28 sep Waar herinneringen worden geboren
Misschien een wat rare titel maar toch is de regio rondom de oude steenkoolmijn van Eisden (Maasmechelen) vandaag uitgegroeid tot een ongelooflijk groene en hippe omgeving met tal van attracties waar je letterlijk van de ene naar de andere belevenis wandelt (of fietst).
De gronden van de steenkoolmijn kwamen in bezit van de Limburgse Reconversie Maatschappij (LRM), een investeringsmaatschappij die in en vanuit Limburg duurzame economische groei stimuleert. LRM draagt de volledige zorg over het overgebleven mijnpatrimonium. Door telkens lopende projecten af te stoten en nieuwe projecten op te starten slaagt LRM erin om een maatschappelijke en economische groei te stimuleren.
Value Retail
Het eerste reconversieproject op de mijnsite van Eisden startte in 2002 toen een Anglo-Amerikaans bedrijf Value Retail hier een shoppingcentrum vestigde, ondertussen bekend als Maasmechelen Village. Value Retail is een groep die achter verschillende shoppingcentra wereldwijd staat. Omwille van de opening van hun allereerste outlet-winkelcentrum aan de rand van Bicester (Oxfordshire, Groot-Brittannië) worden ze wereldwijd ook wel The Bicester Collection of The Bicester Villages genoemd. De oprichter, bezieler en voorzitter van Value Retail, Scott Malkin, verlegt de grenzen in shopping, hospitality en entertainment en steunt hierbij op de visie van Marvin Traub omtrent retail (terug te vinden in zijn boek ‘Like no other career’). Het shoppinggebeuren wordt verheven tot een toeristische attractie, een belevenis. Dat dit werkt getuigen een aantal cijfers. In totaal zijn er sinds 1995 12 villages wereldwijd gebouwd (9 in Europa, 2 in China en 1 pas nieuw in New York). Dit betekent zo’n 1500 winkels van ‘s werelds toonaangevende mode- en lifestylemerken. In 2023 kwamen er in totaal 46 miljoen mensen shoppen in de villages. De Value Retail groep breidt ook uit buiten de shoppingcentra met nadruk op de andere benadering van ‘hospitality’. Zo is de USB-arena in New York (ijshockey- en evenementenhal) in hun bezit en hebben ze prijswinnende hotels in Californië.
Zondag
Maasmechelen Village telt iets meer dan 100 boetieks en verwelkomt daarmee zo’n 2.6 miljoen bezoekers per jaar (gemiddeld 10 000 tot 12 000 bezoekers per dag). Er werken in totaal ongeveer 850 personeelsleden. Op verschillende vlakken waren ze baanbrekend zoals het ijveren voor de zondagsopening van winkels in België. Geen slecht idee geweest want de ‘zondag’ is goed voor zo’n 35% van de omzet. Door de unieke omgeving van de gebouwen met integratie van groen, rustbanken en beeldhouwwerken creëert men een ervaring, een belevenis waar het leuk is om gewoon gezellig rond te wandelen. En dit jaar is er nog gezorgd voor een ‘extra’ belevenis: The Appartment. Hier kan je terecht als VIP-klant of voor speciale evenementen, voor een extra ervaring bovenop de shopping of voor een afspraak met een personal shopper.
Ontspanning
De Limburgse Reconversie Maatschappij heeft sinds de oprichting van Maasmechelen Village niet stilgezeten en meer gronden gericht op leisure, genieten en ontspanning. De grote ‘boost’ aan alle projecten kwam er door de erkenning van het Nationaal Park Hoge Kempen waardoor een gigantische groenzone van 12 000 ha werd ontsloten voor het publiek met unieke zichten en tal van wandel- en fietspaden. De volledige ontwikkeling werd dit najaar nog bekroond met de opening van de drijvende brug tussen de mijnterrils. Meer informatie kan men terugvinden op www.wandeleninlimburg.be of algemeen op www.visitlimburg.be
Uitbreiding
Wie de oude mijnsfeer wat wil opsnuiven hoeft maar net de hoek om te wandelen want achter de gebouwen van het winkelcentrum botst men letterlijk op de hoge ‘bok’ van de mijnschacht. En wie nog meer wil meemaken, kan overnachten in het voormalige hoofdgebouw van de kolenmijn wat omgebouwd werd tot het 4-sterren Terhills hotel. 59 luxekamers en 4 conferentiezalen (tot 200 personen) baden in een schitterend kader.Voorjaar 2025 breidt het hotel uit met 17 kamers in het Tweeschachten gebouw. En natuurlijk kan je direct in de buurt het culturele mijnverleden verkennen met een erfgoedwandeling door de ‘cité’ en een bezoek aan het museum van de mijnwerkerswoning (www.erfgoedeisden.be).
Terland
Liever meer ondergedompeld in de natuur? Ook dat is perfect mogelijk met een verblijf in Terhills Resort. Hier kan men verblijven in 250 vrijstaande sfeervolle cottages die allen aan het water gelegen zijn. Het bungalowpark is van LRM, maar de uitbating berust bij Center Parcs. Anders dan bij andere parken is er geen echte centrale dome met winkels, restaurants en zwembadcomplex. Dit park richt zich volledig op de natuur en de waterpartijen. (volledige info op: https://www.centerparcs.be/be-vl/belgie/fp_TH_vakantiepark-domaine-terhills-resort)
Minibusjes
Wie het actiever wil, naast het oneindige wandel- en fietsnetwerk, kan kiezen voor mountainbiken of racen op de kartingbaan of zeilen of kajakken op de Maas. Of waarom je niet uitleven in het aquapark of een initiatie wakeboarden beleven in het Terhills Cablepark. Deze waterpartij ligt tussen het resort en het winkelcentrum en is met alles gemakkelijk verbonden via de elektrisch aangedreven zelfrijdende busdienst. Minibusjes tot 12 personen rijden zelfstandig een vast parcours om de 10 minuten tussen het Terhils Resort, Cablepark , Elaisa Wellness en Terhills Hotel/Maasmechelen Village. www.elaisawellness.com
Met een ongelooflijk groot aanbod aan activiteiten in de omgeving kan hier echt elke gast zijn gading vinden, van de ene beleving in de andere stappen en worden wel degelijk herinneringen geboren …
Tekst: Ivo Siebens – foto’s: Anne Marie Jacob en Hans Put