BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Pre-inauguratie van de Grandiosa
31100
post-template-default,single,single-post,postid-31100,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Pre-inauguratie van de Grandiosa

Het nieuwste vlaggenschip van cruisemaatschappij MSC

Op zaterdag 2 november vertrokken zes bussen vanuit drie verschillende opstapplaatsen naar Le Havre om in te schepen voor een korte kennismaking met de MSC Grandiosa die op maandagochtend in Rotterdam zou aanmeren. Niet minder dan 800 genodigden uit de Belgische en Luxemburgse pers-en reissector namen aan het blitzbezoek deel. Vanuit Rotterdam vaart het schip door naar Hamburg waar het op 9 november officieel gedoopt wordt. De maidencruise gaat dan van Hamburg naar Marseille waarna het vanaf dan zal cruisen op de Middellandse Zee.

Paspoortgegevens

Galleria Grandi Binnenpromenade

Galleria Grandi Binnenpromenade

De MSC Grandiosa zag in 2019 het levenslicht op de scheepswerven van Saint Nazaire en is inmiddels al het 17de schip van Europa’s grootste cruiserederij met hoofdzetel in Genève. Het hoort tot de Meraviglia-klasse, net zoals zijn twee voorgangers, wat staat voor een hoge standaard aan boord op gebied van spitstechnologie. De Grandiosa doet zijn naam alle eer aan, zeker als je enkele koele cijfers op een rijtje zet. Het schip is 331 m lang (15 m langer dan zijn voorganger, de MSC Bellissima), 67 m hoog, 43 m breed, telt 19 dekken en kan niet minder dan 6 334 gasten herbergen (+ 1704 bemanningsleden). En dan moeten we de ‘binnenkant’ nog bekijken.

Accommodatie

Kajuit met balkon en zicht op zee

Kajuit met balkon en zicht op zee

Om die 6000 gasten een verkwikkende nachtrust te kunnen aanbieden, staat er, afhankelijk van de stand van de maan en je bankrekening, een ruim assortiment aan logies ter beschikking. Dat zijn stuk voor stuk stijlvolle kajuiten waarbij vooral het grote aantal balkonkajuiten met zicht op zee de hoofdmoot vormt. Het gamma bestaat voorts uit royal suites (heel chique zoals de naam verklapt), deluxe suites, binnensuites, duplexsuites, ‘gewone’ suites, balkonkajuiten, kajuiten met zeezicht, binnenkajuiten, studiokajuiten en familiekajuiten. Zelf overnachtten we in een stijlvol ingerichte balkonkajuit met ruim tweepersoonsbed, kleerkast (eerder klein als je met tweeën een week aan boord bent), kraaknette badkamer met douche en wc, interactieve tv, minibar en kluisje. Elk kajuittype is uitgerust met ZOE, een virtuele persoonlijke cruiseassistent. Het is een knap gedesignd en hoogtechnologisch toestelletje dat in 7 talen niet minder dan 800 vragen over de cruise (activiteiten aan boord, reserveringen…) kan beantwoorden. We bezochten ook de Yacht Club, een soort ‘schip in een schip’ voor hen die het iets exclusiever willen. Een showbizztrap, ingelegd met fonkelende Svarovski-kristallen, een ruime lounge met zeezicht, een apart restaurant, solarium met zwembad, bubbelbad en bar geven je het gevoel van net dat tikkeltje meer. De royal suite oogt inderdaad vorstelijk: privéterras met bubbelbad, salon met bar en aparte eetruimte, dressing, butlerservice 24 uur per dag incluis. Richtprijs: ca. 3000 euro/persoon/week. Volgens onze begeleidster zou deze formule bij de Belgische gasten erg aanslaan.

Beleving aan boord

F 1 - simulatoren

F 1 – simulatoren

Het sleutelwoord dat je het laatste decennium bij zowat alle professionele vakantieaanbieders ziet opduiken, is het woord belevenis. Ook bij cruise-ontwikkelaars staat dat woord centraal en de MSC Grandiosa speelt daar weldoordacht op in. Alleen al de 112 m lange binnenpromenade (de langste ooit op een cruiseschip) met een spectaculaire LED-koepel met wisselende beelden, is qua beleving al meteen een schot in de roos. Langs weerskanten van deze Galleria Grandiosa rijen de shops en boetieks (met exclusieve merken en vaak met flinke reducties), cocktailbars, specialiteitenrestaurants (met signatuur van gerenommeerde chef-koks), een exclusief chocolatier-atelier (van de hand van Jean-Philippe Maury) zich aan elkaar. Die galerij mondt uit in een soort atrium, een gewaagd architectonisch hoogstandje dat schittert en glittert door geraffineerd aangebrachte LED-lichtjes en niet het minst door een Hollywoodiaanse wenteltrap met ingelegde Svarovski-kristallen.

