BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Grote retrospectieve Keith Haring zet iconisch werk in de kijker
31017
single,single-post,postid-31017,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

© Keith Haring Foundation / Collection Noirmontartproduction, Paris

Grote retrospectieve Keith Haring zet iconisch werk in de kijker

Het Paleis voor Schone Kunsten Bozar brengt tussen 5 december 2019 en 19 april 2020 voor de eerste maal een grote retrospectieve tentoonstelling met randprogramma in het kunstencentrum.  Via een chronologisch en thematisch parcours krijgt men een kijk op zijn iconische stijl en een kunstenaarspalet dat goed is voor 85 tekeningen, schilderijen, video’s, collages, posters, murals en archiefdocumenten. De tentoonstelling loopt in samenwerking met Tate Liverpool, de Keith Haring Foundation in een partnership met Bozar en Folkwang Essen. Curator Darren Pih en zijn assistente Tamar Hemmes kwamen speciaal naar Brussel om de tentoonstelling te duiden.

Het is niet vreemd dat Bozar opteert voor een retrospectieve rond Keith Haring. In 2018 organiseerde het huis een exclusieve expo rond Fernand Léger. Zijn schilderstijl, die brak met alle conventies van zijn tijd, was een voorbeeld voor Haring. Vandaar de logische link in Bozar.

Democratische kunst

Keith Haring, 1958-1990 Silence = Death, 1989  Acrylic on canvas 101,6 x 101,6 cm © Keith Haring Foundation

Keith Haring, 1958-1990
Silence = Death, 1989
Acrylic on canvas
101,6 x 101,6 cm
© Keith Haring Foundation

Voor deze tentoonstelling haalde men werken uit alle delen van Europa, maar ook uit de Verenigde Staten. Posters, mode, elpeehoezen, tekeningen, cartoons en schilderijen, de verdienste van Haring was dat hij op een enthousiaste en energieke wijze de 80-er jaren in beeld bracht als een tijdsdocument. En omdat zijn werk gepromoot werd van de subways over de streetmania tot in de kunstgalerij sloot hij de kloof tussen de elite en het volk.  Keith Haring verstond echt de kunst toegankelijk en aanspreekbaar te maken.

Haring was daarenboven zeer politiek actief. Hij ageerde tegen homofobia en dialogeerde zo breed mogelijk over alle platformen heen. Dat kwam niet toevallig. Wonend in East Village New York werd hij beïnvloed door de multiculturele samenleving van de wijk. Choreografen, tattoeërders, dichters en filmcrews, maar ook barkeepers, clubhouders, boetieks, en hippe restaurantjes en vintagewinkels werden zijn werkplek en zorgden voor de juiste vibe. Inspiratie via anti- nucleaire manifestaties, de anti-apartheid- en diverse andere bewegingen zette hij om in beeld. Je kunt Haring dus zien als een woordvoerder voor hetgeen er gebeurde in de samenleving van de tachtiger jaren in de vorige eeuw.

Breed gedragen

Vanuit deze underground scene ontpopte Haring zich met zijn iconische motieven tot een heuse popartiest, die werden opgepikt door zenders als MTV en Grace Jones. Ze scoorde met haar hit ‘Slave tot he Rhythms’. En dus gebruikte Haring haar lichaam als canvas voor een bodypaint van pop en primitieve tekens. Ook Madonna kreeg zijn aandacht. Vanaf dan is de man gelanceerd en wordt zijn werk gecommercialiseerd via allerhande merchandise. Zo verspreidt en verbreedt hij tegelijk zijn boodschap. Overal ter wereld duikt zijn kunst op en herken je de wederkerende iconische figuurtjes, zoals blaffende honden, kruipende babies, vliegende schotels en veel meer. Brazilië, Australië, Milaan, Tokio, Berlijn, Parijs, Amsterdam,  Antwerpen, tot Knokke toe. Daar schilderde hij op één dag een container vol poppetjes. In Antwerpen krijgt de cafetaria van het MHKA een grote muurschildering. België zou zeer belangrijk blijven voor de Amerikaanse artiest. Naar eigen zeggen kwam hij hier thuis en vond hij rust aan de zee. Zijn profiel is intussen zeer internationaal. Tussen 1982 en 1989 figureerde hij in meer dan 100 solo- en groepstentoonstellingen. Daarbij blijft Haring geïnspireerd door  en samenwerken met jongeren.

HIV

In 1988 verneemt Keith Haring dat het HIV-virus hem beet heeft. AIDS, het woord waar iedereen schrik van heeft. En dus sticht de artiest de Keith Haring Foundation. Die stichting is nog steeds zeer relevant vandaag, want intussen ontstaan er discussies rond genders, hun neutraliteit, maar ook rond LHBTi’s, homofobie en – haat enz.

De carrière van Keith Haring was kort, want hij stierf in februari 1990 op 31-jarige leeftijd. Hij liet echter een groot oeuvre achter. Hiervan toont Bozar een knappe selectie. Denk aan de ‘Black Light’ – installatie of ‘The Matrix’. Maar ook tal van werken zonder titels,  archiefdocumenten, video’s en foto’s die essentieel zijn om ‘de eighties’ terug op te roepen. Na Bozar verhuist de tentoonstelling naar Museum Folkwang Essen (22 mei tot 6 september 2020). Rond heel het concept wordt tevens een randprogramma voorzien onder de titel ‘More Keith Haring’. Het betreft lezingen, films, dansoptredens, poëzie, mode en andere creatieve processen die geïnspireerd zijn door Keith Haring en zijn werk. Noteer daarbij dat elke vrijdag een 45 minuten durende gidsbeurt voorzien wordt, waarbij de highlights van de tentoonstelling worden getoond. Elke zaterdag is er een gezinsontdekkingstocht.

Catalogus 128 pp. 19,95 €, uitgave Bozar Books en Mercatorfonds / Tate Publishing

Info: www.bozar.be

Perscontact: Leen Daems  leen.daems@bozar.be

Verslag: Jempi Welkenhuyzen

Foto bovenaan: Keith Haring, 1958–1990, Ignorance = Fear, 1989: © Keith Haring Foundation / Collection Noirmontartproduction, Paris