BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | 100 Belgian Icons
42048
post-template-default,single,single-post,postid-42048,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

100 Belgian Icons

In het coronatijdperk hebben wij noodgedwongen (en eindelijk) ons land beter leren kennen! Dit fantastische Engelstalige boek  omvat een selectie van 100 iconen die België uniek maken of die België anders maken dan andere landen. Het ludiek beschreven en geïllustreerde (geen foto’s, maar wel met originele tekeningen van de Antwerpse illustratrice Emma Verhagen) boek verrast zelfs de meest doorwinterde België-kenner.

Er zijn 11 rubrieken, waarin de auteur (en zeer bekende reisjournalist) Derek Blyth zijn persoonlijke selectie (dus zeker geen volledigheid) tot uiting brengt met in totaal 100 iconen, verdeeld over telkens 2 pagina’s (links de tekening en rechts de correctie beknopte informatieve uitleg):

  • iconic pleasures: over de gastronomische specialiteiten, met uiteraard de allombekende frieten, bier en chocolade … maar ook het broodje martino (uitgevonden in 1951) en stoemp.
  • iconic people: met uiteraard de Koninklijke familie, de Rode Duivels, beroemde zangers en Kuifje … maar ook de Antwerpse Zes (= mode-ontwerpers).
  • iconic traditions: zoals het carnaval, de beiaard, het bloementapijt en de Ommegang in Brussel … maar ook de Last Post in Ieper.
  • iconic places: zoals de charmante (maar voor velen ook lelijke) Kust, of de Hoge Venen … maar ook Spa-Francorchamps (met ’s wereld mooiste circuit), Matonge (de Congolese wijk in Brussel) en Charleroi (volgens de Nederlandse Volkskrant anno 2008 de lelijkste plaats ter wereld!).
  • iconic history: met de slagvelden van Waterloo en Bastogne … maar ook Expo 58.
  • iconic art & artists: met het wereldbekende Lam Gods in Gent.
  • iconic buildings: uiteraard het Atomium, de begijnhoven … maar ook de nutteloze openbare werken (zoals bruggen en metrotunnels), lelijke huizen en frietkoten.
  • iconic brands: de smurfen, ’s werelds beste bier van Westvleteren … maar ook speculoos van Lotus en Tomorrowland.
  • iconic curiosities: strips natuurlijk … maar ook de beruchte kasseien, Madame Pipi (= toiletdame) en de alomtegenwoordige regen (!)
  • iconic ideas & inventions: de saxofoon, de taalgrens … en ook de cuistax (= of de billenkar).
  • iconic expressions: uiteraard “ceci n’est pas …” (naar Magritte) … maar ook het V-teken (voor het verzet en vrijheid).

Veelal zijn het dus op-en-top bekende iconen, aangevuld met verrassende en minder bekende aspecten. Dat het altijd regent in ons land … klopt natuurlijk niet, maar het heeft wel dat imago. Bijkomend geeft de auteur bij elk icoon één of twee persoonlijke suggesties voor een bezoek (b.v. aan een museum) of een adres.

België is volgens de auteur misschien wel het vreemdste (en volgens anderen wel eens het lelijkste!) land ter wereld. Met dit boek zal men zijn mening moeten herzien (hoewel de Belgen zelf al zeer kritisch zijn over hun eigen land)!

België is uniek, zoveel is zeker! Kortom: een niet te missen boek.

Uitgeverij Luster, Antwerpen, 232 blz.,  € 19,95 , ISBN 978 94 6058 2738

Recensent:Patrick De Groote