die zweert bij het dagelijkse glaasje water van de spuitfontein. Toch nog even vermelden dat er op alle drankjes, alcoholisch of niet, telkens een heffing van 15 % aangerekend wordt. Je consumptiegedrag en -bedrag kun je overigens elke dag checken via een app op je smartphone, je tablet of je tv in je hut. Kwestie van geen rolberoerte te krijgen bij een blik op de eindafrekening. Spotgoedkoop of peperduur? Uiteindelijk maak je dus je trip zo duur als je portefeuille dik is.

En of het eten lekker was?

Lido-dek buffetten

Lido-dek buffetten

Als al dat volk aan boord, in ons geval 1725 gasten en 812 bemanningsleden, de hele dag door gevoed moet worden, zal het eten wel niet veel soeps zijn, merkte mijn hoogbejaarde moeder nuchter op. Doken er in haar geest plotseling beelden op van bewasemde gaarkeukens uit de oorlogsjaren en zag ze onwelriekende geurslierten uit haar kindertijd voorbijzweven? Fout. Volledig van de pot gerukt want op de Oosterdam is het eten uitermate verzorgd en van hoge kwaliteit. Dineren kun je in verschillende stijlvol ingerichte restaurants waarbij zowel de kaart als de bediening voortreffelijk is. In het Vista-hoofdrestaurant dat zich over twee dekken uitstrekt, kun je uit het dagelijks wisselende en gevarieerde menu à la carte eten. De sommelier geeft je deskundig advies over je wijnkeuze. Mocht je zuinigjes drinken, dan wordt je flesje de volgende dag opnieuw aan tafel gehesen. Eet je graag iets exclusiever of kies je voor een ander type keuken, dan kun je terecht in enkele themarestaurants zoals Canaletto (Italiaans) of de Pinnacle Grill voor ‘fine dining’. Hiervoor dien je te reserveren en betaal je een toeslag; reken op ongeveer 25 dollar per persoon. De dresscode in de restaurants is erg soepel en relaxed: smart casual voor het diner en één keer per week gaat het er tijdens de gala-avond iets formeler aan toe. Dat je hier en daar toch wel enkele Amerikaanse zwaar opgedirkte ladies kunt spotten met ‘hoofddeksels’ waarvoor ze op ‘Waregem Koerse’ vast en zeker in de prijzen zouden vallen, is met dit overwegend Amerikaans publiek niet helemaal uit te sluiten.

Lido-dek buffetten

Lido-dek buffetten

De hele dag door kun je voor zowel het ontbijt als de lunch, het diner en alle tussendoortjes, op de Lido-Market terecht waar aan de vele buffetstanden een uitgebreid assortiment aan gerechten aangeboden wordt: pizzapunten, pasta’s, groenteschotels, klassieke vlees-en visgerechten, sushi, belegde sandwiches, kaasschotels, tapas, hapjes, gebak en ijs. Koffie, thee en vruchtensap zijn gratis. Heimwee naar huis wordt troostend bestraft in de Dive-In waar onze nationale frietjes met hamburgers geserveerd worden. De calorietjes loop je er zo weer af in de fitness-en sportzaal of op het Promenadedek waar je om het hele schip heen kan wandelen. In de Green House-Spa worden je al zeurende pijntjes liefdevol weggemasseerd en vermeende tekorten of onrustwekkende teveels vaardig weggecamoufleerd, uiteraard tegen betaling.

In de buik van het schip

Aanvoer vers voedsel en controle in Venetië.

Aanvoer vers voedsel en controle in Venetië.

Bij een kort bezoek aan de ‘galley’, de enorme keukens, opslagplaatsen en koelruimtes in de kelders van het schip werd meteen duidelijk dat het food-gedeelte een immense inspanning vergt en een nagenoeg feilloze organisatie vereist. Foodmanager Kooiman rekent me even voor dat zijn personeel zowat 8000 maaltijden per dag verzorgt en dat zeven dagen per week. 30 Afwassers zijn hier constant met borden en glazen in de weer. Aan hygiëne en kwaliteit van producten wordt de grootste aandacht besteed. ‘Op dat gebied kunnen we ons niet het geringste foutje veroorloven’, aldus de chef. Ik zie hem vanop mijn balkon aan de kade in Venetië de aangeleverde verse producten uitvoerig keuren.

