BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | 50 jaar bloementapijt in Brussel
55665
post-template-default,single,single-post,postid-55665,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

50 jaar bloementapijt in Brussel

Technisch directeur en ontwerper Koen Vondenbusch

Het verlengde weekend van 15 augustus schittert de Grote Markt , tevens UNESCO werelderfgoed, in Brussel opnieuw in duizend-en-één kleuren. Het bloementapijt is een tweejaarlijks evenement dat je niet mag missen. Zeker dit keer niet, want door Covid is alles twee jaar uitgesteld.  Voor het ontwerp van de editie 2022 gaat Koen Vondenbusch, technisch directeur, een samenwerking aan met Roo Aguiilar Aguado, een Mexicaanse kunstenares.

Aan de vier dagen kleurrijke magie van het bloementapijt in Brussel gaan maar liefst twee jaar voorbereiding aan vooraf. De telers planten en verzorgen maandenlang begonia’s en dahlia’s om dit tapijt dat wereldwijd zijn gelijke niet kent tot leven te brengen. Voor dit bloementapijt , de lievelingsbloem van de ontwerper van het eerste uur, Etienne Stautemans, zijn 464 vierkante meter begonia’s gebruikt, goed voor 140.000 bloemen. Daarnaast  werkt men met dahlia’s, die zich gemakkelijk in het Brusselse tapijt laten integreren. In totaal gaat het hier over 563 vierkante meter oftewel 225.000 dahliabloemen. Er wordt ook gebruik gemaakt van gekleurd schors, ook nog een goed voor 508 vierkante meter en voor het nieuwe logo dat in het bloementapijt is verwerkt dit jaar gebruikt men nog eens 72 vierkante meter chrysanten en euonymus oftewel kardinaalmutsen. Om het geheel te omranden is nog een 88 vierkante meter grasmatten voorzien.

22e editie

“ Het ontwerp is een remake , een herinterpretatie van 1971. Dus geen copy, “ aldus Koen Vondenbusch. “ Er zit hier en daar wel een knipoog in naar toen. Maar we zijn nu in andere, moderne tijden en we gebruiken technieken en bloemen van vandaag. Ook deels uit noodzaak omdat we bepaalde oppervlakten niet meer bedekt krijgen met begonia’s, zoals destijds. Trouwens, last-minute hebben we nog aanpassingen doorgevoerd, al zijn wel enkele vaste elementen gebleven, zoals de Belgische leeuw en ook St. Michel uiteraard.”

Voor het team kan men beroep doen op bloementelers en – liefhebbers uit heel de wereld: Mexico, Japan, Malta en grote delen van Europa, samen goed voor enkele honderden medewerkers.  “We hebben in functie van de warmte ook één en ander aangepast. Dahlia’s bv kunnen beter tegen de hitte.”

Lochristi

Veel helpende handen.

Uit de omgeving van Lochristi werken 38 mensen mee aan het bloementapijt. Bij Degraeve is het reeds de derde generatie die begonia’s kweekt, al komt daar nu een einde aan. “ Te arbeidsintensief, mensen willen meteen bloemen in hun tuin planten als ze naar een tuincentrum zijn geweest en de begonia vraagt toch wat extra tijd,” luidt het. Momenteel zijn er nog vijf telers in de regio. “ Daardoor zijn er zelfs onvoldoende planten voor de reguliere verkoop door het jaar. Maar dahlia’s, chrysanten  en potplantjes passen perfect in het tapijt. De gebruikte chrysanten en euonymussen worden na het evenement gerecupereerd en krijgen dan een nieuwe bestemming in de stad.”

Efemere Kunst

Omdat het een zgn. efemere kunstwerk betreft is het slechts vier dagen lang te bezichtigen. Haast en spoed is dit keer dus goed. Tickets voor een panoramisch uitzicht op het bloementapijt vanaf het balkon van het stadhuis zijn te koop aan de ingang van het stadhuis op de dag van je bezoek of je kan boeken via www.flowercarpet.be Wie in voorverkoop tickets koopt krijgt prioritaire toegang. Er is tevens een klank- en lichtspel voorzien.

Organisator: Vzw Bloementapijt Brussel  ism Vlam en AVBS: www.flowercarpet.be

Perscontact: Karel Goethals press@flowercarpet.be

Verslag en foto’s: Jempi Welkenhuyzen