BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Warhol, The American Dream Factory
41709
post-template-default,single,single-post,postid-41709,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Warhol, The American Dream Factory

Een must see is de overzichtstentoonstelling rond Andy Warhol in museum La Boverie te Luik. De tentoonstelling ging in uitgesteld relais terug van start omwille van de coronamaatregelen. Maar mits reservatie kan je er nu naar toe.  Opgesplitst in drie grote tijdsperiodes, goed voor 24 onderdelen, serveert het agentschap Tempora –  ruim 100 werken – een knappe samenvatting van Warhols ‘way of life.’

Het gaat niet enkel om een retrospectieve van de kunstenaar maar ook om een tentoonstelling die drie decennia Amerikaanse geschiedenis traceert aan de hand van Warhols visie op iconen, mythen en andere maatschappelijke fenomenen. De tentoonstelling verzamelt de beroemdste werken uit ’s werelds grootste musea en toonaangevende privécollecties. Daarnaast worden er zeldzame documenten getoond die voor het eerst door de Andy Warhol Foundation zijn vrij gegeven.

Van droom tot icoon

Zoon van een Slovaakse migrantenfamilie studeerde Andrij Varhola af als grafisch vormgever.  Om zijn Amerikaanse droom na te jagen verandert hij zijn naam in Andy Warhol. Hij start als grafisch tekenaar in de publi- en modewereld. Maar al vlug zal blijken dat zijn honger niet te stillen is. Niemand is productiever dan Warhol: tekeningen, zeefdrukken, schilderijen, conceptuele projecten en portfolio’s, underground art films en foto’s. Brochures, boeken, theaterprogramma’s magazines, textielontwerpen, platenhoezen, de paus van de pop art zit nooit stil. Suggestieve boodschappen, al-dan-niet gespeend van ironie of cynisme zijn nooit ver weg, maar nooit zonder ambiguïteit. Warhol houdt de Amerikaanse consumptiemaatschappij continu een spiegel voor. Zo groeit hij uit tot dé Icoon van de Verenigde Staten. Denk aan de beeldbepalende soepblikken van Campbell, de Brillo Boxen, de mythische reeks rond Marilyn Monroe of Mao. In de lente van 1981 vindt in het Maison Périer te Brussel een belangrijke ontmoeting plaats: Andy Warhol maakt er kennis met Paul Delvaux. De pop paus ontmoet de meester van het magisch realisme. Hij ziet immers gelijkenissen met zijn eigen schilderkunst, met name de herhaling van steeds weer hetzelfde. Dit resulteert in tien portretten in verschillende kleurpaletten. Ook Hergé heeft Warhol beïnvloed, zo zou later blijken.

Kortom, als kijker rol van je van de fifties, probleemloos door Warhols droom van de zestiger jaren,  zijn transformatie tot zakenman in de jaren ’70, om af te ronden in zijn laatste levensjaren ’80 van de vorige eeuw. Met op de achtergrond jazz, rock, disco, urbanmuziek.  Tijd om de fakkel door te geven aan straat- en graffitiartiesten als Keith Haring, Roy Liechtenstein, Jean-Michel Basquiat en Francesco Clemente. De straatcultuur die hij eerder ook al binnenbracht in zijn studio The Factory. En die hem bijna fataal werd door een aanslag ter plaatse door de radicaal feministische Valerie Solanas, die van tijd tot tijd in The Factory rondhing. Die schietpartij zou een blijvende invloed hebben gekend op de artiest. Warhol overleed in 1987 na een routineoperatie aan de galblaas. Het internationale veilinghuis Sotheby’s had meer dan een week nodig om zijn werken en prullaria te verkopen. De veiling bracht toen 20 miljoen dollar op.

Warhol by Typex

In de marge van deze overzichtstentoonstelling tippen we je ook ‘Warhol by Typex’ (Raymond Koot) in het Museum Grand Curtius (Féronstrée). Hier toont de Nederlandse striptekenaar Typex originele tekenplaten en reproducties op groot formaat uit de biografie van Andy Warhol. Eerder al te zien in Aix-en-Provence kreeg Typex hiervoor ook de Nederlandse Stripschapprijs in 2018. Het is tevens een eerbetoon aan samensteller J.M. Derscheid die afgelopen maand overleed. Hij werd 65 jaar.

Warhol The American Dream Factory, nog tot en met 28 februari 2021 in Museum La Boverie, Parc de la Boverie 3, 4020 Luik.

Catalogus: € 35

Info:  www.expo-factory.be  – reserveren verplicht.

Perscontact: Francis Henrard en Edith Schurgers  info@expo-factory.be

Tekst: Jempi Welkenhuyzen

Foto museumgebouw: Anne Marie Jacob