TOBOS event 2017
12391
post-template-default,single,single-post,postid-12391,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

TOBOS event 2017

TOBOS event 2017

Op donderdagavond 7 december ging onder grote belangstelling het TOBOS event 2017 door in Comics station Antwerpen.

TOBOS (Toeristische Overheid, Bedrijfsleven en Onderwijs in Samenwerking) is een platform dat alle actoren die actief zijn in de toeristische sector samenbrengt. De toeristische overheid, het toeristische bedrijfsleven en het onderwijs slaan er de handen in elkaar om te informeren, te inspireren en een diepere samenwerking tot stand te brengen.

receptieHet TOBOS event staat in het teken van de presentatie van eindwerken uit het toeristische hoger onderwijs (Master in het Toerisme, Bachelor in Toerisme en Recreatiemanagement en Bachelor in Hotel Management) die de sector een frisse inkijk verlenen in nieuwe trends, interessante cases brengen van toerismemanagement en -beleid, enz.. Voor de derde maal wordt dit event georganiseerd. Het doel is het verspreiden van onderzoek en het kenbaar maken aan de toeristische sector. De hogescholen bepalen zelf welk eindwerk ze afvaardigen. Er zijn 2 categorieën: een voor de hogescholen (bachelors) en een voor de universiteit (masters). Elke van de categorieën krijgt een hoofdprijs toegekend.

Elk jaar maken tientallen studenten aan de Vlaamse hogescholen en universiteiten een eindwerk over toerisme en/of hotelmanagement.  We selecteerden voor u de allerbeste uit 2017:

Alexander Monbailleu: ‘Nippon voor beginners’ (Vives Brugge)

  • Naiké Delferrière:’ Fairmont Rey Juan Carlos I Barcelona, How can the hotel help its employees to find a good balance between their personal and professional lives?’ (Erasmushogeschool Brussel)
  • Pepijn Vandebotermet : ‘Thon on Weels: de app die iedere reiziger mobiel maakt’ (Vives Brugge)
  • Laura Pellin: ‘Op zoek naar het DNA van Antwerpse stadswijken’ (KU Leuven)
  • Nicole Groot Zevert: ‘Ecotourism in the oldest park of Africa: the potentials and limitations for Menagesha Suba forest, Central Highlands of Ethiopia’ (KU Leuven)
  • Vermeulen Lynse: ‘The Tourism System of a Secondary Destination and its Challenges to Achieve Collective Action towards International Markets’ (KU Leuven)
  • Assia Astitou: ‘Wellnessbeleving voor het recreatief landgoed Eyserhof’ (Howest Kortrijk)
  • Gille Buyle: ‘Clinic Escape’ (Thomas More Mechelen)
  • Laura Van den Abeele: ’Outsight’ (Erasmushogeschool Brussel)
  • Natanya Petković en Niki Van den Broeck: ‘EVEN Hotel Brussel’ (Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen)

juryTijdens dit event worden de beste eindwerken bekroond en wordt de prijs “Toerisme Vlaanderen” voor de beste Masterproef uitgereikt. De jury bestond dit jaar uit: Bart Vermeulen (directeur koepel van Attracties &Musea vzw) die tevens de voorzitter van de jury is. Verder zijn er ook: Danny Van Assche (afgevaardigd bestuurder Horeca Vlaanderen – voorzitter Federatie Toeristische Industrie en voorzitter TOBOS), Griet Geudens (consulent Toerisme Vlaanderen), Greet Huybrechts (projectmanager VIAVIA Tourism Academy) en Steven Lannoo (economisch adviseur en team leader Instituut voor de Autocar & Autobus).

De Prijs Toerisme Vlaanderen werd toegekend door Raf De Bruyn (hoofdadviseur Toerisme Vlaanderen) aan Laura Pellin voor haar eindwerk:Op zoek naar het DNA van Antwerpse stadswijken’.
De TOBOS Prijs voor de beste masterproef gaat eveneens naar Laura.

We laten Laura aan het woord voor een korte samenvatting van het bekroonde werk.

