Beaufort 21
42649
post-template-default,single,single-post,postid-42649,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Beaufort 21

Beaufort 21

Van 27 mei tot en met 7 november loopt de zevende editie van de openluchtexpo ‘Beaufort 21’ onder het motto ‘De natuur heeft overhand op de mens’. Hiervoor heeft curator Heidi Ballet 21 Belgische en internationale kunstenaars aangetrokken, die een half jaar kunst in de publiek ruimtes brengen van alle badsteden. Daarbij wordt ingespeeld op de kust als overheerser in tijd en ruimte.

“ Het afgelopen jaar 2020 en ook 2021 zijn vreemde jaren”, aldus Gedeputeerde voor Toerisme Sabine Lahaye-Battheu (Open Vld). “ Corona zorgt nog voor heel wat onzekerheid. Daarom dat een initiatief als Beaufort, de schoonheid van creaties in open ruimte, zicht op zee, zeker voor een meerwaarde kan zorgen. De Triënnale kent overigens een uitstraling in ons land en het buitenland. Nochtans was het niet evident om een werktraject op te starten in deze omstandigheden, maar wist de curator toch heel wat bekende namen voor dit concept aan te trekken.”

Sabien Lahaye-Battheu, Heidi Ballet, Liesbet Billiet en Stefaan Gheysen

Curator Heidi Ballet, vorige editie ook conservator van Beaufort, beaamt: “ Ik heb voor deze Triënnale gewerkt rond vijf aspecten. Eerst naar de uitstraling en de positionering van de kust als boeiende, hedendaagse bestemming, waarbij cultuurliefhebbers, maar ook  toeristen, inwoners of tweede verblijvers gratis kunnen genieten van kunst. Dat vraagt enerzijds een lage drempel, anderzijds ook werk dat op termijn er nog staat. Zo creëren de badplaatsen een heus beeldenpark op termijn. Er is geopteerd voor een langere periode opdat iedereen de kans zou krijgen coronaproof, in eigen bubbel, Beaufort 21 te ontdekken. Spreiding dus in tijd en ruimte, te voet, per fiets, of tram te bezoeken. De vaste werken moeten ook de vier seizoenen doorstaan, waardoor een bezoek tijdens het voor- en najaar ook interessant blijft. Tot slot moet kunst in de openbare ruimte zorgen voor beleving en verwondering, waarbij de kust en de zee het decor als unieke locatie dienen.”

Het is duidelijk de Triënnale moet zorgen voor dynamiek aan zee. Door de moeilijke omstandigheden wil de kunst een hart onder de riem steken van iedereen die betrokken is. Even halthouden, een glimlach en zo weer een beetje perspectief bieden.

Ballet: “ Als thema koos ik voor het feit dat de natuur de overhand heeft op de mens. Wij dachten vroeger dat de mens de kust kon veranderen. Maar wij zijn onderhevig aan de natuur. De zee is wild,  de mens is miniem. We denken de zee te beheersen, maar het verhaal is omgekeerd.  Hoe heeft de zee de mens veranderd. Zo’n 10.000 jaar geleden was het hier nog een rivierenlandschap. De stijging van de zeespiegel, gespreid over een langere periode, heeft het landschap veranderd. Oostende was vroeger het ‘oosteinde’ van een eiland, Zeebrugge was destijds een vallei. Dat weten we uit archeologische vondsten, uit fossielen.  Tussen de 3e en 8e eeuw liep twee keer per dag het land onder water. De zee was ook een oorlogsgebied, een slagveld. De scheepswrakken zeggen veel over de nationaliteiten die hier gevochten hebben. Sinds 2014 worden deze wrakken erkend als cultureel erfgoed. De zee en haar vergankelijkheid, de oorlog, de trauma’s, de klimaatverandering.  Hoe heeft de mens zich daar aan aangepast. Geschiedenis, naast de natuur aan de kust, als uitgangspunt voor de kunst. Wat doet dat vandaag, straks, in de toekomst met de mens.  “

Vanuit dit standpunt zijn er 21 artiesten aangetrokken. Zij werken vanuit lokale verhalen en bieden via hun werk een nieuwe kijk op bekende plekken aan de kust. Er komen twee creaties per stad of gemeente. Eén is door de gemeente geselecteerd en blijft er vast staan. De andere is een tijdelijke schepping en verdwijnt na verloop weer uit beeld.

Tot de permanente werken horen Laure Prouvost (F) in De Panne. Zij werkt rond taal, beeld en perceptie. Gedacht wordt aan zeewezens onder water. Els Dietvorst (B) brengt een bronzen kopie van natuurlijke elementen in het landschap van Koksijde-Oostduinkerke. Oliver Laric (AT) zet een serie beelden neer die refereren naar transformatie in Middelkerke-Westende. Rosa Barba (It) zorgt in Oostende voor een reflectie op de stijgende zeespiegel aan het strand. Maen Florin (B) mag een tijdloze, mythische figuur inplannen te De Haan-Wenduine. Marguerite Humeau (Fr) denkt aan een futuristisch zeezoogdier in Blankenberge.  Burgemeester Daphné Dumery van Blankenberge denkt dat de nieuwe strekdam aan de haven daar een goede locatie voor zou zijn. Tot slot zal Jeremy Deller (UK) in Knokke-Heist een speelse, interactieve sculptuur creëren.

Marguerite Humeau

Daarnaast zijn er nog tal van tijdelijke werken. Denk dan aan foto’s, video, installaties, collages of film, om iets te noemen.

Nieuw zijn de performances en reflectiemomenten. Denk aan muziek in de publieke ruimte; Hiervoor is de muziekgroep ‘Die verdammte spielerei’ aangetrokken, een gezelschap van muzikanten die een parodie brengen op de klassieke vorm van een fanfare. In deze vorm brengen ze wandelorkesten, theatershows en klassieke concerten. Ze zijn nog op zoek naar lokale muzikanten en muziekgroepen om mee te werken aan hun concept.

“ Beaufort 21 gaat voor promotie en communicatie samenwerken met de Triënnale van Brugge en van Kortrijk. Ook met het Kunstenfestival Watou is er samenwerking, “ aldus Stefan Gheysen (Algemeen Directeur Westtoer).

Info: www.beaufort21.be

Perscontact:  Raisa Qvick@westtoer.be            raisa.qvick@westtoer.be

Tekst : Jempi Welkenhuyzen

Foto’s : Westtoer