Modelspoormuseum Sneek
2272
post-template-default,single,single-post,postid-2272,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Modelspoormuseum Sneek

Modelspoormuseum Sneek

In Sneek, Zuidwest Friesland, kunnen vooral pakes en papa’s hun hart ophalen in het modelspoormuseum dat huist er in een zijvleugel van het voormalig in 1883 gebouwde station.

Miniatuurtreinen bedoeld als speelgoed waren eerst in hout en tin. Deze treintjes reden niet op rails, pas in 1891 ontwierp Marklin het eerste systeem van op rails rijdende treinen. Begin van de twintigste eeuw namen kende de modeltreinenindustrie klinkende namen als Bing, Basset-Lowke, Carette, …. De grote doorbraak echter kwam na WO II met de modellen in kunststof: hierdoor konden natuurgetrouw treinen op schaal geproduceerd worden.

sneekDe eerste zaal van het museum is genoemd naar antiquair Piet Scheltema, een fanatiek verzamelaar van miniatuurtreinen en grondlegger van het museum. In deze zaal zijn de treinen chronologisch uitgestald, vanaf de “Arend” uit 1839 tot de huidige hoge snelheidstreinen. Nederland kende enkel particuliere treinmaatschappijen, wat een veelheid aan treinmodellen oplevert. Ook was er toen geen uniforme spoorbreedte, verschilde de rijrichting en het seinenstelsel. In 1938 werden de Nederlandsche Spoorwegen (NS) een staatsbedrijf.

Nu nog verschilt de rijrichting per land: treinen rijden op de Britse eilanden, in Zweden, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en België buiten de stations links; in Nederland, Duitsland, Denemarken rijden ze rechts. Ook de spoorbreedte is in Spanje, Portugal en Oost-Europa nog verschillend.

Naast Nederlandse treinen vind je er ook internationale treinstellen, zoals de TEE, de Oriënt Express, de Rheingold Express, de Flèche d’or,…

Naast treinen wordt ook aandacht geschonken aan elektrische en stoomtrams, boottrams, … Medewerkers van Shell verzamelden miniatuurvoertuigen van het bedrijf en schonken deze aan het museum.

Tweede blikvanger van het museum is een prachtige collectie werkende modelspoorbanen, veelal met bijhorend diorama. Zo vind je er de Schravendeelbaan, een kopie van een Amerikaans houtverwerkingsbedrijf, de Geert Frijlinkbaan in een Zwitsers berglandschap met licht- en geluidseffecten. Auteur Appie Baantjer, bekend om zijn romans over rechercheur De Cock van de Amsterdamse politie, was een grote fan van het museum en schonk zijn collectie aan het museum.

Het museum barst uit zijn voegen door schenkingen van overleden modelspoorfanaten. Plannen bestaan om het ganse station als museum in te richten; dit zou financieel mogelijk worden door erkenning als “nationaal museum”, waarvoor een aanvraag ingediend werd.

Niet alleen voor pakes en papa’s is het een boeiend oproepen van jeugdherinneringen, ook kids kunnen er hun hart ophalen: een druk op de knop en je kan de treinen laten rijden.

Het historisch centrum van Sneek, met o.a. de prachtige Waterpoort uit 1631, is te voet bereikbaar. Een grachtenrondvaart behoort ook tot de mogelijkheden.
In het Fries Scheepvaart Museum kom je meer te weten over de geschiedenis van de Friese scheepvaart en –bouw van de 17e tot de 20e eeuw. Ook aan de evolutie in de watersport wordt aandacht geschonken.
http://friesscheepvaartmuseum.nl
Een bezoekje aan de distilleerderij Weduwe Joustra behoort ook tot de mogelijkheden; je maakt er kennis met 6 generaties Weduwe Joustra en je kan hun Beerenburg proeven.
http://www.weduwejoustra.nl

Info: http://modelspoormuseum.nl
Het museum is open van dinsdag- tot zondag. Op woensdagnamiddag zijn er rondleidingen (met bezoek achter de schermen, zoals de reparartieateliers). Parking in de onmiddellijke omgeving.

Perscontact: Jan Willem van Beek management@modelspoormuseum.nl
Auteur: Didier Van Houts