BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | BERLIJN 1912-1932
19952
single,single-post,postid-19952,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Puni

BERLIJN 1912-1932

Een uitzonderlijke tentoonstelling in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

EXPO-BERLIN_campaign-image_02De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België  (KMSKB) openden op vrijdag 5 oktober de tentoonstelling “BERLlN 1912-1932”. Aan de hand van meer dan 200 kunstwerken focust deze uitzonderlijke tentoonstelling op Berlijn als culturele wereldstad in de jaren’20 en de vele banden tussen de Belgische en Duitse kunstscène.

Het Berlijn van de jaren ’20, een mythische en kosmopolitische metropool, onderging een ongeziene transformatie. De sociale, politieke en technologische veranderingen brachten een heuse omwenteling teweeg in de naoorlogse maatschappij en kunstwereld.

“Berlijn 1912-1932” zet deze cruciale periode in de schijnwerpers. Vertrekkend vanuit een Belgisch standpunt ten opzichte van de Duitse kunstwereld, belicht de tentoonstelling een dagelijkse realiteit die schommelt tussen crisis en utopie, ravage en euforie, ellende en decadentie. Deze “Golde Twenties” komen weer tot leven via 200 werken van belangrijke kunstenaars als Otto Dix, Raoul Hausmann, Ernst Ludwig Kirchner, Kazimir Malevich, Aleksandr Rodchenko, Max Beckmann, George Grosz, Hannah Hóch…

De bezoeker ontdekt door schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen, foto’s, films en architectuurelementen, één van de meest fascinerende periodes uit onze geschiedenis.

Het Guggenheim New York het Art lnstitute of Chicago, Tate Modern, het Centre Pompidou, het Stedelijk Museum ; meer dan 50 internationale musea, instellingen en privéverzamelaars hebben hun topstukken uitgeleend voor deze grote tentoonstelling die de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog in de kunstwereld, afsluit.

Uniek concept: in het hart van de tentoonstelling, nodigt het ,,Cabaret-Filo,, de bezoeker uit om te reflecteren over thema’s van gisteren en vandaag. Dit cabaret brengt muziek, performances, debatten, dans, workshops, happenings, poëzie, film en lectuur-opvoeringen!

BERLIJN, tussen mythe en realiteit

Het zijn maar twintig jaren, drie decennia, maar het is wél een periode waarin de strenge hoofdstad van het Duitse Keizerrijk verandert in een mythisch oord: een moderne metropool die zich aan een razend tempo ontwikkelt en waar alles mogelijk lijkt. Dit vertaalt zich ook in het artistieke. De avant-garde kunst floreert en Berlijn lokt artiesten van over heel Europa. De Belgische schilder Jozef Peeters, stelde er toen tentoon en hij had het volgende over Berlijn te vertellen: “ ln een kosmopolitische stad zoals Berlijn kunnen zelfs de grootste extremen naast elkaar leven. En ondanks het feit dat het leven zo kort is, ontplooit er zich een nog nooit geziene activiteit.”

Het is de “primitieve brutaliteit” van deze stad, die hem fascineert. Een andere Belg, Paul van Ostaijen, aarzelt niet om Berlijn met een exponentieel groeiende paddenstoel te vergelijken. Het is werkelijk een stad van extremen. spanningen en verdeeldheid zijn Berlijn niet vreemd en de kunstwereld blijft daar niet onverschillig bij. Kunstenaars engageren zich, roepen op tot revolutie en dromen van een Nieuwe Wereld. Herwarth Walden, de Berlijnse galeriehouder, ziet Berlijn niet alleen als hoofdstad der utopieën maar ook als de “hoofdstad van de Verenigde Staten van [een nog te creëren] Europa”.

Maar de utopie van een Nieuwe Maatschappij, de opkomst van de nieuwe Vrouw of een Beweging zoals de Nieuwe Zakelijkheid (Neue Sachlichkeit) zijn amper geformuleerd of er kondigen zich reeds onweerswolken aan. Wolken die de storm aankondigen die een decennium later over Europa zou woeden.

Deze tentoonstelling is chronologisch rond de grote thema’s georganiseerd: het ontstaan van de avant-garde in Berlijn voor Wereldoorlog I, het revolutionaire denken en de utopieën die daarop volgden en tenslotte de op hand zijnde crisissen gevolgd door het loden gordijn dat hierdoor over het artistieke Berlijn zal vallen en dat zich vertaalt in het op de zwarte lijst zetten van bepaalde kunst en het Klasseren van diezelfde kunst als gedegenereerd (entartete Kunst) volgens de nazistische terminologie.

De tentoonstelling loopt tot 27 januari 2019 in de KMSK, Regentschapsstraat 3 te Brussel.

INFO: www.fine-arts-museum.be

Perscontact: Samir Al-Haddad Samir.al-haddad@fine-arts-museum.be

Tekst: Tom Vermeiren