24 apr MAD Gallery: In Absence, balans tussen zwaarte en luchtigheid
Van 20 april tot en met 11 mei vind je in de MAD Gallery van PXL-Mad School of Arts ( G Gebouw) een ongewone tentoonstelling. De vrij toegankelijke expositie ‘In Absence’ verzamelt tal van rouwobjecten, sieraden en kunstwerken van diverse kunstenaars en musea. Drie weken lang vinden er in de tentoonstellingsruimte ook verschillende evenementen plaats. Initiatiefnemer is uitvaartplanner Sereni wil met het gebeuren mensen beroeren, inspireren en het thema uit de taboesfeer halen. Kunst en cultuur verlagen de drempel en bieden een kans om de discussie in gang te zetten. En dat niet alleen bij volwassenen, maar ook bij kinderen.
Een tentoonstelling met maatschappelijke relevantie dus. Bij een kop koffie je verhaal doen. “ We zijn zo inter geconnecteerd via de sociale media, maar we zijn tegelijk ook nog nooit zo alleen geweest, “ heet het. Onze samenleving is er niet op gericht lang bij een verlies stil te staan. We willen liever meteen overgaan tot de orde van de dag, terwijl het net zo helend kan werken om méér tijd te nemen, “ aldus Filip Weyers (Sereni)
Vanuit onderzoek
‘In Absence’ is ontstaan vanuit artistiek onderzoek naar kunst en creatie rond het thema ‘rouwen’. Het proces, maar ook de ontwerpen werden onderzocht. Curatoren Karen Wuytens en Nadia Sels werken daarbij vanuit een persoonlijke betrokkenheid. Vertrokken wordt vanuit de zgn. ‘Conversation Cups’, in samenwerking o.a. met Studio Pieters-Stockmans. Dit sluit aan bij de traditie, een koffietafel, een rouwservies, zorgt voor verbinding. “ De symboliek en betekenis van bepaalde voorwerpen spreekt voor zich, al staan we minder vaak stil bij het belang van de esthetische kwaliteiten van de objecten. Wat is de impact van de glans van een rouwjuweel, de transparantie van een sluier, de zwaarte van een lettertype op een grafsteen, de geur van een bewaarde haarlok. In Absence wil voeling creëren met het vaak onderschatte belang en de kracht van dergelijke aspecten en tonen hoe zich in een (ver)beeldende cultuur juist rond de moeilijke thema’s van rouw en verlies een eindeloze creativiteit ontplooit, “ aldus de curatoren.
De tentoonstelling is opgebouwd rond associaties. Emoties worden immers ook herschikt. Naast werken van onderzoekers en docenten van PXL-MAD werden ook gerenommeerde kunstenaars aangetrokken, waaronder Hans Op de Beeck, Berlinde De Bruyckere en Stefan Peters. Verder ging men een samenwerking aan met internationale musea, die stukken in bruikleen gaven. Denk aan Museum‘Tot Zover’ (Amsterdam), het Museum voor Schone Kunsten Gent en het Museum für Sepulkralkultur in Kassel. Daarnaast stonden de kerkraden van Rekem en Borgloon relieken af. “ We leggen een link tussen rouwtradities uit het verleden en het heden. We willen hiermee mensen helpen om over verlies te spreken in een veilige omgeving. Voorwerpen kunnen de afwezigheid van een gestorven geliefde pijnlijk voelbaar maken, maar tegelijk die persoon terug oproepen, “ zegt Nadia Sels, gastdocente PXL en co-curator.
Niet lineair
De tentoonstelling is bewust eclectisch opgevat. Men kan vrij doorheen de ruimte de transformaties van beelden, symboliek en tradities vangen. Zo maak je als bezoeker zelf connectie van heden naar verleden, concreet naar abstract, van praktisch naar bespiegelend, van confronterend naar troostend. Zoals dat ook bij rouwen gebeurt. Ook daar stel je geen lineair verloop vast. Rouwen is chaotischer en gelaagder en lijkt daarin treffend op een artistiek creatieproces. Een proces waar je moet vertrouwen zonder het verloop te kunnen voorspellen en waar je ook nooit definitief klaar mee bent. Nu eens zwaar, dan weer luchtig. Een tip: zet je neer in de zgn. ‘cocon’ waar je zelf je begrafenis kunt samenstellen.
In de rand
Naast de expositie in de MAD Gallery is er tot 4 mei buiten ook een reizende expocontainer te zien: Stolen Memory . Het is een internationaal project rond de Arolsen Archives, het grootste archief over de nazivervolging. Het is de aanzet van lezingen, debatten, een concert, een filmvertoning en een kunstwedstrijd. Daarnaast zullen er nog verschillende evenementen voor het brede publiek doorgaan in de tentoonstellingsruimte.
Praktisch
De tentoonstelling ‘In Absence’ en de bijhorende events vinden plaats tot 11 mei e.k. in de nieuwe gebouwen van PXL-MAD (G), Elfde Liniestraat 25 te 3500 Hasselt. Dagelijks te bezoeken tussen 14 uur en 18 uur. Voor meer info: https://ontroerd.be/in-absence/
Perscontact: Arno Creve arno.creve@bepublicgroup.be
Tekst en foto’s: Jempi Welkenhuyzen