Kursaal: zomer in Oostende
28160
post-template-default,single,single-post,postid-28160,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Kursaal: zomer in Oostende

Kursaal: zomer in Oostende

Het gaat zeer goed met het Kursaal in Oostende. Dat blijkt uit de cijfers van de enquête die recent werd voorgesteld.  Naast de zomerprogrammatie en een vooruitblik op het najaar, denkt men ook al aan 15 jaar Kursaal in 2020.

Musical Fame

Musical Fame

Voor de periode van 1 januari tot en met 30 juni telde men 120.000 bezoekers, waarvan 100.000 afzakten naar concerten en voorstellingen, 10.000  voor businessevents (B2B) en er 10.000 personen werden genoteerd voor de lounge bar. Daarvan waren 46 procent mannen, 54 procent vrouwen. De piek van de leeftijd was tussen 40 en 60 jaar, waarbij 1 op 10 woont in Oostende zelf. Meer dan de helft komt uit West-Vlaanderen. De programmering is daarbij van groot belang, want 83 procent van de respondenten geeft aan speciaal voor het evenement naar het Kursaal af te zakken. Dat is voor de stad zeer interessant, want 60 procent blijft eten in een restaurant, voor of na het concert en 20 procent overnacht in een hotel. Een grote economische impact en return dus. Aangezien het merendeel met de wagen komt, wil de stad meer gaan inzetten op de randparkings. Die wil men meer gaan promoten. Ook zoekt men naar een formule om mensen met het openbaar vervoer aan te trekken. “Het waarderingscijfer voor de voorstellingen en de service cq de werking is zeer hoog: bijna 9 op 10!“ aldus Bart Tommelein, burgemeester, maar ook voorzitter van het Kursaal. “Dit jaar is het Kursaal geselecteerd voor het prestigieuze project van Toerisme Vlaanderen rond eventlocaties die erfgoed hoog in het vaandel dragen. En dus gaan we verder met investeren. Eerder al kwam er duurzame LED- verlichting in de erehal, een nieuw wifi netwerk en aangepast meubilair, nu willen we nieuw meubilair in het meetingcenter, nieuw tapijt in de Ridderzaal en aanpassingen in de keuken van de Green Room. Er komen 200 nieuwe ergonomische verhoogkussens voor kinderen en kleine mensen. Er komt nieuwe signalisatie met rij- en stoelaanduiding. Er is geïnvesteerd in nieuwe jetonautomaten waar men kan betalen met Bancontact. En het assortiment in de bar is uitgebreid met o a warme dranken. Naar B2B toe zullen we zorgen voor zijdelingse projecties, LED walls en mobile tv-schermen.”

Zomerprogramma

DSC_1379 kopieIn de zomer opent het Kursaal nog 19 keer de deuren voor heel diverse shows en concerten. De expo rond FC De Kampioenen in 3D trapte de vakantie op gang en loopt tot 1 september. Er zijn concerten met Macy Gray, Gloria Gayner en Alan Parsons. Christoff viert zijn verjaardag in Oostende en Andreï Lugovski plant er zijn comeback. Het Filmfestival organiseert voor het eerst een Ladies Night. En voor de kinderen is er de theatertournee van PAW Patrol en Nachtwacht. Ook Theater aan Zee houdt halt in het Kursaal. En het hoogtepunt vormt zeker de internationale musical Fame die tussen 5 augustus en 10 augustus halt houdt met 7 shows in Oostende. Het is een exclusieve voorstelling in de originele setting voor ons land. Daarom is er vertaling voorzien in het Nederlands en Frans. De tickets kunnen worden gekocht via kursaaloostende.be of bij Toerisme Oostende, pal tegenover het Kursaal. Tot slot voorziet men elke donderdag ‘Lust Summer Lounge’ en in september ‘Urban Salsa’ in huis.

15 jaar Kursaal

In december 2004 openden de deuren van het vernieuwde Kursaal. Volgend jaar wordt dus een feestjaar, want dan bestaat het huidige complex met 2000 zitjes in het auditorium 15 jaar. “ We gaan bezoekers een blik achter de schermen gunnen en verschillende evenementen voorzien. Daarvan zijn er diverse in eigen regie, maar ook in samenwerking met derden, waaronder concertevents. Zij plannen in oktober Jan Smit,  De Romeo’s en de Gibson Brothers. Volgend jaar maart komen The Three Degrees. Zelf denken we nog om enkele echte collectors items te lanceren.  Meer hierover in het najaar. “ luidt het.

Info: https://www.kursaaloostende.be/nl

Perscontact: Jonas Schoonbaert    Jonas.schoonbaert@kursaaloostende.be

Tekst en foto’s: Jempi Welkenhuyzen