Duitsland steeds populairder als vakantiebestemming
12174
post-template-default,single,single-post,postid-12174,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Duitsland steeds populairder als vakantiebestemming

Duitsland steeds populairder als vakantiebestemming

Het toerisme naar Duitsland bleef ook in 2017 groeien en dit zowel voor vakantietoerisme als voor business travel.  Door deze groei steeg de merkwaarde van Duitsland wereldwijd vergeleken naar de eerste plaats.

In 2016 werden in Duitsland 80,8 miljoen overnachtingen geregistreerd. Het ‘Statistisches Bundesamt’ voorziet dat dit aantal in 2020 zal stijgen tot 89,5 miljoen en in 2030 zelfs 121,5 miljoen zal bedragen.  Duitsland is, na Frankrijk en voor Spanje, ook de geliefde vakantiebestemmingen van de Belgen.
Bij de wereldwijde vergelijking van 50 landen zet de gerenommeerde Anholt-GfK Roper Nation Brands Index het merkimago van Duitsland op de eerste plaats. Duitsland wordt hierbij gevolgd door Frankrijk, Groot-Brittannië, Canada en Japan. De VS, winnaar van vorig jaar, staat op de zesde plaats.
Als verklaring zegt Petra Hedorfer, voorzitter van het bestuur van Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): “De uitstekende beoordeling van Duitsland in deze wereldwijde competitieve omgeving geeft de locatiefactor Duitsland een extra duwtje in de rug. In 2006 konden we door de indruk van het FIFA-wereldkampioenschap voor het eerst de eerste plaats in de landenranking innemen. Sindsdien bungelden we steeds onder de top 3. Na 2008 en 2014 staan we nu voor de vierde keer aan de top”.  In alle zes segmenten: export, regering, cultuur, mensen, toerisme en immigratie/investeringen  haalde Duitsland in vergelijking met vorig jaarnet iets betere punten. Hetzelfde geldt ook voor alle beoordelingen in de subcategorieën van de domeinen toerisme en cultuur.

Positief effect door Reformatie-jubileum

Workshop Duitsland in hotel Metropole in Brussel

Workshop Duitsland in hotel Metropole in Brussel

De themacampagne “Luther 2017 – 500 jaar Reformatie in Duitsland” wekte dit jaar wereldwijd de belangstelling bij culturele toeristen en religieus georiënteerde reizigers. Sinds de campagne in oktober 2016 startte, werd een significante stijging genoteerd van het aantal buitenlandse bezoekers aan Reformatie-gerelateerde plaatsen en bezienswaardigheden.  In het eerste halfjaar van 2017 bezochten bijna 34.000 bezoekers het gerenoveerde en uitgebreide “Lutherhaus Eisenach”, wat meteen een stijging was van 86% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het “Lutherhaus” in Wittenberg kon ruim 50% meer gasten verwelkomen en de tentoonstelling “Luther und die Deutschen” in de Wartburg kreeg 100.000 bezoekers.

De transmediale marketingactiviteiten zorgden voor een sterke weerklank in de internationale markten. De Deutsche Zentrale für Tourismus presenteerde op www.germany.travel een eigen landingpage over het thema Reformatie doelgroepgericht in negen talen. Acht speciaal vormgegeven “Luther-routes” langs de woon- en werkplaatsen van Luther, een interactieve landkaart, zeven 360°-video’s, een animatiefilm met toeristisch relevante gegevens en feiten en de transmediaal geïntegreerde Playmobil-figuur Maarten Luther maakten mensen enthousiast voor een bezoek aan het Reformatieland. Influencer-tours belichtten bijzondere locaties langs de Luther-routes en verspreiden ze op alle relevante social media-platforms facebook Instagram en Youtube. De hashtag #luthercountry koppelt de social media activiteiten aan elkaar.

Toekomstige thema’s

2018 staat in het teken van de Duitse Gastronomie. De stad Trier zet Karl Marx in het middelpunt en in Quedlinburg viert men het 800-jarig bestaan.

In 2019 wordt “100 jaar Bauhaus” gevierd en het jaar staat eveneens in het teken van 100 jaar Theodore Fontane. In 2020 wordt de 250ste verjaardag van Beethoven herdacht en er zijn ook passiespelen in Oberammergau.

Wintersportbestemming nummer twee!

Op 15 november had op de 2962 meter hoge Zugspitze de officiële opening plaats van het Duitse wintersportseizoen. Het kleinschalige en authentieke aanbod leent zich perfect voor families met kleine kinderen als vijftigplussers die niet uitsluitend willen of kunnen skiën. De Duitse Nationale Dienst voor Toerisme en Verkeersbureau lanceert al voor de zesde maal een update wintersport-microsite die de Duitse wintersportregio’s van het Sauerland en het Zwarte Woud tot Berchtesgaden uitgebreid belicht. Om het skicomfort te verbeteren hebben de Duitse skigebieden het afgelopen jaar geïnvesteerd in nieuwe transportbanden, sneeuwkanonnen en pistebully’s. Op 21 december neemt de Zugspitse een nieuwe hypermoderne kabelbaan in gebruik waarvan de twee comfortabele designcabines tot 580 personen per uur kunnen vervoeren.

Perscontact:  Catherine Gastout     catherine.gastout@germany.travel

Verslag: Rita Goethals

Foto’s: Guy Meus
Boven: Team Duitse Nationale Toeristische dienst