Verveling troef aan boord?
bibBlijf je liever aan boord, dan hoef je je geen ogenblik te vervelen. Je kunt aan de twee pools met jacuzzi’s waarvan er een overdekt is, lekker liggen zonnebaden, baantjes trekken, rusten en die turf die thuis maar niet uit raakt, eindelijk eens uitlezen. Ben je een boekenmens, dan kun je op het 10de dek naar de bibliotheek waar je een groot assortiment aan reisgidsen en atlassen vindt. Bij een heerlijke cappuccino grasduin je in up-to-date krantenartikels, speel je mee met een quiz of los je sudoku’s op. De hele dag door vinden er in de vele zalen workshop en cursussen plaats: koken, olijfolie proeven, fotografie, computervaardigheden; whiskey tastings… Je kunt zelfs je eigen wijn blenden die ze je ’s avonds in het restaurant keurig komen uitschenken.

Dek zwembad f.Dat er een niet onaardig prijskaartje vasthangt aan deze verheffende zelfontplooiingsactiviteit, is wel duidelijk. In het Casino kun je Las Vegas-gewijs de strijd aanbinden met een gemene bende eenarmige bandieten. Voorts zijn er elke avond in de vele zalen, bars en lounges gevarieerde shows waar professionele artiesten (zangers, dansers, illusionisten) hun nummertjes opvoeren. Natuurlijk – en dat is een van de troeven van een cruise – kun je vanuit de aanleghavens excursies maken. Je schrijft je in – ofwel vooraf via de website of op het schip zelf – en kiest uit het ruime en gevarieerde aanbod. Transport en begeleiding wordt aan boord door een gespecialiseerd team piekfijn georganiseerd.

Veneti+½ beeld Zelf koos ik voor een excursie met gids naar de archeologische site van Olympia, een wandeling over de omwallingen in Dubrovnik en een bezoek aan het Dogenpaleis in Venetië terwijl ik op mijn eentje door Korfoe-stad en Split wandelde. Draaf je zelf niet graag in groep achter een gids aan met een bordje, dan staat je niets in de weg om eigen initiatieven te ontplooien. Een plattegrond van de stad met tips voor bezoeken wordt elke avond netjes in je scheepspostbus gedropt. Ook de cruisewereld gaat vlot mee met haar tijd en focust meer en meer op een jeugdig en/of sportief publiek wat blijkt uit eerder alternatieve keuzepakketen. Dat kan gaan van een off road – tour met jeeps, kajakken, paardrijden, deelname aan kookworkshop bij en met locals, een zeiltocht, een mountainbiketour, een bezoek aan een kunstatelier of wijnproeverijen op de wijnboerderij. Uiteraard zijn deze optionele excursies – er is niet de minste druk – niet gratis; afhankelijk van het type mag je rekenen op een bedrag tussen 45 en 199 dollar per persoon. Je vervelen op dit cruiseschip? Vergeet het.

Oudjes onder elkaar?

De heren Kan (kapitein, links), Kooiman (foodmanager) en Pells (hoteldirecteur)

De heren Kan (kapitein, links), Kooiman (foodmanager) en Pells (hoteldirecteur)

Van een tintelende frisheid kun je het gros van de gasten aan boord niet meteen beschuldigen. Daarin moeten we captain Robert-Jan Kan, food & beverage manager Ruben Kooiman en hoteldirecteur Mark L. Pells gelijk geven. Op onze vraag naar het profiel van de HAL-cruiser becijferden ze de gemiddelde leeftijd op 65. De meesten zijn gepensioneerd, hebben veel gereisd, zijn leergierig en willen nog wel van de wereld zien, en liefst op deze manier. Dat merk je ook aan het grote aantal excursies waar ze aan deelnemen. Maar fit en jong van geest zijn ze wel want als je ziet hoe ze met dartele pasjes de liften bestormen, gezwind langs de buffetten dribbelen of hoe een bedenkelijke jump in het zwembad tot een goed einde gebracht wordt, weet je meteen dat 65+ geen synoniem is van oud en versleten. Bij een optreden van de BB King’s Blues Band swingde een krasse opa op glimmende Fred Astair-schoentjes op zijn dooie gemak de sukkelende rest op een hoopje.

