De Vlaamse Primitieven zijn springlevend
57658
post-template-default,single,single-post,postid-57658,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

De Vlaamse Primitieven zijn springlevend

De Vlaamse Primitieven zijn springlevend

Curator Sibylla Goegebuer

Op 28 oktober opende in het St. Janshospitaal te Brugge de nieuwe toptentoonstelling ‘Oog in oog met de Dood. Hugo van der Goes, oude meesters, nieuwe blikken’. De expositie stelt Hugo van der Goes’ meesterwerk ‘De dood van Maria’ letterlijk en figuurlijk centraal. Het recent gerestaureerde topstuk vormt dé inspiratiebron voor een vernieuwende tentoonstelling met een 70-tal werken uit de eigen museumcollectie en bruiklenen uit heel Europa.

Er gingen 5 jaar intense restauratie aan deze tentoonstelling vooraf. Men kon daarbij vooraf niet inschatten welk kleurenpallet terug naar voren zou komen, want sommige delen bleken al eens overschilderd. Zo zijn o.a. gordijnen op het doek terug gevonden en krijgen de plooien in de mantels nieuwe nuances. Het maakt het werk nog krachtiger en de emoties in de expressie nog menselijker.

Scoop

Man van Smarten

Musea Brugge verwelkomt met het laatmiddeleeuwse schilderij ‘Man van Smarten’ (1500-1525) van Albrecht Bouts een nieuw werk in de vermaarde collectie Vlaamse primitieven. Het werk werd door pater Ghislain De Jaeger nagelaten aan de K. Boudewijnstichting, die het als langdurig legaat in bewaring geeft aan Musea Brugge. Het werk kadert beter de kunst rond het Brugse van de 16e eeuw, bovendien was Bouts een leerling van van der Goes. Een directe link dus.

Niet monografisch

De expo ‘ Oog in oog met de dood’ is niet monografisch opgevat. Dat zal later wel het geval zijn in Berlijn. Hier is gewerkt rond 6 thema’s die de dood symbolisch vat via diverse invalshoeken. Denk aan de figuur van der Goes zelf, maar ook het thema afscheid, zingeving, Maria als icoon, beleving en virtuositeit passeren de revue. En dit telkens gekoppeld aan een inleiding door een hedendaagse ‘nieuwe meester’, die een sleutelrol speelt in onze samenleving. Denk dan aan Berlinde De Bruyckere, Ivo van Hove, Anne Teresa De Keersmaeker, Ilja Leonard Pfeijffer en Sholeh Rezazadeh. Zij kijken op een andere manier aan tegen de thematiek en bouwen elk vanuit hun eigen invalshoek en beleving een brug tussen het verleden en de huidige maatschappij. Daarmee wil men ook een jonger publiek aantrekken. Immers de thema’s zijn nog steeds actueel.Zo leert men dat naast verdriet en verlies, afscheid ook kan voortkomen uit een verlangen naar iets anders.

Publicatie

Schrijn St.Ursula

Aansluitend bij de tentoonstelling verschijnt bij Hannibal Books  een prachtig kunstboek onder dezelfde titel ‘Oog in oog met Hugo van der Goed – Oude meester, nieuwe blik’. Het is geen catalogus, maar het werk beschrijft het enigma rond de tentoonstelling, biedt een inkijk in het tijdloze karakter van het topstuk en besteedt aandacht aan de iconische waarde van een nog te ontdekken oeuvre. De auteurs nemen daarbij tal van clichés weg.

Randprogrammatie

In het kader van de tentoonstelling worden diverse publieksactiviteiten georganiseerd. Denk aan concerten, podiumkunsten, interactieve rondleidingen en workshops.  Leuk daarbij is het item ‘Music is my medicine’,waarbij de bezoekers hun muzikale voorkeur kunnen invullen op een playlist, die nadien op Spotify, weerklank vindt. En op die manier zijn de Vlaamse primitieven weer springlevend.

Info: www.museabrugge.be

Perscontact: Micha Pycke micha@clubparadis.be

Tekst en foto’s: Jempi Welkenhuyzen