De Week van de Korte Keten
67070
post-template-default,single,single-post,postid-67070,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

De Week van de Korte Keten

De Week van de Korte Keten

Van de boer op je bord of in je glas.

Van 18 mei tot en met 26 mei kan men weer deelnemen in heel Vlaanderen aan allerlei activiteiten die verband houden met de ‘korte keten’. Dat is een duurzaam vermarktingssysteem waarbij er een rechtstreekse relatie ontstaat tussen de producent en de consument. Daarbij gelden basisprincipes als nabijheid van de klant, prijsbepaling door de producent en het lokale karakter van de geteelde producten. Oftewel ‘van de boer op je bord of in je glas’.

Alle betrokken organisatoren

De Vlaamse provincies, het Agentschap Landbouw en Zeevisserij, het Steunpunt Korte Keten en de VLAM organiseren voor de 8e keer reeds de ‘Week van de Korte Keten’. Het is een uitnodiging aan het brede publiek om de korte keten van kortbij te ontdekken. Het startschot dit jaar werd gegeven bij Asperges Hertenveld in Beverst bij Bilzen door minister van Landbouw Jo Brouns en gedeputeerde, o.a. bevoegd voor platteland, landbouw en onderzoek. Uit een nieuwe bevraging van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij bij 3271 landbouwers blijkt dat hun drijfveer om aan korte keten te doen, erin bestaat om get verhaal van het bedrijf tot bij de consument te brengen, meer voldoening en waardering te krijgen van de klant en de burger te informeren over het belang van landbouw in de voedselketen. Zeker nu landbouw in Europa zo onder vuur ligt. Denk aan de complexe voedselwetgeving, administratie, hoge kosten en problemen rond vergunningen. De meeste landbouwers die aan korte keten-werking doen zijn echter tevreden over hun waardering en de winstgevendheid van hun bedrijf. Omgekeerd klopt dat ook: 1 op 7 Vlamingen geeft aan om te kopen in een hoevewinkel, de boerenmarkt, CAS-boerderijen en andere verdelers. Ze doen dit zelfs gemiddeld 10 keer per jaar. Hun motivatie? Ze zijn zeker van de kwaliteit, het gaat snel en gemakkelijk, de prijs is eerlijk en ze kennen het verhaal achter het product. Het is overigens niet voor niets dat de Week van de Korte Keten in Limburg wordt afgetrapt: 200 producenten bieden hier de opbrengst van zo’n  500 producten. Het resultaat vindt men o.a. via het recent opgerichte Limburgfood community-netwerk. En er is het online platform ‘Limburg smaakt naar meer’.  Zaak is de lokale producenten te koppelen aan de horeca en aan het toerisme. Voor deze ‘Week van de Korte Keten’ telt Limburg 65 deelnemers.

Aspergeschilmachine

Op ontdekking

De boeren die aan thuisverkoop doen zetten de deuren extra open tijdens ‘De Week van de Korte Keten’. Een greep uit wat je kan doen: een opendeurdag op een zelfoogstboerderij, een lammetjesdag, een fietstocht langs boerderijen , een hoevepicknick tot zelfs een heus escape game dat je kunt doen in het kader van ‘De Korte Keten’. Verder werkten de Vlaamse provincies en de VLAM samen een spaarkaartactie uit: wie 3 keer een aankoop doet in de korte keten bij minstens 2 verschillende producenten, krijgt een houten lepel cadeau en maakt kans om een mooie prijs te winnen (aankoopcheques in de korte keten, hoevemaanden, verblijf op een boerderij,..). Zo’ n 420 producenten doen mee aan de actie die nog loopt tot einde juni.

Brochure

Verse hoevehapjes

Voor boeren die agro-ecologie en biologische landbouw omarmen is de korte keten verkoop een perfecte match. In hun strategie staat het lokale contact met de consument, de burger, hoog aangeschreven. Ze streven ernaar hun producten op een transparante wijze, tegen eerlijke prijzen, conform hun geleverde inspanningen aan te bieden, zo blijkt uit onderzoek. Van het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO). Het ILVO weet dat samenwerkingen met gelijkgestemde partijen bijdraagt tot het succes van de zgn. korte keten initiatieven. Over de aanpak is een brochure gemaakt: ‘De kracht van samenwerking in eerlijke voedselketens’. Die verschijnt eind mei en is ook digitaal raadpleegbaar. Aan de hand van 8 inspirerende cases uit Vlaanderen en Wallonië worden de voordelen en de uitdagingen van samenwerking concreet uitgelegd. Er komen o.a. boeren aan het woord die samen leveren aan buurtwinkels of horeca of zelf samen een winkel in de stad uitbaten. Een CSA-boer levert groenten aan een lokaal ziekenhuis en er is een voorbeeld van pluimveehouders, die samen een slachthuis beheren. Er zit ook een stappenplan bij voor het opzetten van samenwerkingsverbanden en men kan er details vinden over de wettelijke implicaties van samenwerking.

Praktisch

De Week van de Korte Keten loopt van 18 mei tot en met 26 mei.  Voor een overzicht van de activiteiten, kijk je best op www.weekvandekorteketen.be/agenda ,verder is www.rechtvanbijdeboer.be een interessante website en voor Limburg tippen we ook www.limburgsmaaktnaarmeer.be.

Tekst en foto’s: Jempi Welkenhuyzen