BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | BFTP te gast in het Keukenhof en op Duinrell
5554
single,single-post,postid-5554,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

keukenhof-duinrell

BFTP te gast in het Keukenhof en op Duinrell

Op zondag 26 maart 2017, een prachtige lentedag, bezochten we Keukenhof, met recht en rede het mooiste lentepark. Ieder jaar zijn we verbaasd over de nieuwe beplantingsontwerpen en het uitwerken van het jaarthema dat dit jaar “Dutch Design” luidde.
In de namiddag reden we richting Wassenaar om de nieuwe attracties van vakantiepark Duinrell te ontdekken. Wil een vakantiepark succesvol blijven dienen ieder jaar innovatieve attracties aangeboden worden en Duinrell heeft hier bijzondere inspanningen gedaan.

Betoverend Keukenhof

Keukenhof_4Er zijn zo van die bestemmingen die je als toerist aangenaam kunnen verwonderen. Het bloemenpark Keukenhof stond in mijn geheugen gegriefd als een oubollige bestemming voor bussen vol met senioren. Maar wat kan een mens zich vergissen! Wat meteen opvalt als je in Keukenhof rondloopt, is de jonge leeftijd van de bezoekers en bovendien komt nog eens 75% uit het buitenland. Keukenhof betovert duidelijk heel de wereld. En ik ben nu ook een grote fan!

Cultureel erfgoed

Keukenhof staat dan ook synoniem met de rijke geschiedenis van de Nederlandse tulpen want wie Nederland zegt, zegt niet alleen windmolens, kaas of klompen. De tulp is wereldwijd het beeldbepalende icoon van Nederland. Het kan dan ook niet anders dat Keukenhof de tulp centraal blijft stellen. Keukenhof is met miljoenen bloeiende tulpen in het park en ruim honderdduizend tulpen in het Willem-Alexander paviljoen de plek bij uitstek om dit Nederlands cultureel erfgoed te zien en te ontdekken. Het verhaal van de tulp is indrukwekkend die onze gids vol enthousiasme vertelt.

Manie en mythe

Keukenhof_9De geschiedenis van de tulp is doorspekt met fantastische en mooie verhalen. Zo werd bijvoorbeeld in het begin van de 17e eeuw de tulp zo populair dat ze goud waard werden. Vooral bloemen met een gevlamde tekening waren erg in trek. Tulpenbollen vermeerderen niet snel, de vraag ernaar echter wel. En zo kon een speculatie ontstaan, waarbij de ene koper weer een hoger bedrag betaalde dan de vorige. De eerste windhandel of de zogenaamd tulpomanie was geboren. De manie had zijn hoogtepunt tussen 1634 en 1637. Voor sommige tulpen werd meer dan duizend gulden betaald, een astronomisch bedrag voor die tijd. In februari 1637 eindigde de windhandel. De tulp bleef echter populair in Nederland en ging nooit meer weg. Deze en nog meer boeiende verhalen zijn te vinden in de tentoonstelling Tulpomania in het Juliana Paviljoen.

Het mooiste lentepark

Het nieuwe poortgebouw van het park straalt vakmanschap en moderniteit uit. En dat zie je ook bij het managementteam van het park. Bij het begin van de lente staat een gemotiveerd team klaar om ruim 1 miljoen bezoekers te ontvangen op amper acht weken. Op 21 mei van dit jaar sluit het park al de deuren. Keukenhof levert daarmee een grote bijdrage aan de toeristische- en de bloemensector in Nederland. Zo zijn er honderd bloembollenkwekers inzender op Keukenhof en zijn er vijfhonderd bloemenkwekers die deelnemen aan de bloemenshows. De missie van Keukenhof is nu en in de toekomst het internationale en zelfstandige showvenster van de Nederlandse sierteeltsector zijn, met de nadruk op bolbloemen. Keukenhof is het platform voor de Nederlandse sierteeltsector. Zij biedt de inzenders en deelnemers aan de bloemenshows een prachtige etalage voor hun bloembollen, bloemen en planten.

