
13 jul De Marken is meer dan schoenen
De Marken is een regio midden Italië aan de Adriatische Zee. Het gebied grenst in het noorden aan Emilia-Romagna en de republiek San Marino, in het westen aan Toscane en Umbrië, in het zuidwesten aan Lazio en in het zuiden aan de Abruzzen. De streek is minder bekend dan buur Toscane. Maar daarom niet minder mooi. Meer zelfs, wie van agritoerisme houdt en graag verblijft in de natuur komt hier zeker aan bod.
Het feit dat men in de Marken bijna alleen maar Italiaans spreekt, zal waarschijnlijk ook te maken hebben dat de regio minder wordt gefrequenteerd. Men is er zich intussen van bewust. De Marken is afgeleid van het Duitse woord Mark oftewel regio op de grens en verwijst naar een fusie van diverse graafschappen. In het westen de Apennijnen, aan de andere kant de kust met zowel zand- als kiezelstranden.
Langzaam en duurzaam
San Severino Marche, Cingoli en Filottrano bundelen hun krachten om de dorpen in het binnenland te promoten. Vooral het culturele, ecologische en landschappelijke erfgoed wordt in de kijker geplaatst. Bijzondere aandacht gaat naar het fietstoerisme en het creëren van fietsroutes in de prachtige natuur, maar ook het authentieke en de rust van de regio wordt in de kijker geplaatst. Denk aan de vele pleintjes en straatjes die zoveel jaren bewaard zijn gebleven en waar je onder het genot van een lekker glas wijn, de lunch of het diner gebruikt, bij en met de locals. Enkele must-sees zijn de grotten van Frasassi, het Castello di Gradare, de basiliek van het Heilig Huis, Casa leopardi , maar ook de natuurreservaten Furlo Pass of Monte San Bartolo en het strand van Mezzavalle. Uiteraard mogen Ancona, Macerata, Pesaro en Loreto niet ontbreken.
Stijl en klasse
Daarnaast zijn De Marken ook zeer gekend omwille van de schoenindustrie. De schoenensector is niet alleen economisch belangrijk, het gaat hier over innovatieve identiteit en knowhow versus identiteit en hospitaliteit. Een synergie die vandaag de dag alsmaar aan belang wint. De outlets in de regio zijn er zeker getuige van. Zo’n 30 procent van de tewerkstelling vindt nog steeds plaats in deze sector. Niet gering als je weet dat de regio 1,5 miljoen inwoners telt en zo’n 6300 bedrijven goed zijn voor 37.000 jobs. Naast de schoenen wint de algemene mode-industrie alsmaar meer aan belang. Denk aan merken als Gucci, Prada, Sergio Rossi, alle hebben bijhuizen of flagstores in de Marken. Tussen Fermo en Macerata zorgen merken als Tod’s, Hogan, Roger Vivier of Fay voor een uitgebreid assortiment schoenen. Dat alles zorgt voor een exportcijfer van 1.3000.000 miljoen euro oftewel 11 procent van de totale Italiaanse omzet. De verkoop zit nog steeds in de lift en België vormt na Frankrijk, Duitsland , Amerika en China de 5e grootste afzetmarkt, goed voor ruim 125 miljoen euro. Nog een weetje: 7 van de 10 schoenen worden momenteel verkocht op de Europese markt.
Speels vrouwelijk
Kortom, De Marken zijn een gedroomde regio voor designers. Al moet worden gezegd dat men ook hier moet opboksen tegen globalisering. Denk aan producten uit Spanje of Portugal of de massaproductie uit Azië. Ellen Verbeek, shoe designer en brand owner, vestigde zich vier jaar geleden in Italië. Zij gelooft in de kennis, uitrusting en afwerking van de echte Italiaanse schoen cq mode. Ze pleit voor het behoud van de stielkennis en het ambacht. Opleiding is daarbij belangrijk. “De schoenen zijn ons visitekaartje, maar niet alleen dat, de Marken zorgen voor een rustige, natuurlijke en vredevolle sfeer met zeer vriendelijke mensen. Daarbij kent de lokale industrie en het respect voor de ongerepte natuur een aantrekkingskracht op het ecotoerisme, waarbij de lokale bevolking economisch gewin heeft.”
Die ecotoerist zal de sociale en ecologische impact beperkt houden, maar zal ook bijdragen aan het behoud van het natuurlijk erfgoed en de biodiversiteit, heet het.
“Om van de schoonheid van deze streek te genieten, waag ik me vaak in de bergen. Daar heb ik een diepe fascinatie ontwikkeld voor de majestueuze rotsen. Deze emotie staat centraal in mijn nieuw project ‘Puntioscuri’, zeven sculpturen in keramiek, die als een metafoor staan voor de schoonheid van het kleine en ons verloren respect voor de natuur,” vertelt Ellen, die blijvend gelooft in een leven kortbij de natuur in tegenstelling tot de ratrace in de meeste delen van Europa, niet in het minst ons land, België.
Praktisch: https://letsmarche.it/en/web/marche-tourism en via ATIM Marina Santucci https://www.regione.marche.it en in ons land MCDM: info@mcdm.be of bel +32(0)475.475.112
Tekst: Jempi Welkenhuyzen
Foto’s Jempi Welkenhuyzen – ATIM – deimage