Pierre & Vacances Center Parcs Group blazen 50 kaarsjes uit
6520
post-template-default,single,single-post,postid-6520,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Pierre & Vacances Center Parcs Group blazen 50 kaarsjes uit

Pierre & Vacances Center Parcs Group blazen 50 kaarsjes uit

vlnr Paul Renders, Pascale Roque en Mark HaaK Wegmann (foto WJL)

vlnr Paul Renders, Pascale Roque en Mark HaaK Wegmann (foto WJL)

Zo’n 60 procent van de Belgische markt gaat op zomervakantie in Frankrijk, vooral de Côte d’ Azur en Nord-Pas-de-Calais zijn zeer populair. En ze kiezen voor de Villages Nature. Dat blijkt uit een enquête van Pierre & Vacances Center Parcs. De Belgen maken overigens slechts 4 procent uit van het totale cliënteel. Center Parcs en Pierre & Vacances vieren dit jaar hun 50e verjaardag. Een halve eeuw geleden was Center Parcs de eerste speler in de recreatiesector die een nieuwe manier van vakantie vieren introduceerde. In dezelfde periode in Frankrijk gaat Gérard Brémond samen met architect Jacques Labro en skikampioen Jean Vuarnet de uitdaging aan om het futuristisch skioord Avoriaz te bouwen, volledig in harmonie met de natuur. Als groep bestaat Pierre & Vacances – Center Parcs sinds 2009 en wil men jaarlijks nieuwe vakantieparken, residenties- en vakantiedorpen bouwen of renoveren. Ook ontwikkelt men nieuwe vormen van beleving en wellness, waaronder de partnership met ‘Deep Nature Spa’. En tenslotte blijft de groep innoveren op het vlak van digitalisering.

Center Parcs – investering van ruim één miljard euro.

Terhills Resort, Resorts by Center Parcs

Terhills Resort, Resorts by Center Parcs

Center Parcs is momenteel marktleider op het vlak van recreatieparken. De investering van 1 miljard euro gaat naar het vernieuwen en het uitbreiden van 21 bestaande parken in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk, naast het creëren van nieuwe parken. CEO Center Parcs Europe Mark Haak Wegmann: “ In Nederland wordt nog deze zomer Port Zélande na een complete restyling opnieuw opgeleverd en gaan de werken aan het park Limburgse Peel dit najaar van start. In België krijgt Sunparks een re- branding naar Center Parcs Les Ardennes, waardoor we nu ook een voet aan de grond krijgen in Wallonië. Les Ardennes ligt in Vielsalm. Ook opent Terhills Resort in Dilsen-Stokkem, de achtertuin van Maasmechelen Village, vlakbij Maastricht einde 2019 de deuren. Dit wordt een high- end vakantiepark met 250 waterfront villa’s en luxe voorzieningen. Het Ressort wordt ingeplant aan de hoofdpoort van het Nationaal Park Hoge Kempen en loopt in samenwerking met de Limburgse Reconversie Maatschappij, die geld heeft gekregen van de regering om de voormalige mijnregio te ontsluiten. We plannen er een high level service met country club, aquagune, een toprestaurant, maar waar we toch waken over de zgn. ‘CP-feeling’. LRM zal er een shuttle circuit aanleggen van 4,2 km waarbij elektrische en automatische wagentjes de regio met elkaar verbindt. Verder is de bouw van het zgn. State of the art Park Allgäu in Duitsland in volle gang. Dat wordt eind volgend jaar opgeleverd. Dit eerste park in Zuid- Duitsland zien we als een opening naar nieuwe markten in Zwitserland en Oostenrijk. Tenslotte werken we aan de zgn. Villages Nature waar we in joint- venture met Walt Disney en de groep PVCP 916 appartementen en villa’s plannen in een zeer speciale architectuur, met een aquamundo van 9000 vierkante meter en een lagune met geothermische waterverwarming. De eerste fase kost 400 miljoen euro”.

