MuZEE toont ‘ Anna Boch, een impressionistische reis’
63071
post-template-default,single,single-post,postid-63071,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

MuZEE toont ‘ Anna Boch, een impressionistische reis’

MuZEE toont ‘ Anna Boch, een impressionistische reis’

Anna Boch, Les falaises de l’Estérel, ca. 1910. Privécollectie, Brussel. Foto Vincent Everarts.

Op 1 juli opende in MuZEE in Oostende een tentoonstelling over Anna Boch, de belangrijkste Belgische impressionistische kunstenares en tevens verzamelaarster van kunst van tijdgenoten.  En omdat Anna Boch de schaduwen vaak in lila schildert, baadt de hele tentoonstelling in een lila sfeer.

Anna Boch (1848-1936) was een telg uit de kunstminnende Boch-familie die fortuin maakte met de keamiekproductie Villeroy & Boch.  Al op jonge leeftijd werd ze aangemoedigd om te tekenen.  Samen met haar jongere broer Eugène die ook schilder wilde worden, trok ze hiervoor vaak  naar het park van het kasteel van Mariemont.  Als vrouw kon ze echter niet naar de kunstacademie en zo leerde ze de schilderstiel door samen te werken met andere schilders zoals Isidore Verheyden.  Boch moest hard opboksen tegen de mannelijke kunstwereld.  Haar directe collega’s behandelen haar als een gelijke, maar critici zoals de dichter Emile Verhaeren zegden:  “Maar naast zeer serieuze kwaliteiten ontbreekt het de kunstenares … een man te zijn.”

Luminist

Als schilder van het licht voelde Boch zich vooral aangetrokken tot de natuur en tot landschappen, de zee met haar altijd wisselende rimpelingen, de klippen, de kusten van Bretagne, de zonnige stranden.
Getroffen door ‘Een zondagmiddag op het eiland La Grande Jatte’ van George Seurat,  wilde ze ook schilderen zoals de pointillisten om zo lichteffecten en frêle kleurschakeringen op te roepen.

Toen ze aansloot bij de groep rond Emile Claus begon ze realistischer te schilderen.  Er duiken mensen op in haar doeken: hardwerkende, eenvoudige zielen,  vaak vrouwen die in de fabriek van haar vader of op de velden werken.  En toch straalt  het werk van Boch een positieve zomerse sfeer uit.  Niet toevallig dat het schilderij “En juin”, met een vrouw met parasol en een purperen clematis, het campagnebeeld van de tentoonstelling is.

Mecenas

Anna Boch, La promenade du dimanche, 1906-1908. Privécollectie, Brussel. Foto Vincent Everarts.

Naast haar eigen werken bezat Boch ook een van de belangrijkste collecties van impressionistische schilderijen van haar tijd.  Ze promootte jonge kunstenaars zoals Vincent Van Gogh van wie ze voor 400 Franse francs   ‘La Vigne Rouge’ kocht dat zich nu in het onbereikbare Poesjkinmuseum in Rusland bevindt.

Ze kocht ook schilderijen van kunstenaars die ze bewonderde:  Ensor, Toorop, Gauguin, Seurat en Signac.  En wat ze aankocht, zie je ook letterlijk op haar eigen schilderijen, wanneer ze haar rijkelijke interieur schilderde.
De tentoonstelling in MuZEE toont het oeuvre van Boch,  aangevuld met uitzonderlijke bruiklenen, uit officiële instellingen en privé-collecties.  Er hangen werken van Vincent van Gogh, Paul Signac, Paul Gauguin, Théo van Rysselberghe, Victor Horta, Maurice Denis en vele anderen uit die periode.

Bretagne

Anna Boch schilderde niet enkel, ze speelde ook orgel.  Ze liet zelfs een huis bouwen rond dat instrument en organiseerde er muzikale salons waarbij ze  bezoek kreeg van Claude Debussy en andere componisten en muzikanten.
Boch had ook een avontuurlijk kantje.  Zij was niet gehuwd en ging vaak op reis met familie of vrienden.  Dat Bretagne één van haar geliefde bestemmingen was, zien we op een foto waarop ze samen met haar broer, haar gezelschapsdame en een chauffeur te zien is in haar Minerva- automobiel.  Tijdens die uitstappen maakte ze indrukwekkende schilderijen van Bretoense rotskusten,  maar ook reisimpressies op kartonnen “postkaartjes” en reisdagboeken.

Praktisch:  De tentoonstelling ‘Anna Boch, een impressionistische reis’ in MuZEE, Romestraat 11, Oostende loopt tot 5 november.  Nadien reist de tentoonstelling door naar het Musée des Beaux-Arts de Pont-Aven in Bretagne.

Info: www.muzee.be

Perscontact: pers@muzee.be

Verslag: Rita Goethals

Foto’s: Vincent Everarts