Het ‘andere’ Amsterdam
24397
post-template-default,single,single-post,postid-24397,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Het ‘andere’ Amsterdam

Het ‘andere’ Amsterdam

Amsterdam ondervindt net zoals Venetië en Barcelona dat te veel toeristen (18 miljoen) niet alleen impact heeft op de levenskwaliteit van de Amsterdammers, maar ook op de tevredenheid van de toeristen. Het stadsbestuur neemt drastische besluiten die soms door de toeristische sector gecontesteerd worden. Amsterdam&Partners, doet niet meer louter aan citymarketing, maar richt zich nu eerder op kwaliteit dan op kwantiteit. Eén van de tools is de concentratie van toeristen te spreiden over meerdere buurten van de stad. Om deze nieuwe aanpak bekend te maken werden een aantal internationale persreizen georganiseerd. Wij namen deel aan een tweedaagse verkenning van Amsterdam-Noord en –Oost

Drastische besluiten van de overheid

De marketingslogan I amsterdam ondervond stevige kritiek in het stadsbestuur (zou te individualistisch zijn, hoewel het de bedoeling is de veelzijdigheid van Amsterdam te onderstrepen zowel voor bewoners als toeristen). Gevolg: deze slogan werd verwijderd op het drukke Museumplein maar kan op andere plaatsen toch behouden blijven.

Een verbod op opening van nieuwe toeristenwinkels werd ingesteld. Het betreft een verbod geldend voor 40 winkelstraten in de binnenstad van Amsterdam. Worden geviseerd: winkels die zich eenzijdig richten op toeristen en dagjesmensen. In deze straten is er duidelijk een verschraald winkelaanbod en een negatieve impact op de leefbaarheid van de bewoners.

Ook de overlast door alcohol wordt streng aan banden gelegd, in sommige zones mag in het openbaar geen alcohol gedronken worden. Overtredingen worden bestraft met een geldboete van € 95. Ook afval storten, wild plassen worden bestraft.

Nieuwe cruisetaks in Amsterdam. Het stadsbestuur heeft met terugwerkende kracht per 1 januari 2019 en zonder overleg met de cruiserederijen beslist een taks van 8 euro per passagier in te voeren. Sommige cruisemaatschappijen hebben al onmiddellijk beslist ofwel naar Rotterdam ofwel naar IJmuiden uit te wijken. Deze taks treft ook de riviercruiseschepen. Voor 2019 werd de opbrengst hiervan begroot op 2 miljoen euro, maar dat bedrag zal nu niet behaald worden.
De cruisemaatschappijen zullen dus hun passagiers per autocar moeten vervoeren.
Maar Amsterdam heeft ook een streng autocarbeleid. De autocars dienen een verplichte route te volgen, dienen een concrete bestemming (geen sightseeing) te hebben en mogen slechts even halt houden op een beperkt aantal touringcarhaltes.

Nieuw toeristisch beleid door Amsterdam&Partners

De oude benaming Amsterdam Marketing wordt verlaten: de toevoeging marketing wees te veel op ‘blijven groeien’. De nadruk zal nu meer gelegd worden op kwaliteit dan op kwantiteit zowel voor bewoners, bedrijven als toeristen.

Dat de Amsterdamse binnenstad door miljoenen toeristen overspoeld wordt heeft natuurlijk zijn negatieve impact op milieu, op gedrag (alcoholconsumptie), op de leefbaarheid voor de eigen bewoners. De ‘Enjoy & Respect’ campagne zou een invloed moeten hebben op bewoners en toeristen. Deze campagne richt zich tot Nederlanders en Britten tussen 18 en 34 jaar.

Het toeristisch beleid zal nu ook meer op spreiding van de toeristen gericht zijn over de verschillende buurten. Klassiekers als het Museumplein met het Rijksmuseum en het Van Goghmuseum, het Anne Frank huis, kanaaltochten, de walletjes, … zullen minder in ‘the picture’ gezet worden en er zal nu gefocust worden op de toeristische troeven van de verschillende Amsterdamse buurten. Bijkomend voordeel is ook dat het ‘repeat’ toerisme zal gestimuleerd worden doordat het aanbod uitgebreid wordt.

Om deze nieuwe aanpak bekend te maken werden een aantal internationale persreizen georganiseerd. Wij namen deel aan een tweedaagse verkenning van Amsterdam-Noord en –Oost.

