BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Limburgse Wijn: glunderend genieten
39049
post-template-default,single,single-post,postid-39049,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Limburgse Wijn: glunderend genieten

Van Mijn- naar Wijnstreek. Wijlen Steve Stevaert, geholpen door Marc Declercq, schreef het reeds ruim tien jaar terug. Beide auteurs voorspelden toen al een gouden toekomst voor de wijnboeren in de beide Limburgen. Er zouden meer dan één miljoen flessen worden gebotteld.  Wijn drinken, korter bij huis, zou niet alleen goed zijn voor de kleine voetafdruk, maar ook het toerisme op de kaart zetten. In tijden van corona niet evident. Zowel Oost-, als West Limburg doet er alles aan om Covid-19 proof initiatieven uit te werken waardoor het wijnverhaal verder kan worden geschreven.

Wijngaard met kelder

Denk daarbij aan de Limburgse wijnweek , die voor de tweede keer een gevarieerd programma bood en zowel lokaal als internationaal publiek naar de provincie lokte.  Er zijn  nieuwe wijngaardwandelingen bij gekomen in Noorbeek en Voerendaal. In Noorbeek, dat zich steeds meer ontwikkelt als wijndorp, zijn inmiddels 7 wijngaarden. De wijn is te koop in de dorpswinkel en te proeven in de restaurants en het café van het dorp.

In Voerendaal staat tot 4 oktober het pop up restaurant “Wijnrestaurant op het land” midden in een wijngaard van St. Martinus met zicht op Duitsland en ons land. Het concept is intussen bekend: Wijnrestaurant Mes Amis, promotor van Limburgse wijnen, sluit de zaak in de binnenstad van Maastricht en trekt erop uit om samen met The PePr Company en wijnboer Stan Beurskens midden in de wijngaarden duizenden mensen coronaproof te laten genieten van het lekkers dat het Limburgse land te bieden heeft. Eigenaresse Annaline Doelen en zoon Patriek brengen voortreffelijke gerechten op tafel. Denk aan Limburgse gerookte forel of Flat Iron Steak van de streek. En dat in combinatie met bijpassende wijnen als ‘Vriendschap uit Voerendaal’ of een ‘Cuvée Patriek’, die de typische druiven uit de regio bevat: Dornfelder, Pinot Noir en Regent. Kazen komen van de Maastrichtenaar Tom Miesen, brood haalt men om de hoek bij Bakker Franssen uit Epen. Kortom, lokaler kan niet.

De gemeente Voerendaal zet ook in op de nazomer en heeft een tweetal nieuwe wijngaardwandelingen ontwikkeld, een in Winthagen en de ander in Ubachsberg. “ Ook zullen we trachten het fietsroutenetwerk te laten aansluiten op de wijnroutes en – handel “, luidt het. Moeilijk is dat niet want de pop up ligt vlakbij de Mergelland route en vormt de grens met het  Zuid-Limburgse Heuvelland. Men waant zich hier compleet in het buitenland.

Mathy Engelen schildert met wijn

Een aantal wijngaardeniers ontvangen graag in hun wijngaard. Zij vertellen meer over het werk in de gaard en laten hun product proeven. Denk aan domein Salamander in Eys, dat ligt aan de vorig jaar geopende ‘Route des vins’- wandelroute. Of Domein Holset dat haar bezoekers de bubbels laten proeven die dit wijnhuis maakt. Ook bij wijndomein de Fromberg in Ubachsberg kan men terecht, evenals bij Domein Stokhem. In Klimmen ligt de wijngaard Kruisboom. Hier tippen de wijn die Petro Kools van sterren restaurant Da Vinci, heeft laten samenstellen.

“ We willen o.a. via de wijn het toerisme terug op de kaart zetten”, aldus Leontien Mees, directeur Maastricht Marketing. “ Als men niet naar de  Méditerranée durft, liggen hier kansen voor verblijfstoerisme in eigen regio voor het grijpen. Limburg gaat ook weer een kandidatuur indienen voor de Tour de France. We hebben al diverse promo-acties uitgerold. Denk aan Visit Limburg of de campagne InLimburg. We willen graag ‘kwaliteitstoeristen’ aantrekken. Mensen die houden van het goede leven, van kunst en cultuur, van natuur, van onthaasten. We hebben een gastronomisch profiel uitgeschreven voor de regio, maar denken daarbij ook aan de Belgische en Duitse evenknie. We moeten hierover aan tafel met de MAHL-steden: hoever staan we en hoe gaan we dat in de markt zette? Ik denk bv aan een arrangement van 6 dagen, waarbij je in no-time 3 verschillende talen kunt bovenhalen op evenveel grondgebieden.”

Ambassadeur van de Limburgse wijn

Petro Kools is door de Stichting Promotie Limburgse Wijn tot Limburgse wijnambassadeur benoemd. Dit vanwege het enthousiasme waarmee hij zijn gasten laat kennis maken met Limburgse wijn. Inspirerend voor zijn vakgenoten. Joost van de Akker, gedeputeerde van de Provincie NL Limburg voor toerisme, reikte hem de lauweren uit.

Wijnambassadeur

Wijnclub

Chapeau Magazine start samen met Vinteur en de Stichting Promotie Limburgse Wijn een nieuwe grensoverschrijdende wijnclub voor Belgisch en Nederlands Limburg, genaamd “Limbourgeois”. Xavier Cortenraedt: “Chapeau bericht al 23 jaar over het goede leven in Nederlands en Belgisch Limburg. Daarom gaan wij structureel nog meer aandacht geven aan Limburgse NL/BE wijnen. Leden van de wijnclub krijgen, behalve kwalitatieve content over Limburgse wijnen op de on- en offlinekanalen van ons magazine, de kans om zich een heel jaar onder te dompelen in Limburgse wijn. Denk aan rondleidingen, ontvangsten op wijnevents, zoals Winefair Genk of Folie Culinaire in Maastricht, enz.”

St.Martinus Cuvée Mes Amis

Tijdschrift

Nieuw is ook het consumententijdschrift ‘Wijn en Gaard’ dat uitstapjes, tips en nieuws bij de lezer brengt. Onze aandacht werd meteen getrokken door een overzichtskaart van de Limburgse wijngaarden aan beide zijden van de grens, een mooi verhaal over Wijnkasteel Genoelselderen en een slokje geschiedenis. Te vinden bij diverse VVV-winkels in  Zuid – Limburg. Maar ook online bij de Stichting Promotie Limburgse Wijn.

Perscontact: Jules Odekerken  secretariaat@routedevins.nl

Tekst: Jempi Welkenhuyzen
Foto’s: Anne Marie Jacob en Marieke Vanwersch