BLUE HEAVEN:
69165
post-template-default,single,single-post,postid-69165,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

BLUE HEAVEN:

BLUE HEAVEN:

Een overzicht van 60 jaar vakmanschap van Piet Stockmans

 

80 jaar worden heeft voor mij een extra

dynamiek op gang gebracht.

Je werkt je hele leven en komt op een punt

dat je uitnodigt om stil te staan,

en misschien voor het eerst in je leven,

eens echt achterom te kijken.

 

Je werk vult ganse kamers en rekken.

Een  aantal van je werken reizen rond en blijven

om allerhande redenen plakken.

Ik voel de behoefte om onder het hele leven

eens een streep te trekken.

Een gelegenheid om alles wat je creëerde op

een rij te plaatsen.

De essentie te bewaren en open te stellen

voor het publiek.

 

Piet Stockmans en kleindochter Finne © Senne Praczyk Blue Heaven

Piet Stockmans wordt in oktober 85 jaar en viert dit met een uitzonderlijke expo ‘Blue Heaven’. Deze tentoonstelling samengesteld door Piet en zijn kleindochter Finne Claesen is een neerslag van 60 jaar artistiek en ambachtelijk werk. Voor Finne, recent afgestudeerd als interieurarchitect, was dit alvast een fijne opdracht om in het werk van haar grootvader te grasduinen en een boeiende tentoonstelling samen te stellen in een prachtig gerestaureerd magazijn van de mijnsite van Winterslag. Zowel kleine objecten als monumentale installaties komen er uitstekend tot hun recht.

Mosa

Zijn industriële ontwerpen, vooral in zijn Mosa-periode met het iconisch Sonjakopje, zijn zowel esthetisch als functioneel een meesterwerkje (meer dan 50 miljoen verkocht!). In 1987 verliet hij Mosa en vestigde zich in Genk waar hij dan in 2010 zijn atelier en tentoonstellingszalen inrichtten in een vroeger magazijn op de mijnsite van Winterslag (Genk). Hier kon hij zich artistiek uitleven in zowel kleine als monumentale creaties.

Stockmans blauw

Een ‘rode’ draad in zijn werk is wel het ‘Stockmans blauw’. Niet alle kleuren blijven stabiel bij zeer hoge temperaturen. In de lange geschiedenis van porselein was blauw al in Chinees porselein aanwezig. De combinatie van zijn uitzonderlijk blauw met het zuivere wit van hard porselein wordt zijn visitekaartje. Met dit blauw experimenteert hij verder o.a. in de combinatie van wit porselein en blauwe plexi.

Op exclusieve borden van Stockmans dresseren sterrenchefs, zoals Peter Goossens, Sergio Herman, Alain Ducasse, Lanshu Chen hun culinaire creaties.

Wanproducten

De factor onvoorspelbaarheid van de bakoven maakt dat geen twee objecten identiek zijn en soms tot misbaksels leiden.  Bij het bakproces op hoge temperatuur krimpt immers hard porselein nog met ongeveer 17%. en geeft dus deformatie. Hij ontdekt hierdoor de schoonheid van gedefunctionaliseerde objecten.

Gedefunctionaliseerde objecten

Doodskist met scherven

Een gedeukte koffiekan, een gebroken bord, een verzameling scherven wordt een kunstwerk. Een vloer bedekt met scherven die hij ontwierp voor een tentoonstelling in de Brakke Grond in Amsterdam heeft hij hier terug samengesteld samen met een houten doodskist van meubelmaker Casimir. In de doodskist liggen scherven, scherven die ook de meest gevonden restanten zijn bij opgravingen uit de oudheid. Onderaan de kist is er plaats voor zijn asse.

Herhalende wijsheid

Repititieve installatie

Hij verwerkt duizenden kleine objecten in monumentale installaties. Het repetitieve werk, dat hij vergelijkt met een ploegende landbouwer, geeft hem tijd voor nieuwe ideeën. Elk item wordt immers handgemaakt en heeft telkens 17 handelingen nodig.

Het voortbestaan van Piet Stockmans levenswerk is verzekerd, zijn dochter Windukind heeft de dagelijkse leiding van de studio, schoonzoon Frank Claesen is hoofdontwerper en kleindochter Finne geeft interieuradvies. Toonaangevende musea kochten creaties van Piet Stockmans, zoals het Victoria & Albert Museum in Londen, het Metropolitan Museum in New York City, het Stedelijk Museum in Amsterdam, …

‘Blue Haven” draagt een dubbele betekenis: het viert zijn levenswerk, maar verwijst ook naar de vergankelijkheid van het leven.

Praktische informatie

Opening op donderdag 3 april 2025 (Studio Pieter Stockmans, C-mine 100, 3600 Genk)

De expo is geopend tot december 2026, van woensdag tot en met zaterdag, 11 u – 17 u.

Groepen met maximaal 20 personen op afspraak.

Parking 3

Info: https://www.studiostockmans.com/nl/

Perscontact: Mariam Nazaryan press@speakupcommunications.be

Tekst: Didier Van Houts

Foto’s: Didier Van Houts en © Senne Praczyk