Een meesterwerk

Keukenhof_15Jaarlijks wordt het park opnieuw ontworpen. De ontwerper van Keukenhof laat zich inspireren door de (mode)trends en past de wensen van de kweker aan in het ontwerp. De bezoekers nemen zo nieuwe ideeën mee naar huis, die zij zelf toe kunnen passen. Ook in de bloemenshows worden door de arrangeurs de nieuwste trends toegepast. Zo kunnen Keukenhof en de kwekers elkaar versterken. Van oorsprong ligt de nadruk op bloembollen, maar Keukenhof heeft veel meer te bieden. In het historische park uit 1857, dat in de Engelse landschapsstijl is aangelegd door Zocher, komen de bloembollen prima tot hun recht. Bezoekers kunnen kennismaken met de mooiste en beste snijbloemen, planten, bomen en struiken. Veertig tuinmannen van Keukenhof planten ieder jaar de bollen. Na afloop van het seizoen worden deze weer uit de grond gehaald, waardoor in het najaar een cyclus van planten, bloeien en rooien opnieuw kan beginnen.

Om Keukenhof steeds een ander gezicht te geven, wordt elk jaar een nieuw ontwerp gemaakt voor de beplanting. De samenstelling is uitgekiend, zodat bezoekers gedurende de hele openstelling van bloeiende bolbloemen kunnen genieten. De zeven miljoen bloembollen voor de beplanting worden gratis geleverd door honderd inzenders, die zich geen mooier showvenster voor hun product kunnen bedenken.

Prachtige bloemenshows

Keukenhof_14In de paviljoens wisselen 20 bloemen- en plantenshows elkaar af. Hier tonen de kwekers een enorme verscheidenheid aan bloemen en planten, in alle kleuren en vormen. En natuurlijk van topkwaliteit! Dit is de apotheose van een onderlinge competitie tussen telers om de beste teeltprestatie per product, variërend van tulp tot roos. Een vakkundige jury beoordeelt welke bloem de beste is in zijn categorie. Ook de consument beoordeelt de bloemenshows en kiest de mooiste uit. Voor orchideeën wordt al jaren de duizend vierkante meter van het Beatrix Paviljoen ingeruimd. Deze show is de mooiste orchideeënshow in Europa. Een traditionele topattractie is de unieke lelieshow in het Willem-Alexander Paviljoen. Op 6.000 vierkante meter zijn ongeveer 15.000 lelies in circa 300 verschillende variëteiten te bewonderen. In het Oranje Nassau Paviljoen komt het gebruik van bloemen in het interieur aan de orde. Hier is te zien hoe bloemen worden toegepast in verschillende interieurstijlen: van klassiek tot modern. Bekende arrangeurs laten tijdens demonstraties zien hoe bloemen op een verrassende manier worden verwerkt in een boeket.

Thema 2017: Dutch Design

Keukenhof_12Het Keukenhof thema voor 2017 is “Dutch Design”. Dutch Design kenmerkt zich door Hollandse nuchterheid gecombineerd met innovatieve oplossingen. Bekende kunstenaars en ontwerpers, zoals Mondriaan en Rietveld, hebben de basis gelegd voor Dutch Design. Ook vandaag worden Hollandse ontwerpers wereldwijd gewaardeerd om hun toonaangevende ontwerpen op het gebied van mode, grafische vormgeving, gebouw- en meubelontwerp. Zij zijn de inspiratiebron voor het thema in Keukenhof dit jaar.

Dutch Design is prachtig verwerkt in het bloembollenmozaïek, één van de hoogtepunten in het themajaar. De stoel van Rietveld staat trots te pronken onder de Nederlandse vlag. Daarnaast zijn de bloemenshows in het Oranje Nassau Paviljoen geheel in het teken van Dutch Design. Een kleurrijke caravan mag uiteraard niet ontbreken!

Internationaal geliefd

Nog steeds komen veel internationale toeristen naar Nederland voor de bijzondere Hollandse iconen; tulpen, molens, Rembrandt en de grachten in Amsterdam. Deze typisch Hollandse iconen vertellen het verhaal van Nederland. Keukenhof werkt samen met grote toeristische partners om Holland positief te promoten.

