BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Chapeau Magazine: Exotisch Limburg
38454
post-template-default,single,single-post,postid-38454,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Chapeau Magazine: Exotisch Limburg

In het tweede kwartaal van 2020 ontvingen de toeristische accommodaties in Nederlands-Limburg bijna 72 procent minder gasten dan voordien. Er is een voorzichtig herstel vanaf juni, maar slechts de helft van de toeristen dan anders kwamen naar het zuiden afgezakt. Dat is verteld tijdens de presentatie van het nazomer nummer van Chapeau Magazine, een lifestyle- en businessblad over het goede leven in de beide Limburgen. De voorstelling vond plaats op de Golfclub in Voerendaal.

Hoofdredacteur Jo Cortenraedt en gedeputeerde Joost van den Akker

Vooral buitenlandse gasten bleven weg, nl. 87 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2019. En dat komt door de reisbeperking omwille van COVID-19. Er mochten geen gasten van buiten Europa komen. Dus heeft men het vooral van Duitse en Belgische toeristen moeten hebben, maar ook hier noteerde men een daling met respectievelijk 74 en 87 procent. Bij de Nederlandse gasten was de terugloop het minst, nl. 60 procent.

“Daarom heeft de provincie NL Limburg, samen met het bedrijfsleven, de V.V. V’s en de gemeentes een nieuwe toeristische marketingstrategie uitgewerkt voor de nazomer en het najaar. Onder de noemer ‘Dit is in Limburg’ willen we zes weken lang inzetten  op promotie van de provincie NL Limburg. Bedoeling is toeristen deze gouw te laten ontdekken als een spannend stukje buitenland met tal van mooie buitenplaatsen. Denk aan de Maasplassen, of de Maasduinen. Nu de Tour de France er aan komt, brengen we samen met de lokale radio- en tv-zender L1  ‘La Douce France’ oftewel een ‘Tour de Limbourg’. Die vindt men ook terug in de printmedia, zoals Chapeau Magazine, maar ook op sociale media e.d.”, aldus gedeputeerde Joost van den Akker (economie, Onderwijs, Sport en Toerisme).

Volgens  van den Akker wil nog zeker 30 procent van de Nederlanders met vakantie, waarvan een kwart opteert voor Limburg. Nederlands-Limburg staat immers met stip genoteerd in de top -3 bestemmingen van Nederland. Voor de marketingstrategie is een budget voorzien van anderhalf miljoen euro.

Wat Chapeau Magazine betreft, daar krijgt o.a. het restaurant Ogst uit Hasselt uitgebreid aandacht, wegens het behalen van een eerste Michelinster, na vijf jaar hard werken. Is er ‘Beleef lokaal’, een nieuwe rubriek met o.a. aandacht voor de Landcommanderij Alden Biesen en ging men op pad met de bekende soloharpiste Anneleen Lenaerts, die al jaren in Wenen woont, maar tussendoor graag afzakt naar haar thuishaven Peer. Dit jaar, wegens Corona, iets vaker dan gebruikelijk.  Ook de toeristische pareltjes in Wallonië worden niet vergeten. En met oud-gouverneur Herman Reynders (B. Limburg) heeft het blad meteen ook een nieuwe columnist. Hij gaat de komende tijd kijken wat de beide Limburgen verbindt, ‘om zo snel mogelijk die betonblokken aan de grenzen te doen vergeten’, dixit hoofdredacteur Cortenraedt. Terecht.

‘Chapeau Magazine’ september-oktober nummer is verkrijgbaar bij de betere boekhandel

Perscontact: Anouk Franssen anouk.franssen@chapeaumagazine.com Verslag en foto’s: Jempi Welkenhuyzen