Galleria LED-koepel

Galleria LED-koepel

Van beleving gesproken. De steeds stijgende groep instagrammers in het journalistengild raakte bij hun ‘trapmoment’ niet uitgeselfied. Ook op entertainmentgebied ontbreekt het niet aan belevenismomenten. Dat is ook noodzakelijk volgens Gary Glading, de Schotse directeur van het entertainmentdepartement, want animatie is nu net precies de ‘anima’ van een cruise. Cruisegasten kunnen tijdens een reis per avond niet minder dan 10 nieuw geconcipieerde, wervelende shows bijwonen terwijl het wereldberoemde Cirque du Soleil exclusief voor de Grandiosa uitpakt met twee topspektakels waarvoor in samenwerking met het Canadese bedrijf op dit schip een speciale zaal ontworpen werd vol hightech apparatuur. Terwijl de andere shows gratis zijn, dient voor een optreden van Cirque du Soleil een klein bedrag (15 euro met cocktail of 35 euro met dinner) extra betaald te worden. Tenzij je de kunst verstaat in het casino het leger van eenarmige bandieten te verslaan of de croupiers aan de speeltafels om te kopen moet je in die speelhal natuurlijk zelf je eigen ‘rospot’ aanspreken. Ook voor het gebruik van de spa met o.a. een Balinese massage en anti-aging-experimenten wordt een toeslag betaald. Resultaat wordt niet gegarandeerd. Volledig inbegrepen in de cruiseprijs is dan weer de uitgebreide kinderanimatie (in drie verschillende leeftijdscategorieën), de zwembaden (binnen of buiten), het sportterrein, de fitnesstoestellen in de gymzaal, de bowlingbanen, een VR-simulatie, de 4 D-cinema en racen in een van de twee F 1 – simulatoren. We namen ook nog een kijkje in het aquapark waar drie felgroene glijbanen, glanzend van nieuwigheid, de waterratten zeker kunnen bekoren. Dat geldt evenzeer voor de Himalaya Bridge, een touwenparcours waar je het best in nuchtere toestand aan begint want je wiebelt 80 m boven de zee. Van beleving gesproken.

De inwendige mens

Loungebar in de Yacht Club

Loungebar in de Yacht Club

Honger is een begrip dat in het cruisejargon niet bestaat. Op de Grandiosa zijn er niet minder dan 13 restaurants waaronder enkele toprestaurants waarvoor Michelin-gelauwerde sterrenchefs in de potten roeren. Voor specialiteitenrestaurants als de Butcher’s Cut, een authentiek Amerikaans steakhouse, het restaurant Kaito Teppanyaki en de Holai! Tapas Bar by Ramon Freixa moet je bijbetalen, terwijl je op de Market Place de hele dag terecht kunt voor het ontbijt en een warme of koude hap. Het assortiment in dit ruime buffetrestaurant is erg uitgebreid en gaat van pizza’s en pastagerechten over allerlei vleesgerechten tot ‘etnic’– gerechten uit de Marokkaanse en oosterse keuken. Wij dineerden twee keer voortreffelijk in restaurant Il Campo en de service door het hoofdzakelijk Filippijns zaalpersoneel was voorbeeldig. Dat kan bij uitbreiding gezegd worden voor de hele staff en het voltallige servicepersoneel. Leuk om live te zien is ook de showkeuken waar dagelijks verse mozarella wordt bereid. De buffels zouden ter versterking van hun spieren vanuit de aanleghaven zelfstandig naar het schip zwemmen waar ze dan vakkundig door vingervlugge Italiaanse kaasmakers met maffiabanden gemolken worden. Se non é vero, è bene trovato. Over het hele schip verspreid vind je een twintigtal bars en lounges, o.m. de bijzonder rustgevende Sky lounge met zeezicht. Je kunt er genieten van een heerlijke cappuccino of een drankje naar keuze. Voor dranken van topmerken dien je wel extra te betalen. Ook aan kunstliefhebbers is er op het schip gedacht want in L’Atelier Bistro waarvoor een typische Bistro Parisien model stond, worden 26 originele tekeningen van Edgar Degas tentoongesteld.

Milieuvriendelijk cruisen

Atrium met gallery led-koepel

Atrium met gallery led-koepel

In het licht van de recente aandacht voor onze planeet waarbij het luchtvaartverkeer maar ook de cruiseschepen geviseerd worden, kwam dit onderwerp ook ter sprake in de toespraak van Patrick Pourbaix, ceo MSC België, Luxemburg en Frankrijk. Nadat hij kort de geschiedenis van het Italiaanse familiebedrijf MSC (nog maar 17 jaar oud) schetste en de vele troeven van de jongste telg van de rederij in de verf zette, wees hij op de aanhoudende inspanningen die de maatschappij besteedt aan milieuvriendelijke en energiebesparende maatregelen. Zo werden voor dit schip een aantal revolutionaire systemen met heel moeilijke namen geïnitieerd die zowel de uitstoot van zwaveloxide als stikstofoxide drastisch reduceren. Ook is er een geavanceerd afvalbeheersingsysteem dat het afval aan boord gedeeltelijk recyclet en hergebruikt. Ook nieuwe technologie voor waterzuivering zorgt ervoor dat zeewater gezuiverd wordt en perfect drinkwater aan boord oplevert. En zo zijn er, aldus de spreker, nog tal van andere maatregelen die het niet altijd even juiste beeld dat over cruisemaatschappijen als grote vervuilers wordt verspreid, moeten bijstellen. Het bewijs, aldus dhr. Pourbaix, dat MSC zich ernstig met het milieu inlaat, is de aankoop van een verlaten eilandje in de Bahamas, Ocean Cay, dat op de meest milieuvriendelijke mogelijke manier wordt ingericht en op 9 november de eerste cruisegasten ontvangt.

Info:  www.msccruises.be

Perscontact: Hilde Meus hilde.meus@rca.be

Verslag en foto’s: Guy Meus