Niemandslicht
64189
post-template-default,single,single-post,postid-64189,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Niemandslicht

Niemandslicht

Eén van de routes

Deze fototentoonstelling van de A Stichting in Brussel is een reis door het oeuvre van de Duitse fotografe Ursula Schulz-Dornburg.

De tentoonstelling bestaat uit negen series die elk gaan over de relatie tussen architectuur, de omgeving en het verstrijken van de tijd als gevolg van menselijk ingrijpen of door natuurverschijnselen.

“From Medina to the Jordan Border” is gemaakt langs de verlaten Hidjazspoorweg, en “Transit Sites, Armenia” documenteren gebieden waar beweging botst met immobiliteit. Deze infrastructuurprojecten hadden oorspronkelijk een zeer strategisch doel: het veilig stelen en uitbreiden van de macht. Hoewel de spoorweg nooit is voltooid, was hij bedoeld om de afstand tussen Istanbul, de hoofdstad van het Ottomaanse rijken Mekka, een van de heilige plaatsen van de Islam, te verkleinen.

De foto’s leggen de gelijktijdige verdwijning en hardnekkigheid van deze ideeën vast en geven hun ruimtelijke manifestaties een hedendaagse vorm.

De serie “15 Kilometer Along the Georgian-Azerbaijan bijvoorbeeld bevat het beeld van een bed, uitgehouwen in een rots, een plaats van rust te midden van de wirwar van culturen en continenten. Al in de 7e eeuw zochten christelijke monniken hun toevlucht in deze grotten.

Overzicht van de tentoonstelling

Naast het niemandslicht zijn we in haar foto’s getuige van een Niemandszeit, een niemandstijd, gestructureerd door herhaalde ontmoetingen in plaats van door individuele beslissingen en veranderingen. Het is een tijd die zich ontvouwt in de schaduwen en plooien van de opgetekende geschiedenis.

Adres: A Stichting, Van Volxemlaan 304, 1190 – Brussel

Info: fondationastichting.com

Tekst en foto’s: Maurice Van Bavel
Foto header: Ursula Schutz-Domburg