BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Folon in de Abdij van Villers-la-Ville: een harmonieus geheel
40204
post-template-default,single,single-post,postid-40204,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Folon in de Abdij van Villers-la-Ville: een harmonieus geheel

Naar aanleiding van de twintigste verjaardag van de Stichting Folon loopt in en rond de abdij van Villers-la-Ville en fraaie tentoonstelling met een twintigtal beeldhouwwerken van Jean-Michel Folon. De historische locatie, de spirituele omgeving, het kleurenspel van de natuur in herfst en winter, een ideale omkadering voor zijn beelden!

Jean-Michel Folon (1934 – 2005)

Het is slechts eind de tachtiger jaren van vorige eeuw dat Folon als beeldhouwer doorbreekt. Voordien was hij al mondiaal bekend als een artistieke duizendpoot met tekeningen, gravures, affiches, aquarellen, wandtapijten, postzegelontwerpen, theaterdecors, boekillustraties. Ook de moderne media waren hem niet vreemd: hij ontwierp tv animaties, was filmacteur, …

Hij vindt inspiratie in de primitieve kunst van Cycladen en Etrusken, van het antieke Egypte, van Afrikaanse maskers, van Indiaanse totems. Zijn eerste beeldhouwwerken maakte hij uit afgedankte houten balken waaruit hij totempalen creëerde.

De Fondation Folon werd door hemzelf opgericht in de boerderij van het Solvaypark in Terhulpen in 2000. Het toont de vele facetten van zijn artistieke vaardigheden.

De abdij van Villers

De abdij werd gebouwd eind 12e en begin 13e eeuw door monniken in opdracht van Sint-Bernardus. In de loop der tijd kende de abdij verschillende bloeiperiodes en periodes van verval. Op het einde van de 18e eeuw werden de monniken definitief door het Franse leger verdreven, de abdij werd openbaar verkocht aan een lokale bouwondernemer die de abdij gedeeltelijk sloopte en de bouwstenen recycleerde. De Belgische Staat kocht het in 1893 en behoedde de ruïne voor verder verval. Sommige delen van de abdijruïne blijven imposant: de kerk, de refter, de kloostergangen.

Allée des Pensées, © Fondation Folon/ADAGP Paris 2020, Anneleen Van Houts

De tentoonstelling

Als je de indrukwekkende ruïne van de abdijkerk via het voorportaal betreedt word je verwelkomd door 8 sculpturen geplaatst tussen de zuilen van het schip. Het idee van zulke opstelling deed Folon op tijdens een bezoek aan de sfinxenstraten in Carnac in het oude Egypte. Voor de ‘Allée des Pensées’ maakte hij niet minder dan honderd sculpturen, allemaal met hetzelfde anonieme lichaam maar met een verschillend hoofd. Hij beschouwde dit als een initiatietocht naar een magische en mysterieuze werkelijkheid.

Verder in een zijbeuk verheft een bronzen hand. ‘Qui?’  zich naar de hemel en symboliseert de hoop. Dit beeld, één van zijn laatste projecten werd ontworpen voor het altaar in de kapel van de Witte Penitenten in Saint-Paul de Vence, Hij verbleef dikwijls in dit Zuid-Franse stadje en schilderde er, ontwierp glasramen en mozaïeken. Daar woonde ook zijn vriend- beeldhouwer César die Folon aanzette om zijn beelden in brons te gieten.

Qui? © Fondation Folon/ADAGP Paris 2020, Anneleen Van Houts

Tegenover ‘Qui?’ staat ‘Angelo custode’ of beschermengel. Het personage met de typische Folonhoed en vleugels kijkt naar de hemel. Het is één van zijn laatste sculpturen: een aankondiging van zijn naderend overlijden?

Angelo Custode, © Fondation Folon/ADAGP Paris 2020, Anneleen Van Houts

Wandelend in de abdijtuinen vind je verschillende sculpturen rond het thema ‘reizen met een koffer’. Folon reisde graag, o.a. naar Amerika, Egypte. De koffer diende om reisherinneringen in te bergen die hij later zou uitwerken.

Een ander weerkerend thema is de vogel. Opmerkelijk mooi ‘Femme-oiseau’  en twee ranke vogels met hun snavel naar de hemel gericht.

Bij twee waterpartijen vind je de ’Fontaine aux poissons’’ en de ‘Grande Barque’. Deze boot (2005) is het laatste werk van Folon. Werd hij geïnspireerd door de veerman van de doden in het oude Egypte?

Grande Barque, © Fondation Folon/ADAGP Paris 2020, Anneleen Van Houts

Zijn bronzen beelden met een patinakleur harmoniëren met de wisselende seizoenen in het parklandschap van de abdij. Kom er genieten van deze schoonheid. Het is een openluchtmuseum, sluiting wegens coronamaatregelen is hopelijk te vermijden.

Ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van de Stichting Folon heeft het Mercatorfonds het naslagwerk ‘Folon beeldhouwer’ uitgegeven.

(Brussel, 2020, 208 p, € 39,95 €, ISBN 978-946230-272-30).

Een viertalig bezoekerszakboekje leid je langs alle beelden van Folon.

Praktisch:

De tentoonstelling loopt tot 21 februari 2021 (10-18 u tot 1 november; 10-17 u na 1 november).

Info: https://villers.be/fr/expo-folon

Tekst: Didier Van Houts

Foto’s: © Fondation Folon/ADAGP Paris 2020, Anneleen Van Houts
Foto bovenaan: Le Voyageur, © Fondation Folon/ADAGP Paris 2020, Anneleen Van Houts

Perscontact: Geneviève Claes – presse@villers.be