BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Monet: ‘The Immersive experience’
31975
single,single-post,postid-31975,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

IMG_2985-1

Monet: ‘The Immersive experience’

In de Horta Galerij te Brussel loopt momenteel de tentoonstelling ‘Monet, een meeslepende ervaring’. Het is een indrukwekkende expo van ruim 300 schilderijen die op de grote muren van de ondergrondse hall worden geprojecteerd. En waar men via een virtuele wandeling letterlijk binnentreedt in de wereld van de Franse impressionist.

De Horta Galerij is een ondergrondse ruimte die loopt vanaf de benedenverdieping van het Centraal Station naar de Grasmarkt. Ze ligt beneden aan de achterzijde van het Hilton Brussels Grand Place, tegenover het station. Of wie langs beneden komt, om de hoek van Novotel.

IMG_2996De pop-up toont een indrukwekkende expo, op een bijzonder mindvolle manier. Noem het een mix van kunst en technologie. Men laat het publiek op bankjes of zetels genieten van meters grote schilderijen door een combinatie van virtuele realiteit met mapping, de projectie van een textuur op het oppervlak van 3D. Door in de ruimte te bewegen zal men ten volle kunnen genieten. Immers, elke ooginval vraagt een andere instelling om naar het geheel te kijken. De ervaring wordt versterkt en compleet gemaakt door de meeslepende semi klassieke muziek van de Genkse componist Michel Bisceglia, naast New Age en andere klanken. De filmische decors komen tot leven in geluid en beeld, tot in de kleinste details toe. De expo neemt je mee naar de plaatsen die Claude Monet bezocht tijdens zijn leven: uiteraard Frankrijk, maar tevens Antibes, Oslo, Nederland of Italië. Overal vangt hij het licht en schildert hij als een chromofotograaf: in series, volgens de nieuwe optiek van Chevreul. Panelen vertellen op summiere wijze over Monet en zijn reizen, de invloed van de Japanse prints (ukiyo-e) op zijn werk, zijn techniek met licht en kleur. Eén en ander wordt ook gesitueerd in de geschiedenis, als een soort tijdsbalk. Het impressionisme is ontstaan door het feit dat het eerste kwartaal van de 19e eeuw de fotografie opkwam. Een camera bleek plots goedkoper om de realiteit te kopiëren dan een schilderij. En dus gaven de schilders hun kijk op de wereld, een subjectieve werkelijkheid. Alleen zo konden deze artiesten zich onderscheiden en wisten ze te overleven.

IMG_2981Dergelijke interessante info, hoe gering ook, staat vermeld op panelen, die echter boven aan het einde van een trap hangen, iets afgescheiden,  in een aparte kleine ruimte. Het was wellicht beter geweest deze informatie ergens vooraan bij de ingang te plaatsen, waardoor de bezoeker enige duiding krijgt.

Bij het verlaten van de grote hall kan men Monets wereld nog verder ontdekken via een VR-bril. Hiervoor betaalt men 2 euro extra, buiten de inkomprijs. In  de kleine virtual-augmented-space dwaalt men letterlijk af in Monets schilderijen: sneeuwlandschappen, de poppies, de hooimijten, de Theems en andere werken van de schilder gaan in 360 graden aan je voorbij. Ondanks de knappe overvloeiing, is er net iets te weinig resolutie, om het geheel levensecht en realistisch te maken. Toch blijft het al bij al een knappe ervaring. Wat wel opviel was het feit dat er een tiental VR-brillen niet beschikbaar waren. Wanneer men dus met een grote groep de tentoonstelling bezoekt, zal men moeten rekening houden met een kleine wachttijd, want elke VR-ervaring duurt een tiental minuten.

Nog tot 19 april 2020, dagelijks tussen 10u en 18 u.

Info: www.expo-monet.be

Perscontact:  Sarah Vermeulen  sarah-claire@serenai.eu

Tekst en foto’s: Jempi Welkenhuyzen