Pierre & Vacances – marktleider toeristische residenties
Wellness Parc Sandur (NL)Avoriaz was destijds een schot in de roos en fungeert nog steeds als innovatielab, nl. respect voor de natuur, duurzame ontwikkeling, toeristische residenties, luxe en vrijetijdsactiviteiten. Kortom, hé DNA van de Groep.

Pascale Roque, CEO Pierre & Vacances: “ We zijn momenteel aanwezig met meer dan 190 residenties, 60 premium residenties en 16 vakantiedorpen en we gaan onze expansie nog verder zetten met 10 nieuwe bestemmingen in Montenegro, Kreta, Griekenland, Madeira en Malta. Vanaf deze zomer komen er nog vijf bestemmingen bij. In Kroatië hebben we een eerste franchise managementscontract met Premium Crvena Luka Hotel & Resort (4 sterren) getekend. Presqu’ile de la Touques (5 sterren) in Deauville opent december van dit jaar. In Savoie komt ‘La Plagne’ goed voor 53.000 vierkante meter , 2450 bedden, aquatisch center, seminars. In Spanje prospecteren we om binnen vier jaar 50 nieuwe sites aan te boren. En er staan nog projecten in de steigers in Zuid- West Frankrijk. Bedoeling is dat we 50 procent nieuw cliënteel gaan aantrekken. “

Center Parcs Les Ardennes (BE) - (1)Chinese markt
“ En dan is er nog China, “ weet Paul Renders (CEO Center Parcs), “ waar we op ons bekend concept geïnspireerde parken in de buurt van grote steden als Shanghai en Peking op het oog hebben. Daarvoor hebben we een joint- venture afgesloten het de Chinese HNA Group. De openingen worden tegen 2020 reeds verwacht. Het wordt een mix van Village Nature en CP- stijl, aangepast aan de Chinese consument. Het is een moeilijke markt maar dat maakt het weer zo uitdagend.”

Volgens de CEO’s speelt men goed in op de trends van de huidige klant. Dat wil zeggen dat men het simpel houdt wat betreft last minute boekingen, flexibel is à carte met makkelijke check- inns, een 100 procent responsieve website, die werkt voor tablet, mobile en pc.

Ontwikkeling van IT
Om de ‘customer journey’ te optimaliseren hebben Center Parcs en Pierre & Vacances hun eigen applicatie ontwikkeld. De gast vindt er alle nodige informatie. Bij Center Parcs kunnen de activiteiten zelfs op voorhand geboekt indien gewenst. Bedoeling is dat we digitale armbanden ontwikkelen voor een all-in gegeven. Er waren 20.000 downloads via de app. Wij zijn ook de eerste op de markt die op vraag naar meer flexibiliteit inspelen door gasten de mogelijkheid te bieden om zelf te kiezen wanneer ze aankomen en hoe lang ze willen blijven. 24 procent van de flexibele boekers zijn Belgen, 38 procent Fransen. We telden 62 procent nieuwe gasten! Momenteel blijft 40 procent van de gasten tussen 90 en 120 dagen, dat zijn de zgn. early bookers. 80 procent blijft langer dan een week. Populair zijn de aankomsten op vrijdag voor 2 nachten en de donderdag voor 3 à 4 dagen. Wat ook opvalt bij Center Parcs is dat 75 procent in familieverband komt. Daarvan is 30 procent met tieners, een moeilijke doelgroep. Daarom zetten we alsmaar meer in op activiteiten om samen te doen: een familiepicknick, fietsen, zgn. intergeneratie modules, met lokale ontdekkingen van terroir en patrimonium. Vroeger bleef iedereen op het domein, nu wil men een combinatie van park en de regio. Hiervoor hebben we bv een partnership met rendezvouscheznous.com. En zo krijgen we een voldoeningscijfer van 8 op 10”.

Perscontact: Origami PR via lucia@origami.be

Foto : vlnr Paul Renders, Pascale Roque en Mark HaaK Wegmann (foto WJL)
Alle andere foto’s: Groep Pierre & Vacances Center Parcs

Auteur: Jempi Welkenhuyzen