Het glanzend zwart van mosselen
43355
post-template-default,single,single-post,postid-43355,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Het glanzend zwart van mosselen

Het glanzend zwart van mosselen

 ‘Het Glanzend Zwart van Mosselen’ is een bundeling van alle essays en reisverhalen van Oek de Jong die verschenen tussen 1980 en 2020. De auteur is kunsthistoricus van opleiding en dat merk je in zijn cultuurkritische benadering van literatuur (van o.a. Paul van Ostaijen, een ontdekking toen hij 16 jaar was, WF Hermans, Frans Kellendonk,…) en schilderkunst (Caravaggio, Rembrandt, Vermeer, Caspar David Friedrich, …).

De titel van het boek ontstond bij het zien van een ansichtkaart die hem fascineerde toen hij de Duitse havenstad Kiel bezocht: een kleurenfoto van een mosselkotter in zwart en blauw: het zwart van de kleren van de visser, het glanzende zwart van de mosselen en de felle weerspiegeling van de blauwe lucht op het natte dek. Hij ziet het water uit de korf met mosselen druipen, hoort de mosselen in het ruim vallen. Zijn doel is met zoveel mogelijk zintuigelijke ervaringen doordringen in gebeurtenissen en kunstwerken. Die zintuigelijke ervaringen bepalen zijn gemoedsrust, die dikwijls nogal depressief is.

De reisverhalen gaan meestal richting Italië waar hij vooral op zoek gaat naar Caravaggio, zo reisde hij bijna gans Italië en de Italiaanse eilanden rond op zoek naar zijn schilderwerken. Deze schilder boeide hem omwille van zijn gekwelde persoonlijkheid en doet hem peilen naar het duistere en gewelddadige in de mens.

Over Egypte publiceerde hij twee reisverhalen: zijn eigen trip naar de piramide van Hawara en het reisdagboek van Flaubert.

Uit zijn aangrijpend reisverhaal naar Palermo om de mozaïeken in de kathedraal van Monreale te gaan bekijken komt zijn donkere kant tot uiting. De beschrijving van de vliegtuigreis met zijn verloren gewaande reistas, zijn aankomst in Palermo met slechte herinneringen aan het verkeerslawaai, de busrit die een ‘rijdende martelkamer is’, het straatafval, alles ademt een drieste sfeer uit. Dat hij daar dan ook beroofd en geslagen werd maakt het verhaal alleen maar depressiever.

Bij voorkeur reist hij alleen: “elke reis alleen is ook een reis naar binnen – alles maakt daardoor een diepere indruk”.

Het zijn boeiende verhalen die de verbeelding tarten door zijn zintuigelijke waarnemingen en aandacht voor de kleinste details

Van de besproken schilderijen vind je meestal ook een afbeelding in het boek.

Een uitgave van Atlas Contact, 2020, 752 p, € 25,00, ISBN 9789025465957 Recensent: Didier Van Houts