Gustav Klimt verovert Hortagalerij (Centraal Station)
44000
post-template-default,single,single-post,postid-44000,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Gustav Klimt verovert Hortagalerij (Centraal Station)

Gustav Klimt verovert Hortagalerij (Centraal Station)

Na de succesrijke Monet tentoonstelling vorig jaar in de Horta Galerij brengt Exihibition Hub nu Gustav Klimt, The Immersive Experience. En ook nu weer gaat het niet om echte schilderijen, maar worden de topwerken in de spotlights gezet door een reuzeprojectie die je in 360 graden omringt. Klimt is een boegbeeld van de Art Nouveau en hoofdrolspeler van de Wiener Secession. Nog te zien tot 5 september 2021 in Brussel.

Kijker in het groen.

Het is intussen gebleken dat deze wijze van projectie zeer drempelverlagend werkt voor mensen die niet meteen naar een museum stappen. Hier genieten ze dankzij de nieuwste technologieën ook van de allegorieën die Klimt in zijn werken legt.  Een man van veel talenten, want naast tal van tekeningen, schilder van erotisch naakt, zelfs landschappen. Vanuit zijn interesse in gebouwen, ook decorateur, maker van mozaïeken en zelfs ceramiek. Tot tapijten toe.  Terwijl in heel wat landen de overgang van het classicisme naar de hedendaagse kunst geleidelijk aan gaat, is in Oostenrijk meteen sprake van een echte en duidelijke breuk met het verleden.  Deze beweging werd de Wiener Secession genoemd. Klimt speelde er een sleutelrol in.  Hij startte nochtans met het historicisme, dat al vlug overging in het symbolisme en de Art Nouveau. In tegenstelling tot bv Horta in ons land, die natuurlijke, gracieuze en gestileerde natuurelementen in de kunst bracht, opteerde men in Oostenrijk eerder voor geometrische figuren en lijnen.

Virtual reality

Klimt werd vooral beïnvloed door mensen als Joost Devree en Jan Toorop, eerder dan Ferdinand Khnopf. Heel wat van deze artistieke periodes vloeien in elkaar tijdens de projectie, zonder afbreuk te doen aan het chronologisch verloop. Je wordt als toeschouwer werkelijk ondergedompeld in zijn wereld. Immers, op vlak van de technologieën wordt werkelijk alles uit de kast gehaald: 3 D-reconstructies van de gebouwen, dito animaties, tekeningen en schilderijen, opgebouwd rond hét meesterwerk ‘De Kus’ passeren de revue. De projectoren van het Kortrijkse technologiebedrijf Barco leveren een canvas van 1000 vierkante meter die de gedigitaliseerde kunstwerken volledig tot leven brengen. Een unieke ervaring, want van alle schilderijen werden foto’s gemaakt en dan ‘opgeblazen’ voor de projectie, waarbij de pixels zo hoog zijn, dat er nergens aan kwaliteit wordt ingeboet. Daarnaast is er een VR- ruimte, waar je met een headset de focus op de ‘gouden periode’ van Klimt naar zeven taferelen kijkt. Gedurende tien minuten krijg je letterlijk toegang tot de schilderijen. Denk aan De Kus, Judith, of The Death and I’, om iets te noemen. En dat alles gelardeerd met prachtige klassieke muziek uit zijn tijd. Neem tot slot zeker ook de tijd om de uitgebreide infopanelen te lezen.

360 graden projectie

Praktische informatie: Hortagalerij, Grasmarkt 116, 1000 Brussel, alle dagen open (behalve op dinsdagen), ook open op 6 en 13 april – paasvakantie, maandag, tot en met vrijdag van 10 uur tot 18 uur (laatste toegang 17 uur) en tijdens het weekend van 9 uur tot 19 uur (laatste toegang tussen 18uur en 19 uur) – Voor reservaties: www.expo-klimt.be

Perscontact: Sarah-Claire Vermeulen sarah-claire@serenai.eu
Tekst en foto’s : Jempi Welkenhuyzen