Igor Philtjens wint de Tourism Ambassador 2018 Award
22183
post-template-default,single,single-post,postid-22183,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Igor Philtjens wint de Tourism Ambassador 2018 Award

Igor Philtjens wint de Tourism Ambassador 2018 Award

Gedeputeerde Igor Philtjens wint de Tourism Ambassador Award 2018. Met deze erkenning wil de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van Hogeschool PXL een toeristische speler die een aanzienlijke bijdrage heeft geleverd in de bloemetjes zetten. Daarmee neemt de hogeschool een traditie over van Maasmechelen Village, die deze Award-uitreiking in het verleden organiseerde. Dit jaar werd de Award overhandigd door Chloé Verbeeck, Miss Limburg 2019. Het beeldje – de Wereldburger – is een kunstwerk van de Limburgse Viviane Swennen.

“Omdat er sinds 2011 geen award meer werd uitgereikt, hebben we op de voorbije jaren teruggeblikt”, zeggen Agna Thys, opleidingshoofd Toerisme en Recreatiemanagement aan Hogeschool PXL en David Winkels, directeur Maasmechelen Village. “De winnaar, Igor Philtjens, heeft zowel economische als imago-impact gehad”, vervolgt Agna Thys. Onder impuls van gedeputeerde Philtjens nam het aantal toeristen toe met 20% en het aantal overnachtingen met 18%. Zowel Bokrijk als Toerisme Limburg werden gemoderniseerd en de aansluiting met de sector werd versterkt door een investerings- en professionaliseringsaanbod. Bovendien zette gedeputeerde Philtjens Limburg de laatste jaren op de wereldkaart. ‘Fietsen door het Water werd bijvoorbeeld bekroond op de World Landscape Architecture Awards in Australië en behaalde goud op de International Design Awards in Los Angeles en als kers op de taart, nam het meest gelezen tijdschrift, ‘Time Magazine’ het initiatief deze zomer op in haar top 100 van s werelds meest fantastische plekken.

De gedeputeerde van Toerisme reageert op de award: “Het doet uiteraard plezier als je ziet hoe je gewaardeerd wordt. Deze award is als het ware een bevestiging dat de sector en ik klaar zijn om de volgende 6 jaar met het oog op de toekomst Limburg blijven te promoten. Ik ben een trotse Limburg Tourism Ambassador”, besluit Igor Philtjens.

Gekoppeld aan de uitreiking van de Tourism Ambassador Award organiseerden toerismestudenten van Hogeschool PXL een seminarie in het Kasteel van Bokrijk. Centrale vraag was hoe de toeristische sector kan inspelen op Generatie Z door middel van vakmanschap. Het belang van vakmanschap in onze regio en het belang van de nieuwste generatie als consument werden belicht.

Bart Lens
Bart Lens is architect en manager binnen studio Lens°ass architecten. Hij (her)tekende onder meer de Brusselse Nieuwstraat en werkte mee aan de site Be-MINE in Beringen en het Hasseltse gerechtsgebouw. Begin 2018 won hij de Henry van de Velde Lifetime Achievement Award. Dit is één van de belangrijkste onderscheidingen die op vlak van design in België uitgereikt wordt. Een speciale vermelding kreeg Bart Lens voor de rol die hij opneemt in Domein Bokrijk.

Tijdens het seminarie gaf de heer Lens ons een zicht op hoe de transformatie van Bokrijk werd aangepakt. Met input van allerlei stakeholders werd vakmanschap geïntegreerd in de ontwerpplannen. Het nieuwe logo BKRK is zodanig sterk dat na 1,5 jaar al terug kan worden overgegaan op de benaming BOKRIJK. Het imago van openluchtmuseum heeft omwille van de input van de heer Lens en de andere stakeholders een grondige transformatie ondergaan.

Goodcamp
Goodcamp is een pop-up communicatiebureau dat onder de vleugels van Absoluut opereert. Gedurende enkele maanden werken 6 pas-afgestudeerden aan human resource communicatie voor generatie Z. Generatie Z is de generatie geboren vanaf -volgens de ene bron 1996 / volgens de andere 2000. Het is een generatie die vergroeid is met de smartphone en die veel keuzestress ervaart.