Het belang van Keukenhof voor het toerisme in Nederland is bijzonder groot. Jaarlijks worden meer dan 1 miljoen bezoekers ontvangen uit meer dan 100 landen. Het betreft niet alleen individuele bezoekers, maar ook bedrijven en instellingen die aan hun (internationale) gasten willen laten zien wat Nederland te bieden heeft. 75% van de bezoekers komt uit het buitenland. De belangrijkste herkomstlanden zijn Duitsland, Verenigde Staten, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en China. Vooral het aantal toeristen uit Amerika, China, India en Zuid-Oost Azië vertoont een sterke stijging. De selfiestick is nooit ver weg!

Keukenhof_17Het park vervult een grote magneetwerking, niet alleen voor de eigen sector maar ook voor de horeca, de detailhandel, verblijfsaccommodaties, vervoersmaatschappijen, musea en andere attracties en evenementen. Bovendien trekt Keukenhof bezoekers in een periode, dat er weinig andere publiekstrekkers zijn.

Kortom, zet Keukenhof met stip in je agenda want het is een attractie die je zeker moet gezien hebben. Neem daarbij nog de fiets mee en trek door de kleurrijke landschappen in de omgeving en je hebt één van de mooiste fietstochten van je leven gemaakt. Een ander hoogtepunt is de jaarlijkse bloemencorso. Dit jaar van 19 tot en met 23 april.

Tijdens de lunch, ons aangeboden door het Keukenhof in de Hofboerderij van Kasteel Keukenhof, werd nog rustig nagekaart over al het moois dat we de voorbije uren mochten aanschouwen.

Info: http://www.keukenhof.nl
Perscontact: Annemarie Gerards a.gerards@keukenhof.nl
Tekst & Foto’s: Hans Put

Duinrell

De duinrell-express brengt ons in snelle vaart door hetr domein

De duinrell-express brengt ons in snelle vaart door het domein

Na een geslaagd bezoek aan het Keukenhof, rijden we naar het Vakantiepark Duinrell dat zich bevindt tussen het bos en de duinen in Wassenaar.” Wassenaar-Wassenaar”; dat doet bij mij plotseling een belletje rinkelen en ik begin zowaar te rappen.

Het is een aangenaam ritje van iets meer dan 20 km tussen de tulpenvelden. Aan de drukte onderweg zie je dat hier heel wat recreatiemogelijkheden zijn. Bij de ingang van het domein Duinrell worden we opgehaald met het toeristisch treintje, de “Duinrell Express uit 1935”.
1935 was het jaar waarin Graaf Philip Van Zuylen van Nijevelt, de toenmalige eigenaar zijn Landgoed voor het eerst openstelde voor het publiek. Je kon er wandelen en er was zelfs een speeltuin voor de kleintjes.

In 1950 werd het domein voor het eerst aangewend voor recreatieve doeleinden wat voor die tijd helemaal niet vanzelf sprekend was. Wanneer HRJ Graaf van Zuylen de vader van de huidige directeuren eigenaar wordt, gaat hij onmiddellijk aan de slag met het verder ontwikkelen van Duinrell als recreatiegebied. Het park is ingebed in het groene gebeuren en fungeert als groene long, met respect voor de eeuwenoude bomen en de natuurelementen die er aanwezig zijn. Het landgoed is nog altijd eigendom van de adellijke familie die het als familiebedrijf verder uitbouwde tot één van de grootste vakantie- en recreatieparken van Nederland, met een bezoekersaantal van circa 1,4 miljoen per jaar.

Gezien stilstaan achteruitgaan is, maakt de jongere generatie er een erezaak van om het domein en het park steeds mooier, fraaier en kwalitatief beter te maken. Vernieuwen, vernieuwen en blijven vernieuwen is hun motto.

Premium Plus Duingalows zijn de allernieuwste Duingalows en staan voor luxe en comfort. Het Premium Plus type ligt aan de rand van het vakantiepark, middenin het prachtige bos van Duinrell

Premium Plus Duingalows zijn de allernieuwste Duingalows en staan voor luxe en comfort. Het Premium Plus type ligt aan de rand van het vakantiepark, middenin het prachtige bos van Duinrell

Duinrell omvat grosso modo drie grote componenten: het Vakantiepark dat overnachtingsmogelijkheden biedt in 443 comfortabele Duinrell-chalets. Een reuzengrote Camping met 556 plaatsen met rustige plaatsen aan de rand van het duingebied en plaatsen met meer bedrijvigheid vlakbij het attractiepark. Momenteel ligt de camping die heel het jaar geopend is er nog wat verlaten bij, maar dat zal wel snel veranderen eens het toeristisch seizoen zich op gang trekt. En last but not least het Attractiepark met meer dan 40 binnen- en buitenattracties.