Amsterdam Noord & de NDSM scheepswerf

NDSM werf

NDSM werf

Ooit was Amsterdam-Noord het werkterrein van grote industriële bedrijven zoals de Scheepswerf NDSM. Na het faillissement in 1984 van wat ooit de grootste scheepswerf ter wereld was, werd het een desolate vlakte, maar geleidelijk ontstond een subcultuur van graffiti en street art kunstenaars, performers en kunstenaars die de vervallen industrievlakte omtoverden in een creatief atelier. In het water een gestrande Foxtrot N 80 onderzeeër, de Amstel Botel. Greenpeace heeft een smederij ondergebracht in een oude loods.

Diverse graffiti en street art kunstenaars zijn hier aan het werk en leven er in opgekalfaterde woonwagens. Bewonder er prachtige street artwerken van Eduardo Kobra (Anne Frank) en van twee in elkaar overvloeiende portretten door Telmo Miel (de populaire overleden burgemeester Eberhard van der Laar).

Street Art Anne Frank

Street Art Anne Frank

Street Art Burgemeester van der Laan

Street Art Burgemeester van der Laan

 

Naast de oude hellingbaan van de NDSM-werf zijn er regelmatig muziekfestivals. De ‘PLLEK’ is een brasserie opgebouwd uit gestapelde containers. Het interieur van het ‘Noorderlicht’ baadt in dezelfde coole sfeer.

In en rond de oude hallen van de voormalige scheepswerf NDSM staan er één weekend elke maand honderden kraampjes die zo de grootste vlooienmarkt van Europa vormen. In de winter vind je binnen 500 kraampjes en vanaf Pasen tot oktober buiten 750 kraampjes van particulieren.
Eenmaal in de maand is er een markt voorbehouden aan kinderen die hun eigen spullen mogen verkopen. Website: https://ijhallen.nl/index.php

In de buurt doen kleurrijke gestapelde containers dienst als studentenkot.

Crane Hotel Feralda

Crane Hotel Feralda

Helemaal contrasterend is het hotel in een oude havenkraan. Een oude hijskraan werd van de sloop gered en gerestaureerd. Het ‘Crane Hotel Feralda’’ telt drie luxe suites met in de top een jacuzzi. (prijs voor een suite: vanaf € 435).

Stap ook eens binnen bij ‘Neef Louis’ en ‘Van Dijk & Ko’: loodsen vol vintage, industriële meubelen en brocante. Een walhalla voor retroshoppers. Website: (http://neeflouis.nl/ & https://www.vandijkenko.nl/

Grootse plannen: de lasloods van de scheepswerf wordt omgetoverd tot het grootste street art museum ter wereld. Op een oppervlakte van 7000 m2 zal je de sinds 2015 aangelegde verzameling in een industrieel decor kunnen bewonderen: in de 24 m hoge hallen zullen deze kunstwerken naast de oude hijskranen hangen. Workshops & artists in residence. De opening van het museum was voorzien voor de zomer van 2018, maar werd wegens restauratieproblemen verschoven naar najaar 2019. Vraag blijft natuurlijk of ‘street art’ thuis hoort in een museum? Website: http://streetart.today/

Geleide gidsbeurten gespecialiseerd in street art vind je bij www.alltournative-amsterdam.com

Maar in en rond de scheepswerf worden ook woonprojecten opgestart. Men begint met 2100 woningen. Betekent dit het einde van het creatief experimenteren in een rauwe omgeving?

Gratis veer van Centraal Station naar NDSM-werf: je vaart zo’n 15 minuten tussen de weidsheid van het IJ met moderne, iconische gebouwen, industriële loodsen en oude pakhuizen.

Amsterdam Noord achter het Centraal Station

Brasserie van het Eye

Brasserie van het Eye

Achter het Centraal Station loopt de IJ en aan de overkant zie je enkele architectonische pareltjes. Futuristische gebouwen zoals het Eye filminstituut: een architectonisch icoon uit 2012. Het telt 4 projectiezalen waar hedendaagse en klassieke films vertoond worden. Ook de mogelijkheid om in kleine cabines naar zelf uitgekozen films te kijken. Tentoonstellingsruimte met o.a. filmaffiches en shop.
Prachtig hellende brasserie met weids uitzicht over het IJ. Het terras is een ‘m’as-tu vu’ spot van Amsterdam. Website: www.eyefilm.nl

Vanop het dak van de A’dam toren, in een eerder leven het hoofdkwartier van Shell, heb je een fenomenaal uitzicht van 360 ° over het historisch centrum en het havengebied. De durvers kunnen plaats nemen in een schommel die je op 100 m hoogte over de dakrand laat bengelen.

