Limburgers aan de kust.
21412
post-template-default,single,single-post,postid-21412,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Limburgers aan de kust.

Limburgers aan de kust.

Oostende

Oostende

Om de kust goed in de markt te zetten heeft Westtoer een onderzoek uitgevoerd naar de herkomst van de toeristen, hun bestedingspatroon, de motivatie om naar de kust te komen, maar naast het dagtoerisme is ook gekeken naar de tweede verblijvers. Gebleken is daarbij dat de voornaamste vakantiebestemming van de gemiddelde Belg nog steeds de kust is, dan wel de Ardennen.

Opvallend daarbij: Limburgers houden van de zee. Afgelopen jaar ontving de kust meer dan 650.000 dagtoeristen uit Limburg. Dat is goed voor 6 procent van het totaal. Daarnaast kozen 240.000 Limburgers voor een verblijf van één of meerdere nachten aan zee. Bij de tweede verblijvers noteerde men 4100 eigenaars uit Limburg, ook goed voor 6 procent. Ze komen meerdere keren per jaar naar de kust. Daarbij zijn Knokke-Heist, Middelkerke en Oostende populaire kustgemeenten.

De meeste Limburgers verkiezen een commercieel verblijf, te weten een hotel, een verhuurappartement, vakantiepark of – centrum. Voor hen is de kust een echte vertrouwde vakantiebestemming: meer dan 8 op 10 bracht er ook een weekend of vakantie door de voorbije drie jaar. Bijna 60 procent reisde met kinderen.

Limburgers kiezen, net zoals de meeste Vlamingen voor de rust, de gezonde zeelucht, het unieke decor van strand en zee. Daarbij zegt 94 procent de volgende drie jaar terug te keren voor een weekend of langer verblijf.

Belangrijke markt in het algemeen

Stefaan Gheysen (alg. directeur Westtoer) en Dirk Marteel (mediacoördinatie Westtoer)

Stefaan Gheysen (alg. directeur Westtoer) en Dirk Marteel (mediacoördinatie Westtoer)

In 2017 noteerde Westtoer 14,4 miljoen aankomsten van Vlamingen aan de kust, goed voor 1770 miljoen euro bestedingen. 66 procent ervan blijken Vlamingen, 22 procent is Waal of komt uit het Brussels Gewest. De Nederlandse en Duitse buren zijn telkens goed voor 5 procent, de Fransen doen het met 6 procent iets beter. Van de Vlamingen verblijft 54 procent in commerciële logies, goed voor 6,5 miljoen overnachtingen. Oostende, Blankenberge en Koksijde zijn daarbij zeer in trek.

De gemiddelde vakantieganger is bijna 39 jaar. Maar 32 procent van de kustganger is jonger dan 18 jaar en 34 procent is dan weer 50-plusser. Daarvan zegt 63 procent zeer tevreden te zijn met zijn of haar bezoek en dus is bijna iedereen (94 procent) van plan terug te komen. Overigens heel wat mensen komen uit gewoonte naar zee. Hun (groot)ouders deden het al voor, het is traditie.

En wat doen ze zoal aan de kust: rusten, strandspelen, wandelen en fietsen. Maar 69 procent doet een terrasje, 70 procent kuiert over de dijk, 48 procent gaat op restaurant en 43 procent wil (window)shoppen. Men is ook mobiel want bijna de helft van de toeristen maakt een excursie naar een andere badstad, terwijl slechts 12 procent het hinterland verkent.

Winter aan de kust

Zeebrugge

Zeebrugge

De kustbestemming draait door de seizoensverbreding het hele jaar door. Er valt altijd iets te beleven. Nieuw is het bezoekerscentrum Duinpanne in De Panne. De Compagnie des Quidams brengt in Koksijde-Oostduinkerke een programma met zgn. lichtgevende paarden. Nieuwpoort zet in op De Wasserette, een hip adresje om te tafelen. De Warandetoren zorgt voor een mooi panoramisch zeezicht in Middelkerke-Westende. Niemand zal in het kraaiennest nog denken aan de vroegere watertoren die daar stond.  Jonge designers en ontwerpers krijgen een kans bij Design Oostende aan de Koninginnelaan. En sinds kort heeft Bredene er een biertje en een gin bij. Wie na een deugddoende winterwandeling op adem wil komen in de Haan-Wenduine tipt Westtoer ’t Kaffee. En het oude charmante art-deco huisje van oud-kolonel Julianus Gijsbrecht is sinds kort B&B De Kolonel gevestigd. Daar wacht je barista koffie met huisgemaakt gebak. Tot slot kan je lekker genieten in het rooftoprestaurant Njord aan de Rederskaai met zicht op de haven van Zeebrugge. En met het Lichtfestival wil Knokke-Heist je meenemen op een parcours van drie kilometer om innovatieve en interactieve lichtinstallaties te ontdekken.

Info: www.dekust.be/nl/inspiratie/de-winterbucketlist-van-de-kust

Perscontact: Liesbet Billiet   Liesbet.billiet@westtoer.be

Tekst en foto’s: Jempi Welkenhuyzen / Anne Marie Jacob / Westtoer