We gaan eerst even een kijkje nemen bij de nieuwste realisatie in het Vakantiepark. We stappen uit bij het bungalow park. Hier kan je kiezen uit vier verschillende types. Dolf Zwaanswijk, adjunct directeur, en Peter Wijnen,pr tonen ons fier de 41 nieuwe Premium Plus “Duingalows” die nog meer luxe en comfort bieden dan de reeds bestaande. Zij brengen het totaal op 440. Er wordt koortsachtig gewerkt aan de afwerking, want in mei worden ze in gebruik genomen. Naast de uitbreiding kregen de bungalows van het type comfort een grote schilderbeurt en de meeste kregen nieuw meubilair.

Even verderop komen we bij het paradepaardje van het domein; het Tikibad. Hier wacht Rick de kikker de gastheer en de mascotte van Duinrell ons op.

Midden op het attractiepark ligt het tropische Tikibad. Met elf glijbanen is het Tikibad het grootste overdekte glijbanenparadijs van de Benelux! Het Tikibad is het hele jaar geopend voor een perfect dagje uit met het gezin. Met elf unieke glijbanen verveel je je geen moment!-- gaat open in mei 2017

Midden op het attractiepark ligt het tropische Tikibad. Met elf glijbanen is het Tikibad het grootste overdekte glijbanenparadijs van de Benelux! Het nieuwe deel gaat open in mei 2017

Het Tikibad is het grootste indoor waterglijbanenpark van de Benelux en staat op nummer vijf van de beste waterparken van Europa.
Groot en klein komen hier zeker aan hun trekken. Er is keuze te over. Meer dan 1,3 km overdekt glijbaanplezier met golfslagbad en tal van andere waterattracties. Het bad is heel het jaar en zelfs ‘s avonds open. Het oogt echt spectaculair en indrukwekkend. Niet te verwonderen dat er zo maar eventjes 700.000 bezoekers werden genoteerd. Interessant om weten is dat wie gebruik maakt van de verblijf accommodatie op het domein ook gratis toegang heeft tot het attractiepark.

Maar wat is er nieuw aan het Tikibad? Je kan er niet naast kijken. Hier ligt een nieuwe glijbaan klaar om gemonteerd te worden. Een driedubbele cone (een trechter) van 163 meter lang waarin je vanop een hoogte van 20 meters naar beneden zoeft, tegen de wand omhoog en dan weer terug naar beneden. Een attractie voor de liefhebbers en voor de durvers. Voor wie het niet riskeert is het buizencomplex alleszins een eyecatcher.
Het Tikibad wordt nog eens uitgebreid met een grote indoor waterspeeltuin voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Hier kunnen de allerkleinsten zich uitleven in een verwarmd waterspeelbad met tal van waterspeeltoestellen. Er is nog veel werk voor de boeg; toch hoopt men medio 2017 klaar te zijn voor de opening. De vorderingen van de bouw van de “Playa” en de driedubbele Cone glijbaan kan je zelfs volgen via het You Tube kanaal van Duinrell.

Falcon- ondersteboven- nog steeds zin?- **In de verte worden de durvers in de “Falcon” omhoog getrokken om dan plotseling in een duizelingwekkende vaart naar beneden te worden gekatapulteerd. Om rillingen van te krijgen. Boven ons hoofd draaien de Wild Wings tuimelend en wervelend voorbij. Een heel nieuwe attractie waar je zelf kan bepalen of én hoe vaak je over kop gaat.

Maar er is meer, véél meer; Duinrell is een compleet vakantie- en recreatiepark met alles erop en eraan.
Het is tijd om afscheid te nemen. De directie biedt ons een afscheidsborrel aan in het keurige “La Place” restaurant. Nou borrel? Veiligheidshalve beperken we ons tot een jus d’orange en heffen het glas op het succes van Duinrell . De kom hete bitterballen wordt ons van harte aangeboden.

Info: http://www.duinrell.nl
Perscontact: Peter Wijnen peter@wijnenpr.nl
Tekst: Emiel Peeters-Saenen – Foto’s: Hélène