BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Hasselt: Na de Smaak- nu ook de Spraakmakers
43973
post-template-default,single,single-post,postid-43973,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Hasselt: Na de Smaak- nu ook de Spraakmakers

Hasselt is duidelijk aan een zgn. reboot toe. Na Hasselt als ‘Stad van de Smaak’ komt er een nieuwe baseline bij. Vanaf vandaag wordt de campagne ‘Spraakmakend / Smaakmakend’ gelanceerd en geïmplementeerd.  De komende jaren wordt het aanbod gebundeld in vijf thema’s: smaak, muziek, actuele kunst,  kennis en innovatie en kunst.

Oftewel ‘Limburg begint’ hier, is de iets rebelse uitspraak van de stad. Daarmee profileert Hasselt zich absoluut als provinciehoofdstad van waaruit Limburg kan worden verkend. De centrale ligging zorgt ervoor dat alle attracties in de provincie van hieruit kunnen worden bezocht. Om nadien terug te keren en na te genieten.

Hasselt staat sinds jaar en dag bekend als ‘Hoofdstad van de Smaak’, waar mode en gastronomie ‘goesting’ geven om de stad te bezoeken en waar zien en gezien worden tot een levenskunst is verheven. Soms chic en afgeborsteld, soms gedurfd en een tikje rebels. Tegelijkertijd is de stad gastvrij, vrijgevig en ruimdenkend. Én is ze de ideale uitvalsbasis om de omgeving te ontdekken. Maar Hasselt staat ook voor kwalitatieve zorg, baanbrekend onderzoek, kennis en innovatie. Met instellingen die stevig zijn verankerd en jong talent aantrekken. Met start-ups die pionieren op vlak van technologie en digitalisering. “Het is precies dat unieke DNA dat we naar onze nieuwe campagne hebben vertaald”, aldus burgemeester Steven Vandeput.

Schepen van Toerisme Rik De Hollogne bij Stijn Meuris

Relevant en urgent

“Hoewel we de strategische oefening al twee jaar geleden en dus in pre-coronatijden hebben opgestart, is onze ambitie om van Hasselt een echte hotspot binnen Vlaanderen en de Euregio te maken, de voorbije tijd alleen maar relevanter en zelfs urgenter geworden”, aldus burgemeester Steven Vandeput. “Zowel bij onze inwoners, toeristen als zakelijke bezoekers merken we immers een toenemende belangstelling om samen de schouders te zetten onder onze stad.”

“Alleen al het lanceringsevent dat we organiseren naar aanleiding van de nieuwe toeristische campagne, toont aan dat Hasselt ook in coronatijd geknipt is als zakelijke bestemming”, vult Rik Dehollogne, schepen voor economie en toerisme, aan. “Dat vindt hybride plaats en wordt live opgenomen in Corda Theater, gestreamd naar 3 strategische locaties (Z33, Abdijsite Herkenrode en PXL-Congres) waar telkens 10 partners aanwezig zijn, én bovendien nog eens naar 60 andere partners thuis. Na afloop toosten we met een lekkere jenevercocktail van Koks&Tales op een verfrissende nieuwe start. Mogelijkheden te over én dat met een duidelijke Hasselt-stempel.”

Inspirerende ambassadeurs

“Hasselt is een stad van smaakmakers en spraakmakers met smaak als een actief, innovatief en dynamisch gegeven”, zegt burgemeester Steven Vandeput. “Meer dan ooit wordt de toon gezet door spraakmakende onderzoekers, ondernemers, kunstenaar, chef-koks, journalisten, organisaties én inwoners.” “Het zijn precies die smaak- en spraakmakers die we graag naar voren schuiven als inspirerende ambassadeurs voor onze stad”, aldus Katleen Bosmans, diensthoofd van Visit Hasselt en Meet in Hasselt. “Vijf mensen zetten hun schouders onder de campagne. Het zijn onze inspirerende ambassadeurs.  Zo exposeert artistiek maker Lore Langendries internationaal van New York tot Melbourne, maar behoudt ze Hasselt als haar creatieve voedingsbodem. De Hasseltse hiphopartieste Chibi Ichigo is dan weer een aanstormend jong talent en Belpop-Belofte van Radio 1. Chef-kok Anne-Sophie Breysem doet het ‘smaakgegeven’ van Hasselt alle eer aan met haar vernieuwende en gastronomische gerechten. En ook Stijn Meuris maakte van het bruisende Hasselt, waar het gonst van creativiteit en bedrijvigheid, zijn thuishaven, want wonend in Kermt. En dan is er nog Lou Ottens, die in 1963 de cassette uitvond op de toenmalige Philips-site, waar vandaag hightech Corda Campus gevestigd is. Jammer genoeg overleed hij enkele weken geleden, maar we zijn blij dat we via deze campagne zijn rol als vernieuwer nog kunnen delen met anderen.”

Hasselt lanceert ook nieuwe producten. Denk aan diverse gadgets of de handige inspiratiegids ‘Visit Hasselt’, een echt meeneem boekje met tips wat je zeker moet zien en doen in de stad. Dit is een echte trendbreuk met de oude aanpak van onhandige , grote brochures en gidsen. Daarnaast is er ook de ‘HasPas’. Die vervangt de bekende ’48-urenkaart’. Tien ondernemers zorgen voor extra beleving en met deze pas kan je gratis in de musea binnen. Om het toeristisch concept in de verf te zetten komt er ook een nieuwe website.

Perscontact: Veerle Boussu veerle.boussu@hasselt.be

Verslag: Jempi Welkenhuyzen Foto’s: Andreas Gijbels