De presentatie van Goodcamp begon met ‘Wie zijn wij?’ en ging verder met generatie Z. Wie is generatie Z en hoe gedraagt deze doelgroep zich in de toeristische wereld. Uiteraard is het woord ‘online’ hier key. Generatie Z is als het ware geboren met de gsm in de hand en gebruikt deze dan ook voor alles. Ze haalden het belang van sociale media en bloggers aan. Ze vertelden ons dat Instagram en influencers vaker als negatief en afstotend worden gezien. Generatie Z doorziet het neppe leven dat influencers online hebben en gaan zich vaak net tegenovergesteld gedragen. Daarnaast wil generatie Z ook graag met rust worden gelaten. Belaag ze daarom niet met mails en uitnodigingen. Een berichtje is voldoende, als er interesse is dan komt de rest wel vanzelf.

Tim Zeegers
Tim Zeegers is de zaakvoerder van ‘We are Outsiders’. We are Outsiders is een outdoor platform dat de Belgische Ardennen futureproof maakt voor de jonge generatie: samen erop uit trekken en samen beleven staan hierbij centraal.

Tim Zeegers vertelde vol passie over zijn bedrijf. Hij organiseert ‘wilde’ weekends. Hij neemt groepen van rond de twintig personen mee de wilde Ardennen in. Hij gaat met hen hiken, wilde dieren spotten, kampeert op een weide en zorgt daarnaast ook nog voor lekker eten en een onvergetelijke sfeer. Hij geeft al zijn weekends ook verschillende namen en volgt hiermee de seizoenen. Dit gaat van het bronstige hertenweekend tot het smell that spring weekend. Op deze manier maakt hij deze weekends extra aantrekkelijk. Daarnaast organiseert Tim Zeegers ook longboard weekends, waarbij hij met kleinere groepen gaat longboarden doorheen een prachtig Belgisch landschap.

Geert Goffin
Gastvrouw Geert baat 3 vakantiewoningen uit. Zij is goed in wat ze doet. Ze is daar trots op. Ze connecteert. Ze past toe wat ze leert en ervaart en creëert zo een grotere gastbeleving. Geert hecht veel waarde aan netwerken, kennis en ervaringen opdoen en delen. Sinds enkele jaren is zij dan ook de initiatiefneemster en drijvende kracht achter de logieswerkgroep in Riemst. Ook in deze groep wordt er veel belang gehecht aan ‘sharing is caring’. Onderling delen de logiesuitbaters eigen ervaringen en proberen op die manier van elkaar te leren en elkaar vooral te inspireren.

Tijdens de presentatie legde Geert de 4 pijlers van haar onderneming uit: Vier vakantie (de gast ontdekt zichzelf weer tijdens een ontspannende en zorgeloze vakantie), Voel je thuis, Go local en Vertel het verder. Zij vertelde ook hoe ze deze 4 pijlers in haar vakantiewoningen toepast.

Zij paste de Maslow-behoeftenpiramide toe op de gastvrije beleving. Hierbij is het all-in gastvrij zijn, waarbij je alle behoeften van je gasten waarnaar zij niet gevraagd hebben, verwezenlijkt, het summum.

Geert leerde ons ook dat connecteren loont. Haar ervaring met de logieswerkgroep Riemst is dat samenwerken, samendenken elkaar sterker maakt.

Tot slot haalde ze kort het principe van Flourishing Destinations van Anna Pollack aan. Streven naar “florerende bestemmingen” doe je door het eigen karakter, de eigen ziel en het eigen verhaal van een bestemming te bewaren. In deze bestemming wordt de bezoeker geïnspireerd en vertrekt hij getransformeerd terug. De lokale gemeenschap bepaalt in deze bestemming hoe het toerisme wordt ontwikkeld. In een florerende bestemming genereren de bezoekers meerwaarde voor alle stakeholders. Geert is een grote believer hiervan en hoopt dat Limburg de kans krijgt om mee te werken aan het pilootproject van Toerisme Vlaanderen.

Perscontact: Agna Thys, agna.thys@pxl.be en 0472597110

Verslag : Jempi Welkenhuyzen

Foto : vlnr Agna Thys, Igor Philtjens, Veerle Schuyten en David Winkels