MuZEE Oostende : een warenhuis vol kunst
46838
post-template-default,single,single-post,postid-46838,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

MuZEE Oostende : een warenhuis vol kunst

MuZEE Oostende : een warenhuis vol kunst

Het Kunstmuseum aan Zee, kortweg MuZEE, slaat een nieuwe weg in. Het is even wennen, maar de heropening was toch al meteen een groot succes. Er werd afgeklopt op 2000 bezoekers. Na vijf maanden verbouwing volgde de creatie van een nieuwe scenografie en de samenstelling van de deels nieuwe wisselcollectie. De focus ligt nu op de Belgische kunst vanaf de 19e eeuw. Van de 8000 werken in depot worden er nu een 200-tal chronologisch getoond. Eén van de criteria was verrassing en relevantie voor de geschiedenis of de ontwikkeling van de Belgische context in het algemeen. Werken die op elkaar inhaken of elkaar versterken: schilderijen, sculpturen, installaties, video’s en textilia. Ook ging er meer aandacht naar vrouwelijke kunstenaars. Dat leverde topstukken op die eindelijk na jaren terug het daglicht zagen.

Extra open ruimte

Toch is het even wennen aan de structuur. MuZEE is terug open getrokken. Het gebouw, dat destijds bekend stond als warenhuis SEO (De COO in de volksmond) is in eer hersteld. Een verademing want wat vroeger een doolhof was, waar weinig lijn in zat, noch inhoudelijk verhaal, krijgt nu het licht dat het verdient. De oorspronkelijke architectuur is weer zichtbaar, denk aan de oude trappen en de glazen voorgevel die terug geopend is, tussenschotten die verdwenen zijn, tapijten weg en gyprocwanden afgebroken. Hierdoor ontdekte men zelfs de originele kastjes van destijds waar de zgn. ‘Mamzellen’ hun spullen opborgen.  Door de aanpassingen ontstaat er meer schwung en krijgt men vanaf de tweede verdieping op meerdere plaatsen een mooi zicht op de kunst collectie. Liepen er vroeger 7 tentoonstellingen, nu is er één groot overzicht.  Kortom, het geheel geeft een fris gevoel. Al zijn er toch ook bedenkingen. Zo werd de Ensor – Spilliaertvleugel ontmanteld. Een deel van de werken zijn nu geïntegreerd in het geheel. Doel was om deze vleugel vrij te houden voor wisseltentoonstellingen. Die moesten nu tussen de bedrijven door worden opgebouwd. Met de nieuwe vrijgekomen ruimte heeft men tijd om dit te doen, zonder de bezoekers te storen. Ook weggevallen: de vaste expo van Raoul Servais. Die opende pas in 2018 en op enkele filmcells na, samen verstopt met Delvaux, op een tussenverdiep, is er nog maar weinig van gebleven. En ook de ‘prikkelkamer’ voor de kids is er niet meer. De tekenplanken zijn verspreid over het hele museum. Positief zijn de banken met gleuven, waarin kinderen hun opdrachten vinden. Ook leuk is de audioguide speciaal ingelezen voor kinderen door leeftijdsgenootjes.

Suggestieparcours vanaf 2e verdiep.

MuZEE verkeert momenteel in een overgangsfase. De grote verbouwingswerken staan voor 2024 gepland. Dan wordt Oostende ook Ensorstad met een top expositie. Intussen pakt MuZEE toch al uit met enkele nieuwigheden. Zo kan men er tijdens de zomermaanden op donderdagavond nog tot 22 uur terecht. Een mooie afsluiter van een dagje zee- of strandpret. Elke woensdag voormiddag kunnen gezinnen deelnemen aan ‘Crea-art-souffleurs’, een activiteit die inspeelt op beleving. En dit ter voorbereiding op de expositie Maarten Van den Eynde, die in september van start gaat.

Info: https://www.muzee.be

Perscontact: Colette Castermans colette.castermans@muzee.be

Tekst: Jempi Welkenhuyzen
Foto’s: Anne Marie Jacob