De Belgische Spoorwegen
12384
post-template-default,single,single-post,postid-12384,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

De Belgische Spoorwegen

De Belgische Spoorwegen

Met dit originele en mooi geïllustreerde boek schetst Louis Gillieaux een uitstekend beeld van de boeiende geschiedenis van onze spoorwegen, ook het heden en de toekomst neemt hij in diverse facetten onder de loep.

Deel één: “Bloeitijd, neergang en hoop” bevat twee onderdelen: namelijk de periode “1835 – 1940: de andere Belgische revolutie: met volle (stoom)kracht vooruit!” en anderzijds de periode “1945-1985: wederopbouw, twijfels, omwenteling en herleving”.

In deel twee “De herleving van het spoor” zijn er drie onderdelen. Een eerste heeft als titel: “Op naar de hogesnelheidstrein: Frankrijk, Europa, België”. Een tweede onderdeel: “Het binnenlandse spoornet: allerlei moderniseringen”. In een laatste deel heeft de auteur het over “ Hogesnelheidstreinen en nieuwe internationale treinverbindingen”.

In deel drie “De trein van de toekomst” zijn er twee onderdelen, namelijk “Aan het spoor van morgen wordt vandaag gewerkt” en anderzijds “Het spoor: snelheid en mobiliteit voor morgen”.

We kunnen trots zijn op onze spoorwegen. Al sinds 1835 rijden er treinen in ons land. Dank zij het spoor ontwikkelde het jonge België zich snel tot een toonaangevende industriële staat. In dit vlot lezend boek leren we de boeiende geschiedenis kennen van de spoorwegen. Kortom een boek dat zich richt naar een breed publiek. Talrijke foto’s, oude tekeningen en kaartjes verfraaien de goed geslaagde lay-out van dit boek. Spijtig genoeg zijn er een beperkt aantal typefoutjes in het boek. Alles bij elkaar is het zeker een boek die we aan iedereen kunnen aanbevelen.

Uitgeverij Lannoo, Tielt, 2017, 256 pagina’s, 34,99 euro

Recensent: Marc Declercq