BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Kunstenparcours: Contrei live: Reflecteren over water
37101
post-template-default,single,single-post,postid-37101,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Kunstenparcours: Contrei live: Reflecteren over water

De intercommunale Leidedal bestaat 60 jaar en deelt dit bijzondere moment deze zomer door tussen Leie en Schelde een kabbelend kunstenparcours uit te werken dat dertien steden op en langs het water in Zuid-West-Vlaanderen met elkaar verbindt. Zestien kunstenaars en ontwerpers uit binnen- en buitenland nodigen uit om de regio te (her)ontdekken en het ecologische bewustzijn letterlijk terug op de kaart te plaatsen. De artistieke interventies in de publieke ruimte zijn specifiek geconcipieerd per site. Sommige kunstwerken zullen nadien dan ook blijvend te zien zijn in het landschap. Contrei Live is gratis te bezoeken vanaf 9 juli tot en met 26 oktober 2020.

De zestien werken vormen een interessante mix van land art, landschapsarchitectuur, geluidskunst en kinetische installaties, op mat gemaakt in het landschap of de publieke ruimte. Ze zijn zo ingebed dat de kijker wordt uitgenodigd om verrassende plekjes te ontdekken. Drie uitgewerkte fietslussen, verbonden in één route stimuleren daarenboven blijvend te bewegen. Het project voorziet daarom in een fietskaart en men kan beschikken over deelfietsen. Een greep uit het aanbod.

Rain Aplifier

We opteren voor de oostelijke richting en vertrekken in het St. Arnolduspark in Tiegem bij Anzegem. In de buurt van de bron waar het helend water stroomt, waardoor de plek ook een bedevaartsoord blijkt, heeft Matthijs la Roi (NL) de ‘Rain Amplifier’ gebouwd.  Het is een klaterende halve koepel die ook al podium dienst doet. Druppels vallen in een waterbak. Het bleek een hele klus om de constructie waterpas op de helling te plaatsen. ‘Rain Amplifier’ is een knipoog naar de neogotische kerk, anderen denken aan een schelp waarin een veelvoud van stalactieten voorkomen. De locatie is alleszins goed gekozen, want aan de voet van een natuurlijk amfitheater vormt het werk het perfecte decor voor muziek-, dans- of theatervoorstellingen.

Van een andere orde is ‘Living Nature’, een geluidsinstallatie, vakkundig verstopt in het hoge gras rond een vers aangelegd wandelpad in de hooilanden van de Scheldemeersen te Avelgem. De internationaal vermaarde geluidskunstenaar Peter Kuhn (D) creëert een kunstmatige natuur in een bestaande omgeving. Wat is fake en wat is echt? Het buitengevoel is enerzijds relax, anderzijds verstorend.  Bepaalde geluiden zoals kikkers, vogels, wind en water horen bij deze habitat, andere dan weer totaal niet.

Water

De blauwe draad tussen alle werken is het water. De Leie was vroeger de zgn. ‘Golden River’. Arm aan kalk en ijzer en daardoor erg geschikt voor het roten van vlas. Een echte levensader voor de bloeiende vlas- en linnennijverheid in de 19e eeuw. Die vlasarbeid zorgde voor heel wat welvaart in de contreien. Vandaar de titel van het kunstenparcours: Contrei Live. “ De tentoonstelling laat ons reflecteren over erfgoed en identiteit, maar ook over de hedendaagse ruimtelijke visie en ons ecologisch bewustzijn, “ aldus Wout Maddens, voorzitter van Intercommuncale Leiedal.

Verstandig omgaan met water, met de natuur, daar is het concept ‘Swans’ van Marco Barotti (I)een mooi voorbeeld van. Niet toevallig in een oude arm van het Kanaal Bossuit-Kortrijk bij de St. Pietersbrug in Moen. Een idyllische plek met een fraai gerestaureerd brugje dat toeristisch een nieuwe invulling krijgt na restauratie. “ Technisch afval, wat doen we ermee? “ vraagt de kunstenaar zich af. En dus heeft hij oude satellietschotels terug tot leven gewekt in sierlijke zwanen. Die worden via acht aparte audiokanalen tot leven gebracht. Deze installatie is een ware metafoor voor de impact van de mens op onze planeet en het milieu.

Top Down, Bottom Up

Nog in Zwevegem vinden we contextueel werk van Adrien Tirliaux (B). ‘Top Down, Bottom Up’ is een voetgangersbrug die het Kanaal Bossuit-Kortrijk letterlijk verbindt met Transfo, een industriële site waar een voormalige elektriciteitscentrale herbestemd wordt tot een locatie voor business, cultuur, educatie en duurzaamheid. Kunst als drager mag men hier letterlijk nemen. De brug hangt aan een enorme betonnen balk die ter plaatse werd gegoten. De houten structuur van de trap is het gerecycleerde bekistingshout.  De brug is zo opgevat dat men de beplanting zo weinig mogelijk raakt, terwijl die er straks wel door kan groeien. Naast functionaliteit is dit ook een mooi project dat perfect past binnen het masterplan van de site. Dit is dan ook één van de kunstwerken dat permanent zal blijven, samen met ‘Timeless Waves’ in Wevelgem, ‘Rain Amplifier’ te Anzegem, ‘Incidentally Insights’ in Spiere-Helkijn en de ‘ Floating Gardens’ in Kortrijk.

Als je werk ‘Kom Er Bij’ heet , dan denken sommigen eerder aan Clouseau, dan aan het werkt van Niels Albers (NL) die samen met Esther Kokmeijer een installatie bouwt in de vroegere Roterij Sabbe van Kuurne.  Dit monument werd in 2018 door de gemeente en Leiedal om er een nieuwe bestemming aan te geven. Ook hier valt meteen het aspect biodiversiteit op. De installatie is een organische klim naar het dak van de roterij. Vanaf daar krijgt men een fenomenaal uitzicht op een oase van blauwe korenbloemen, die door overmatig gebruik van herbiciden nagenoeg verdwenen zijn. ‘Becoming Waves in a Deep Blue Ocean’ brengt de bloem terug in het zgn. Vlaspark.

Jempi Welkenhuyzen in gesprek met Wout Maddens

Meerdaagse

Contrei Live vormt een absolute meerwaarde voor het cultuurtoerisme in de regio. Het kunstenparcours vraagt enkele dagen om te bezoeken.  Naast deze kunstwerken zijn er nog ‘Gaverstraete’ door Landlab (NL) in Deerlijk,  ‘Observatory’ van Kevin Trappeniers (B) in Harelbeke, de’ Floating Gardens’ van Michel Desvigne (F) in Kortrijk, ‘Vistas’ door het coöperatief Omgeving, ook in Kortrijk, ‘Deer Fountain # 2’ door Willem Boel (B) te Lendelede, ‘Entröphi’ van Jan Detarnier (B) in Menen, ‘Incidentally Insights # 1’ van Patrick Ceyssens in Spiere-Helkijn, het ‘Meershuisje’ van Rick Abelen (NL) te Waregem, ‘De Druppel’ door Zeli Bauwens (B) in Wervik en ‘Timeless Waves’ van Zilvinis Stasiulevicius (Lit) in Wevelgem.

Contrei Live kan men volgen via sociale media facebook en instagram.

Info: www.contreilive.be

Perscontact: Jeroen Vanthournout:   info@contreilive.be  

Verslag: Jempi Welkenhuyzen

Foto bovenaan: Copyright Michel Desvigne – Floating Gardens
Andere foto’s: Anne Marie Jacob