Drukte aan boord?
receptie OosterdamDat het voor het dinner behoorlijk druk kan zijn in het hoofdrestaurant Vista, hoeft niet te verwonderen want vele gasten schuiven er aan. Maar dankzij een uitgekiend reservatiesysteem verloopt alles wonderwel vlot en zijn er nauwelijks ‘wachtenden voor u’. Door het groot aantal diverse eetgelegenheden is er ook nergens een immense en plotselinge toeloop te merken. Druk kan het weleens zijn, zo vertelt me beverage manager Jean-Jacques Jorissen uit Brasschaat, als er een excursie heel vroeg gepland is (zoals die naar de beroemde site van Efeze vanuit Kusadasi), en zeker als het ontbijt ook nog op de kamer zelf besteld wordt. Overdag, zo kon ik constateren na vroege terugkeer van een excursie, is er op het schip ruimte en plaats genoeg om te luieren en te niksen, vooral op het promenadedek of bij de pools waar ligbedden en stoelen ter beschikking staan.

Eindrapport:

Split vanop schip

Split vanop schip

Na een korte kennismaking met deze manier van reizen met de Holland America Line is het oordeel overwegend positief. Zonder voortdurend gesleur met koffers, verkeersellende onderweg bij eigen vervoer of andere kopzorgen kun je in een paar weken tijd lekker ontspannen een rist prachtbestemmingen bezoeken. In dit geval waren dat Rome, Napels, Iraklion (Kreta), Santorini, Kusadasi (Turkije), Athene, Olympia, Korfoe-stad, Dubrovnik, Split en Venetië. ’s Nachts, terwijl het schip vaart, slaap je in een comfortabele kajuit en de volgende dag ben je goed uitgerust op je nieuwe bestemming. Vooral de spontane vriendelijkheid van nagenoeg alle bemanningsleden, zowel stafleden, receptie, keukenbrigades en onderhoudspersoneel (veelal Indonesiërs en Filippijnen) en de uitstekende service op alle terreinen zijn aspecten die meteen in het oog sprongen en erg geapprecieerd werden. Een sterke teamgeest, al of niet na gedisciplineerde opleiding, was overal voelbaar. De organisatie en logistieke omkadering van het hele cruisegebeuren paste in elkaar als het raderwerk van een Zwitsers uurwerk.

Info
De maatschappij en haar schepen:
MS Oosterdam haven VenetiëHet ms Oosterdam is een van de 14 schepen van de maatschappij Holland America Line die al 140 jaar bestaat en in Rotterdam haar thuishaven heeft. In 1873 startte de maatschappij met trans-Atlantische overvaarten tussen Rotterdam en New York. Ze ressorteert sinds 1989 onder het Amerikaanse hoofdbedrijf Carnival Corporation. In het gamma van aardig duur tot budgetvriendelijk positioneert ze zich als ‘classic premium’, hoogwaardig dus. De Oosterdam is een midsize schip dat uitgerust is met de meest geavanceerde technologie (besturings-en manoeuvreersystemen), telt 11 dekken, is 290 m lang en 32 m breed. Het schip biedt plaats aan 1916 gasten en 800 bemanningsleden. Het is sinds 2003 in de vaart en werd recent grondig gerenoveerd.
Voor info reizen, prijzen, afvaarten, bestemmingen: zie www.hollandamerica.com . Tip: op die website vind je ook informatie over mogelijke reducties bij excursies, lastminuteaanbiedingen en andere voordelen, zeker voor de mariners of de vaste klanten. Boeken doe je bij je reisagent die je in het beste geval ook prima advies zal leveren. Meer over cruises: www.cruisereiziger.be

Auteur: Guy Meus