‘Visit Antwerpen  wil evolueren naar een toeristisch beleid waarin interactief overleg met de toeristische sector de norm is. In dat netwerkkader nemen ze zelf de rol van ‘network manager’ op zich om een ‘bottom-up’ toeristische ontwikkeling te stimuleren. Tegelijkertijd willen ze specifiek inzetten op de samenstelling van de stad Antwerpen uit meerdere stadsbuurten die ieder over een eigen karakter, DNA of verhaal beschikken. Een eerste stap die deze twee doeleinden samenbrengt was in een eerste fase het afnemen van individuele interviews en in een tweede fase het organiseren van brainstormsessies met lokale stakeholders. Dit project beperkte zich nu nog tot de stadsbuurten Borgerhout en Het Zuid en was een oefening om uit te maken of deze methode werkt en of ze in de toekomst ook op andere stadsbuurten kan worden toegepast. Het doel hiervan was om tot genoeg informatie over beide stadsbuurten te komen die gegenereerd is van ‘the bottom-up’; dus door de lokale stakeholders die de authenticiteit van hun eigen omgeving in handen hebben en daar iedere dag middenin staan. En deze methode werkt; met de bekomen informatie over het DNA van Borgerhout en Het Zuid door de ogen van de ‘locals’ kan Visit Antwerpen aan de slag om de toeristische ontwikkeling van Borgerhout en Het Zuid te ondersteunen met een ‘bottom-up’-beschrijving van deze stadsbuurten. In een ideale toekomst nemen meer lokale stakeholders deel aan zulke samenwerkingspraktijken en nemen ze zelf ook meer initiatief qua toeristische ontwikkeling van hun eigen buurt omdat het blijkt dat er effectief iets gedaan wordt met hun inbreng. Visit Antwerpen moet daarbij wel rekening houden met hoe iedere stadsbuurt toerisme interpreteert en dat toepassen op de communicatie die gevoerd wordt met deze plaatsen. In Borgerhout is toerisme bijvoorbeeld een middel, in Het Zuid is toerisme het doel’.

 

De Tobos Prijs voor de beste bachelorproef is voor Gille Buyle met het eindwerk ‘Clinic Escape’.

Gille vertelt hoe het concept in elkaar zit:

‘Clinic Escape is een combinatie van drie verschillende attracties, namelijk een escape room, een doolhof en een spookhuis. De verschillende aspecten van de attractie lopen naadloos in elkaar over om zo een doorlopend geheel te vormen. Dit concept heeft een overlappend thema: een eng ziekenhuis. Om te beginnen krijgen de deelnemers een briefing, hierin wordt uitgelegd hoe alles werkt, het achterliggende verhaal van de gekozen kamer en wat er moet gebeuren in geval van nood. Dit is ook de plaats waar ze alle mogelijke hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een smartphone moeten achterlaten. Clinic Escape biedt vier verschillende escape rooms aan, elk met hun eigen verhaal en uitdagende puzzels. De deelnemers krijgen een uur de tijd om in teams van twee tot zes personen uit de kamer te ontsnappen. Via een trapluik komen ze terecht in een doolhof waaruit ze ook moeten kunnen ontsnappen. Om dit een beetje moeilijker te maken, zal er ook iemand verkleed in het doolhof rondlopen om hen de stuipen op het lijf te jagen. Vanuit de controlekamer zal alles met camera’s gemonitord worden, zo zal erop gelet worden dat alles in de eerste plaats veilig verloopt. Via een scherm in de escape rooms kunnen eventueel tips en andere informatie doorgespeeld worden naar de deelnemers. Na de attractie hebben de klanten de mogelijkheid om nog rustig na te genieten met een drankje in onze cafetaria. Om ervoor te zorgen dat onze klanten blijven terugkomen, zorgen we dat Clinic Escape telkens een andere ervaring aanbiedt. Het is de bedoeling dat elke drie maanden één van de escape rooms wordt vernieuwd. Het zal dan vooral om aanpassingen van de puzzels gaan, de verhaallijnen zullen in het begin hetzelfde blijven. Op deze manier kunnen we klanten teruglokken die elke kamer al eens gedaan hebben. Dit is ook een manier om het voortvertellen van bepaalde puzzels tegen te gaan. Bovendien is het doolhof eveneens helemaal aanpasbaar doordat we met verplaatsbare muren werken. Elke maand zal er een andere layout zijn voor het doolhof, zo kan elke kamer voltooid worden zonder hetzelfde doolhof opnieuw te moeten doen. Voor de mensen die het graag wat competitiever aanpakken is er een decoratieve muur voorzien in de cafetaria waarop de highscores van elke kamer vermeld zullen worden. Voor de deelnemers die de kamer binnen een bepaalde tijd kunnen ontsnappen, zal er ook een klein cadeautje voorzien zijn zoals bijvoorbeeld een sleutelhanger. Het team dat de highscore behaalde van een bepaalde kamer krijgt een puzzelbox toegestuurd waarin een kortingscode verstopt zit. Op deze manier proberen we onze klanten uit te dagen en te motiveren. Een laatste punt is dat onze attractie in verschillende talen zal worden aangeboden om het aantal potentiële klanten zo groot mogelijk te maken’.

Info: www.tobos.be

Tekst: Marc Declercq