Amsterdam Oost: Artis & Micropia

Zoek je een rustpunt in het drukke Amsterdam, dan is Artis een ideale plek.
Artis ontstond uit privé-initiatief in 1838 (Natura Artis Magistra) en was in de beginperiode enkel toegankelijk voor de aandeelhouders. Het is een stadsdierentuin van 14 ha.
Hoogtepunten zijn het planetarium, het vlinderpaviljoen en het lemurenland waar je vrij tussen deze halfapen uit Madagaskar kan rondlopen.
Niet minder dan 26 neoclassicistische gebouwen doen nostalgisch aan en zijn geklasseerd tot rijksmonument, wat de mogelijkheid tot moderne aanpassingen bijna onmogelijk maakt.

Micropia

Micropia

Aan te raden is een bezoek aan ‘Micropia’(2014): het enige microbenmuseum ter wereld. Je treedt in een onbekende wereld van bacteriën, schimmels en virussen.

We associëren bacteriën meestal met bedorven voedsel en ziektes. Maar ze breken afval af, zorgen voor zuurstof en zullen in de toekomst zorgen voor groene energie, medicijnen, waterzuivering, enz. Door een raam van labo zien je wetenschapslui bezig met het kweken van microben en in de tentoonstelling zie je levende organismen.
Interactief: zo kan je te weten komen door een bodyscan hoeveel bacteriën je lichaam telt en zo ontdek je de ‘onzichtbare’ wereld van micro-organismen. Een aangepaste soundscape begeleid je in de ‘zichtbare’ en ‘onzichtbare’ wereld van micro-organismen.
Artis & Micropia kan je bezoeken met een combi-ticket. Websites: www.artis.nl & www.micropia.nl

Tropenmuseum

Tropenmuseum

Tropenmuseum

Gevestigd in het vroeger Nederlands Koloniaal Instituut (1926). Niet vergelijkbaar met het Africamuseum in Tervuren, Het kijkt niet alleen naar het verleden maar ook naar hedendaagse ontwikkelingen in het voormalige Nederlandse koloniale rijk (vooral Indonesië) maar ook naar Zuid-Amerika en Afrika. Prachtige grote hall en gaanderijen op de verschillende verdiepingen waar wisselende tentoonstellingen plaatsvinden die origineel en kleurrijk worden voorgesteld en de culturele diversiteit in de wereld aanschouwelijk tonen. Voor de kids is een aangepast programma voorzien: interactieve tentoonstelling met verhalen. Website: www.tropenmusem.nl

De Kas

Restaurant De Kas

Restaurant De Kas

Wil je een apart eetadresje dan is: ‘De Kas’ je bestemming. De kweekkassen van de Amsterdamse Stadskwekerij uit de jaren twintig, werden van de sloop gered door Michelinsterkok Gert Jan Hageman. De serres werden omgevormd tot restaurant en kwekerij. Groenten en fruit worden ter plaatse in de serres gekweekt of in de Beemster polder. Vooral ’s avonds is het restaurant sfeervol verlicht onder 8-meter hoog glas. Elke dag wordt er één menu samengesteld van de seizoensgroenten  uit eigen kwekerij. Tijdens de lunch worden drie- of viergangen geserveerd, ’s avonds  vijf of zes. Website: https://www.restaurantdekas.nl/

Andere restauranttips:

Louie Louie: Lekkere wereldkeuken en –wijnen (taco’s, burritos, quesadillas, empanadas, …).
https://www.themanorhotelamsterdam.com/nl/

Scheepskameel: industrieel aandoend restaurant dat huist in de vroegere maritieme school. Open keuken waar groenten centraal staan in het menu. Schenkt enkel Duitse wijnen. (Scheepskameel: werd gebruikt om de diepgang van schepen te verminderen die de haven wilde binnenvaren).
https://scheepskameel.nl/

Cafe Modern: geen café maar een restaurant dat huist in een oud bankgebouw, je vindt nog de kluizen bij de toiletten in de kelderverdieping. Het meubilair doet kantine-achtig aan maar de keuken is dat niet. Op de kaart staan hoofdzakelijk vegetarische gerechten.
https://modernamsterdam.nl/

Hoteltip: The Manor Amsterdam: een historische locatie (ziekenhuis uit 1891) werd omgetoverd tot een gezellig boetiekhotel. In het hotel vind je een Italiaans restaurant: de Enoteca. https://www.themanorhotelamsterdam.com/nl/

Info: https://www.iamsterdam.com/nl/over-ons/amsterdam-en-partners

Perscontact: Manon Zondervan   M.Zondervan@iamsterdam.com

Tekst & foto’s: Didier Van Houts