BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Monumentaal fresco van Paul Delvaux pronkt opnieuw in Kursaal Oostende
46557
post-template-default,single,single-post,postid-46557,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Monumentaal fresco van Paul Delvaux pronkt opnieuw in Kursaal Oostende

De monumentale wandschildering van Paul Delvaux in het Kursaal van Oostende werd vier maanden lang minutieus gerestaureerd. Na jarenlange vervuiling en stootschade is het werk door vier restaurateurs in ere hersteld.

Door corona bleef het Kursaal lange tijd gesloten. “ Een ideale gelegenheid voor EKO nv (Exploitatie Kursaal Oostende) om de totale restauratie van de kunst in het gebouw aan te pakken”, aldus voorzitter en ook schepen in de stad Oostende Björn Anseeuw. “ Zo onderging de muurschildering van Delvaux een grandioze restauratiebeurt. Het gigantisch werk van 130 vierkante meter was zwaar vervuild omdat in deze zaal er jarenlang werd gerookt. Daarnaast was er heel wat stootschade, ontstaan na intens gebruik als feest- en congreszaal.”

De surrealistische stijl van Delvaux

Er is dan ook veel oude masticage weggewerkt. Lokale klusjesmannen en schilders smukten het door de jaren heen wat op, pleisterden of verfden het telkens een beetje bij. Een grondige renovatie drong zich echt op. De prestigieuze wandschildering werd door Paul Delvaux in 1952 voltooid. Het is een werk in tempura met verf op waterbasis, met ei als bindmiddel, waarbij ook lijnolie en azijn werd toegevoegd, naast de pigmenten. Delvaux maakte dagelijks zijn verf aan, vandaar de kleine kleurverschillen. Onderwerp zijn surrealistische vrouwenfiguren en sirenes. Die staan voor de stad Oostende en de zee. De restauratie gebeurde door de firma Renotec Geel in samenwerking met Profiel cvba, kunstrestauratie uit Wevelgem. De kostprijs bedraagt 79.000 euro en is mee betaald door de Vlaamse dienst voor Onroerend Erfgoed, die tevens toezicht hield bij de werken.

Karton voor tapijt

Daarnaast is een monumentaal karton voor een tapijt gerestaureerd. Het betreft een ontwerp van 8,5 meter op 5 meter. Het ontwerp is van Julien van Vlasselaer. Het tapijt zelf werd nooit gerealiseerd. Het was papierspecialiste Veerle Vercammen die het werk met alle omzichtigheid heeft gereinigd, geretoucheerd en hersteld. Daarna werd het op een dun golfkarton gekleefd en nu hangt het terug in de erehal. De glasramen van Jo Maes werden ook gereinigd en het lood hersteld. Dat gebeurde door atelier Mestdagh uit Merelbeke. Ze krijgen ledverlichting en worden opnieuw in de lounge geplaatst.

Wandkarton Julien van Vlasselaer

Huzarenstukje

Twee keramische beelden van beeldhouwer Olivier Strebelle met name ‘Triton’ en ‘Zeemeermin’ werden door vaklui van Monument Renovation Technics, gevestigd in Deinze, terug geplaatst op de zijbalkons. Hiervoor moest men eerst betonnen armen steken om deze beelden te dragen. Dat was een echt huzarenstukje.

Zeemeermin Olivier Strebelle

Het Kursaal was het grootste gebouw in de jaren ’50 van vorige eeuw aan de kust van Oostende. Architect Léon Stuynen, tevens directeur van La Cambre, liet de kunst in situ maken zodat die niet diende als opsmuk, maar autonoom fungeerde binnen het geheel van het huis.

Casino – Kursaal Oostende

Kunsttour

Zin in nog meer kunstschatten die verborgen zijn in het Kursaal ? Volg dan de kunsttour, met je smartphone en FaceBook Messenger de route in het gebouw. Een Chatbot geeft je de routeaanwijzing, met leuke weetjes en info over het Kursaal, goed voor 11 stops in totaal. De route is op reservatie te doen. Info: www.kursaaloostende.be

Perscontact: Els Degryse els.degryse@kursaaloostende.be
Verslag: Jempi Welkenhuyzen
Foto’s: EKO nv en Anne Marie Jacob