Athos Burez maakt eigentijdse interpretatie van ‘De Baden van Oostende’.
42309
post-template-default,single,single-post,postid-42309,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Athos Burez maakt eigentijdse interpretatie van ‘De Baden van Oostende’.

Athos Burez maakt eigentijdse interpretatie van ‘De Baden van Oostende’.

Oostende vormt het decor van een uniek kunstproject. De Vlaamse kunstenaar en fotograaf Athos Burez zorgt niet alleen voor een hedendaagse vertaling van ‘De Baden van Oostende’, tijdens zijn expo ‘James Ensor Recomposed’ in het vernieuwde James Ensorhuis voegt hij daar nog aantal foto’s aan toe, geïnspireerd op de meester zelf.

Het iconische werk ‘De Baden van Oostende’ werd geschilderd in 1890, maar is momenteel actueler dan ooit. Denk aan thema’s als vervuiling, migratie en zelfs het gebruik van mondmaskers doen hun intrede op de remake van het schilderij, dat nu in een grote wandfoto is gevat.

De Baden van Oostende

“ De keuze van het werk komt van Toerisme Vlaanderen en de stad Oostende”, vertelt Athos Burez, die op zoek ging naar hedendaagse parallellen. Net zoals bij Ensor zoekt hij de humor en zelfreflectie op, die hij toont in diverse stereotypes.

Dat het maken van dit nieuwe kunstwerk een heus huzarenstukje was, moge duidelijk zijn. In amper twee dagen tijd werden maar liefst 180 figuranten gefotografeerd op het strand van Oostende, met respect voor de COVID-19 veiligheidsmaatregelen. Alle afzonderlijke scènes werden na afloop tot één geheel op het strand gefotoshopt, waardoor er een bont allegaartje van badgasten ontstond.

“ Ik wilde een heuse hommage aan Ensor brengen. Vanuit de context voorzag ik hedendaagse toevoegingen, maar de opbouw bleef klassiek. Zo heb ik de humor uiteraard behouden, naast het historische randgebeuren, dat correct is. Maar ik heb er thema’s aan toegevoegd. Denk aan migratie, de vervuiling, de gay wereld, maar ook de ambigue relatie met naakt de laatste jaren. Blote borsten worden geweerd op Facebook en een monokini komt bijna niet meer voor op onze stranden”, legt Burez uit.

Ook technisch was het nogal een uitdaging om de ‘Baders’ in beeld te brengen. “ Er kwamen meer technische moeilijkheden bij kijken dan aanvankelijk werd gedacht”, zegt Athos Burez. “ Niet alleen werd de productie diverse malen uitgesteld, éénmaal een go, moest er nogal snel worden gewerkt wegens eb en vloed. Dat betekent dat het fotografisch standpunt, de scenery en de setting regelmatig moesten worden aangepast. Best stressvol“, vertelt de fotograaf.

Naast het grote werk, hangen er nog een twaalftal andere foto’s op in de tentoonstellingsruimte. Die zijn volgens een zelfde dégradé principe uitgewerkt. Het betreft stillevens, maskers en  nostalgische curiosa. Items waarrond Ensor graag werkte. De tentoonstelling krijgt de naam ‘James Ensor Recomposed’.

“ Ik heb de maskers op eenzelfde manier gemaakt als destijds, met papier-maché om ze dan te versmelten bv met kaarsvet om zo tot de pure essentie van de personages en de theatraliteit te komen: Trump, Mickey Mouse met een doodshoofd. Ze laten ze je verschrikken. Ik hou van horrorfilms, hé. (glimlach) Bij de stillevens focus ik eerder op ecologische aspecten. Denk aan de foto met de rog, daar focus ik op de vervuiling.  Als ik zie hoeveel mensen zwerfvuil achterlaten, dat stoort me wel. Ik zal niet iemand in de straat daarop wijzen, daarvoor ben ik dan weer iets te laf , maar je vindt dat wel terug in mijn werk. En ik toon ook de andere kant. Zo inspireerde de vaas in de kamer van het Ensorhuis mij voor een eigen versie met geprinte, andere bloemen.”

Vervuiling

De expo loopt nog tot 18 april 2021

Gedurende de looptijd van de tentoonstelling zullen er verschillende dubbelgesprekken worden opgenomen, die vertrekken vanuit de maatschappelijke kritiek in het werk van James Ensor en het nieuwe werk van Athos Burez. Deze gesprekken kaderen in het ‘Reizen naar Morgen’ – verhaal van Toerisme Vlaanderen.

Info: Toerisme Oostende www.visitoostende.be en www.ensorstad.be

Perscontact: Pieter Hens pieter@visitoostende.be

Verslag: Jempi Welkenhuyzen

Foto’s: Anne Marie Jacob / Athos Burez