Ricola opent eerste Belgische pop-up
57214
post-template-default,single,single-post,postid-57214,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Ricola opent eerste Belgische pop-up

Ricola opent eerste Belgische pop-up

De iconische Zwitserse kruidenbonbon Ricola wil het Belgisch publiek laten kennis maken met de wereld van de Zwitserse bergkruiden in een pop-up aan de Edelknaapstraat 15A in Elsene.  Van 6 tot 9 oktober kunnen bezoekers er o.a. een DIY-workshop met gedroogde kruiden volgen,  de Ricola-tuin bezoeken, naar Zwitserse verhalen luisteren, een leuke selfie maken en proeven van de lekkere kruidenbonbons en de thee….

Storyteller Anik Vandercruyssen en Christian Bennefeld, Senior Vice President Frankrijk en Benelux

In de pop-up hangt een mix van geuren afkomstig van de zakken gevuld met de 13 kruiden die de basis vormen van de iconische kruidenbonbon Ricola.  Storyteller Anik Vandercruyssen vertelt dat de naam Ricola afkomstig is van de oprichter Emil Richterich die aanvankelijk een bakker was in het Zwitserse Laufen.  Tussendoor maakte hij ook snoepjes met een karamelsmaak.  In 1930 stichtte hij de zoetwarenfabriek ‘RIchterich & CO LAufen’ waaruit de naam RICOLA ontstond.  Gepassioneerd door kruiden, experimenteerde hij 10 jaar met de knoppen, bloesems, stengels en wortels van heel wat planten uit de Zwitserse bergen om uiteindelijk tot de originele Ricola-bonbon te komen.  De kruidenbonbon werd een succes en dit niet enkel in Zwitserland, maar weldra ook wereldwijd.  Toen ook Amerikaanse sterren zoals Madonna, Justin Timberlake, e.a. ontdekten dat de Ricola-bonbon een weldadige invloed had op de keel en de stem, was het succes in Amerika meteen gegarandeerd.

Onveranderd recept
Richterich & Co Laufen is nog steeds een familiebedrijf dat met Thomas Meier aan de vierde generatie toe is.  Christian Bennefeld, Senior Vice President van Frankrijk en de Benelux is blij om de ‘Kruidenwereld van Ricola’ in Brussel voor te stellen.  Consumenten zijn meer en meer geïnteresseerd in het verhaal achter een product en dat kunnen ze hier zien.  Veel mensen weten niet dat Ricola-bonbons nog altijd gemaakt worden volgens het originele recept met de 13 kruiden die Emil Richterich destijds gebruikte.  De aangewende kruiden zijn vrouwenmantel, heemst, malrove, malva, pepermunt, duizendblad, pimpernel, weegbree, sleutelbloem, salie, gewone vlier, tijm en ereprijs.  Op basis van deze kruiden heeft Ricola ongeveer 60 soorten snoep en kruidenthee ontwikkeld.  Het originele recept, dat geheim is gebleven, wordt vaak gecombineerd met fruitige aroma’s wat dan voordelen biedt voor de stem of de keel of zorgt voor een verfrissende adem.  In België zijn er 13 smaken beschikbaar waaronder ook een suikervrije versie.

Duurzaam
Het bedrijf voert een strenge locatieselectie  en respect voor ecologische teeltmethoden hoog in het vaandel omdat deze deel uitmaken van het DNA van Ricola.  De planten worden door lokale telers gekweekt in de teeltgebieden van Wallis, Emmental, de Poschiavo-vallei, de zuidelijke voet van het Jura-gebergte en Centraal-Zwitserland.  De kruiden worden geoogst op het moment dat zij boordevol werkzame stoffen zitten. Via een ondergrondse route worden de kruiden van het kruidencentrum naar de productie-installatie gebracht waar de werkzame bestanddelen volgens het Ricola-extractieproces geëxtraheerd worden. Ricola produceert jaarlijks 7 miljard kruidenbonbons in de fabriek van Laufen.

Praktisch:  de Ricola pop-up bevindt zich aan de Edelknaapstraat 15 A in 1050 Brussel en is te bezoeken van 6 tot 9 oktober, telkens van 10 tot 18 uur.

Perscontact: Eveline Vanhoutteghem   eveline.vanhoutteghem@rca.be

Tekst en foto’s: Rita Goethals