BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | “Dagje Kunst & Cultuur” en “Weekendje Weg in Nederland & België”
40701
post-template-default,single,single-post,postid-40701,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

“Dagje Kunst & Cultuur” en “Weekendje Weg in Nederland & België”

De Nederlandse uitgeverij Time to momo speelt uiteraard ook in op de corona-crisis. Vandaar deze beide nieuwe inspiratiegidsen met als doel “haal alles uit je stedentrip!”.

In de eerste gids komen 41 daguitstappen (= uitjes) aan bod in Nederland (20x, met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht-Amersfoort, Groningen, en Otterlo +Veluwe) en België (21x, met Brussel, Antwerpen, Luik, Gent, Brugge + Oostende). Telkens fungeert een (meestal zeer bekend) museum als kapstok, en daarna volgen telkens 2 items “in de buurt”. Voor elke bestemming worden een aantal hotels (1 tot en met 3) geselecteerd (weliswaar zonder vermelding van de categorie en prijsklasse). Ook streetart komt aan bod. De schematische kaartjes duiden alle besproken items (dus musea, streetart, eten & drinken, shoppen, leuk om te doen, hotels) aan. Bij elke bestemming is er ook een “aanrader buiten de stad”: in Gent bijvoorbeeld moet je dan naar het Texture Museum in Kortrijk (toch wat te ver?).

In de tweede gids vormen opmerkelijke hotels en B&B’s de rode draad: 23x in Nederland (in Rotterdam, Den Haag – Scheveningen, Amsterdam, Groningen, Arnhem, Nijmegen, Utrecht, en Maastricht) en 17x in België (in Luik, Antwerpen, Gent, Brugge + De Kust, Brussel, en Kortrijk). Ook hier weer hetzelfde concept met een kapstok (= het logies) en daarrond telkens 2 items  “in de buurt” en per bestemming met een aantal “favorieten” (zoals voor kunst & architectuur in Rotterdam,  koffiedrinken in Amsterdam, mode & design in Arnhem, restaurants in Nijmegen, Luik en Brugge, pintje pakken in Gent enz.). Eens te meer ook hier geen aanduiding van de comfort- en prijsklasse van het logies.

Beide reisgidsen zijn verfissend van lay-out met veel aantrekkelijke foto’s, en richten zich vooral tot een jeugdig publiek & levensgenieters. Achteraan telkens een index. Verwacht nergens diepgang, maar dit is ook niet de opzet … het moet gewoon lekker inspirerend blijven!

Uitgeverij Time to momo, Rotterdam, 2020, 128 p, € 17,99 ISBN 978-94-93195-09-7 en 978-94-93195-11-0

Recensie: Patrick De Groote