Herkenbaar hart van Blankenberge klopt!
12971
post-template-default,single,single-post,postid-12971,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Herkenbaar hart van Blankenberge klopt!

Herkenbaar hart van Blankenberge klopt!

‘Sea yoo soon!’ Met deze woorden stelde de Stad Blankenberge haar nieuwe merkidentiteit voor aan de pers. Samen met presentatrice Erika Van Tielen rolde burgemeester Ivan De Clerck een groot spandoek uit met het nieuwe logo aan de gevel van het stadhuis en prijkten gloednieuwe vlaggen op het dak .  Voor de allereerste keer pakt de kuststad groots uit met een volledig nieuwe branding,  waarin het hart en de zwart-witte strepen centraal staan. De afgelopen jaren werd volop geïnvesteerd in het openbaar patrimonium. Ook in de toekomst zijn er heel wat ambitieuze projecten op til.

Blankenberge-centrum“Blankenberge is een compacte familiale badstad van ongeveer twee vierkante kilometer. We zijn goed voor een 1000 – tal hotelkamers, 950 ligplaatsen in de haven en trekken toch bijna 2 miljoen dagjestoeristen aan per jaar. Blankenberge is de tweede grootste badstad aan de kust. We willen de dynamiek en de grandeur van weleer terugbrengen. Dat is onze ambitie.Met het nieuwe logo en via de merkidentiteit, zetten we een eerste stap naar 2020. Dan vieren we het 750 jarig bestaan van de stad,” legt burgemeester Ivan De Clerck uit.

Al sinds enkele jaren waait er een nieuwe wind door Blankenberge. De centrumstraten werden heraangelegd en ook het station werd volledig vernieuwd. De bibliotheek nam haar intrek in een vernieuwd pand en het sportcomplex de Sportdoze en Skateplaza openden feestelijk. Het Infopunt Toerisme nam haar intrek in de Hoogstraat om zo de bezoekers van de stad nog beter te informeren. In 2018 wordt gestart met de bouw van een nieuw zwembad dat gevuld zal zijn met zeewater en tegen de zomer moeten de werken aan het nieuwe Leopold III-plein voltooid zijn. Daar zullen tal van evenementen plaatsvinden. Neem daarbij de recente komst van het Mercure hotel, een nieuw station dat in de steigers staat en de aanleg van een ondergrondse parking onder de markt en je beseft dat het menens is in de badstad.

Winter-Blankenberge-DSC_0759De unieke ambiance van Blankenberge met zijn uitzonderlijk erfgoed en zijn gevarieerde culturele troeven zoals de belle époque spreken een breed en trouw publiek aan. De mix van natuur, zee en strand, het gevarieerde shopping- en culinaire aanbod, een uitgebreide evenementenkalender en een scala aan all-weather attracties maken van de stad een bruisende toeristische trekpleister.

Onze missie is om van Blankenberge een open en moderne badplaats te maken waar van alles te beleven valt. We willen altijd open zijn, toegankelijk en bereikbaar voor iedereen. Voor inwoners, tweede verblijvers, toeristen én voor de ondernemers. De nieuwe huisstijl moet deze aspiraties kracht bijzetten, aldus de burgemeester, die tevens aangeeft dat het ‘King Beach speelstrand’ nog meer trendy zal worden, met clubs waar je kunt eten, drinken, dansen.

Blankenberge omarmt nieuw logo

Blankenberge VlaggenOm Blankenberge te onderscheiden van de andere Belgische badsteden werd op zoek gegaan naar enkele unieke kenmerken die eigenheid geven aan de stad. “De zwart-witte strepen zijn dé kleuren van Blankenberge. Ze komen terug in zowel het wapenschild als in de iconische Blankenbergse badkarren. Een knipoog naar vroeger maar tegelijkertijd eigentijds en tijdloos, modieus en trendy met een link naar het maritieme,”zegt Schepen Philip Konings, bevoegd voor communicatie.

In 2018 wordt de andere aanpak en merkidentiteit volledig uitgerold, de zwart-witte strepen en het nieuwe logo zullen overal in het straatbeeld te zien zijn op affiches, flyers, vlaggen en advertentiepanelen. Het stadsmagazine Info Blankenberge heet voortaan HALLO Blankenberge en verschijnt vanaf nu vijf keer per jaar. Daarnaast werd de toeristische brochure van 2018 in een nieuw jasje gestoken. Die is beknopter qua tekst, maar biedt meer foto’s. Ook wordt de brochure gelinkt aan de website en aan de social media. Voor de toerist werden er gadgets  en merchandise ontwikkeld, zoals een draagtas, strandhanddoek, balpen, postkaarten en magneten. Deze zijn vanaf  te koop bij het Infopunt Toerisme.

Online en social media

Ook op sociale media StadBlankenbergeDe vernieuwde website van stad Blankenberge werd opgesplitst in twee entiteiten. Op de stadswebsite www.blankenberge.be, die begin maart wordt uitgerold, kunnen de inwoners en tweede verblijvers alle informatie over de verschillende stadsdiensten per thema’s terugvinden. Het gebruiksgemak zal hier steeds centraal staan zodat de burger snel bij de gezochte informatie terecht komt. Via de toeristische website www.visit-blankenberge.be die vandaag werd gelanceerd vinden de bezoekers dan weer alle info over het gevarieerde aanbod van activiteiten in de stad terug. Een handig overzicht van de evenementen, horecazaken en overnachtingsmogelijkheden, opgeluisterd door wervend beeldmateriaal, moet toeristen goesting doen krijgen om hun bezoek aan stad Blankenberge te plannen en te boeken. De website zal mee evolueren in functie van de seizoenen, bepaalde thema’s en geplande feestelijkheden zodat de bezoekers op een proactieve manier worden geïnformeerd over het actuele aanbod in Blankenberge.

Ook op social media is Stad Blankenberge niet meer weg te denken. Op Instagram is Toerisme Blankenberge al enkele maanden actief. Sinds 2016 is Toerisme Blankenberge actief op Facebook met een pagina waar de updates en foto’s van de verschillende evenementen van de Stad worden gedeeld. Er  komt ook een stadspagina bij. Die Facebookpagina brengt een brede waaier aan informatie: van toeristisch- evenementiële informatie tot informatie uit de verschillende stadsdiensten:

 “Meer en meer mensen zijn actief op social media. Het is een ideaal kanaal om Blankenberge te promoten en als stad kunnen we er dan ook niet op ontbreken. We willen onze troeven in the picture zetten door onder andere de foto’s van bezoekers en inwoners te delen op onze feed en profielen. Gebruik alvast de hashtags #Blankenberge, #visitblankenberge en #PlaceToB wanneer je iets over onze stad post.”, besluit Schepen voor ICT Björn Prasse.

Info: https://www.visit-blankenberge.be/

Perscontact: Elke De Mayer elke@wavemakers.eu

Auteur: Jempi Welkenhuyzen