BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Een bloeiende toeristische ‘’Eik’’ voor Zuid-Limburg
33002
single,single-post,postid-33002,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

vvv zuidlimburg 2020

Een bloeiende toeristische ‘’Eik’’ voor Zuid-Limburg

‘’Waardevol toerisme voor de toekomst’’     

Zoals het jaar 2020 in België in het teken staat van “het Jaar van Van Eyck”, zo wordt er in het Nederlandse Zuid-Limburg door Visit Zuid-Limburg, de vroegere VVV-Zuid-Limburg. een andere ‘’eik’’ opgevoerd. Dat kan ook niet anders in het ‘bronsgroen-eikenhout’. De toeristische eik staat symbool in het verhaal van Anya Niewierra, directeur van de organisatie en werkend voor 16 (toeristische) gemeenten. Symbool of metafoor ook voor een toeristische toekomst, want hoewel de toeristische organisatie, die de oudste van Nederland is en 135 jaar bestaat in februari 2020, moet er zeker ook naar de toekomst worden gekeken.

Dat deed de directeur op basis van de nieuwe Visie Vrijetijdseconomie 2030 die is opgesteld door de provincie en de 16 gemeenten. Er wordt meer en meer gekeken en geluisterd naar de inwoners en ondernemers. En vooral naar de toekomst: het verleden heeft Zuid-Limburg al veel goeds gebracht…

Er is in elk geval een duidelijk toekomstbeeld, waarbij het de ambitie is om de toeristische eik te laten bloeien. Heel Zuid-Limburg plukt hier de vruchten van, samen met de inwoners die nog steeds overwegend positief zijn ten opzichte van het toerisme in hun woonplaats en met de te verwachte gasten.

In het betoog kwam een 9-tal hoofdlijnen naar voren:

  1. De bescherming en verbetering van ons landschap, waarbij gekozen wordt voor een innovatieve klimaattransitie die het landschap niet aantast.
  2. Verhalen te vertellen rond onze unieke geologische schatten.
  3. Ons rijke verleden en ons erfgoed toegankelijk te maken en te tonen.
  4. Onze cultuur & tradities te koesteren en nieuwe evenementen te ontwikkelen die passen bij ons DNA.
  5. Onze wandel- en fietsroutes internationaal en strategisch te ontsluiten en ‘knopen lopen’ te realiseren.
  6. Duurzaam en innovatief ondernemen te stimuleren met streekproducten in restaurants.
  7. Onze inwoners te betrekken en als inspirator en ambassadeur te zien. Irritaties zoals de overlast van groepen scooters, motoren en autorally’s oplossen.
  8. Nieuwe kwalitatieve bezoekers uit Nederland, België en Nord-Rhein Westfalen het hele jaar door te verleiden.
  9. Samen te werken op alle beleidsvelden en met andere sectoren.

Werk aan de winkel dus! Maar voorbeelden en initiatieven lopen al: bijvoorbeeld door unieke verhalen te vertellen, kwalitatieve bezoekers te trekken met name in rustige periodes en bereikbaarheid te stimuleren of af te remmen.

De gedeputeerde van economie, onderwijs, toerisme & sport in Nederlands Limburg, Joost van den Akker, ging nog een stap verder: ‘Onze ambitie is om de innovatiefste, aantrekkelijkste en gezondste provincie van Nederland te zijn. Het gaat hierbij om een gezonde balans tussen kwaliteit en kwantiteit, maar rekening houdend met draagvlak en draagkracht van de bestemming’.

Met als resultaat een authentieke regio waarvan genoten en waarin geleefd wordt door inwoners én gasten. De bijeenkomst eindigde met een citaat uit een boek van Peter Wholleben ‘Een boom kan immers altijd maar zo goed zijn als het bos om hem heen’.

De middag werd afgesloten met een nieuwjaarsborrel nadat een aantal prijswinnende ondernemers en organisaties gehuldigd werd.

Info: https://www.visitzuidlimburg.nl/

Perscontact: Iris Bakker  iris.bakker@visitzuidlimburg.nl

Tekst: Leon Balmaekers