![](https://www.bftp.be/wp-content/uploads/2024/10/Overzicht.jpg)
07 okt Nieuw destinationhotel ‘The Ostendian’ wil het verschil maken
Als alles meezit, opent tegen Pasen 2025 het gloednieuwe 4-sterrenhotel ‘The Ostendian’, een samenwerking tussen C-Hotels en Vastgoedgroep Degroote in Oostende. Het hotel wordt het eerste compleet nieuwe hotel in de stad in 25 jaar tijd. Het hospitality concept en het merk rond dit logement werden toevertrouwd aan ‘The Brand Guys’ oftewel de architecten Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, die o.a. bekend zijn van hun hotelaanpak in Aruba, Boedapest en Kenia. Het interieurconcept werd ‘soulfull’ vertaald door de Oostende BLCN designstudio.
Zaakvoerders C-Hotels Xavier Vercaemst en Inge Decuypere hebben er alvast een goed oog in. The Ostendian ligt in het zgn. Sky Districht, zeer strategisch tussen het station en de jachthaven van Oostende. Het Sky District is een nieuw stedelijk ontwikkelingsproject met een mix van appartementen, horeca, winkels en groene ruimtes. Het hotel past hier perfect in en telt 113 kamers, waaronder 4 thematische suites. Denk bv aan de ‘Red Light’-suite, die verwijst naar het Hazegras, het district achter het hotel. Denk aan een jacuzzi, danspaal, spiegelplafonds, een rond bed en een eigen champagne minibar of een suite ingericht door Herr Seele met een eigen keuken om langverblijvers te kunnen servicen. Verder is er nog de ‘Unwind Suite’, een ode aan de Oostendse Thalasso geschiedenis. Ontworpen voor de ultieme ontspanning met wellness voorzieningen, sauna, jacuzzi en cryotherapie in de kamer. En tot slot komt er een zgn. ‘Recording Suite’, als ode aan de rijke muziekhistorie die Oostende kent. Een kamer met een heuse bar, zithoek, muziekinstallatie en karaoke De overige kamers worden opgedragen aan een persoon die iets heeft betekend voor de stad. Een kamer meet 27 vierkante meter, de suite is 2 keer zo groot. De hoogst gelegen kamer ligt op de 9e verdieping met zicht op het binnenplein en deels op de jachthaven. Alle kamers krijgen een balkon. Het is de bedoeling dat The Ostendia een belevingshotel wordt, met de bar als een bruisende ontmoetingsplek. De ontbijtruimte ‘The Ballroom’ zal ook fungeren als locatie voor evenementen en met ruimtes voor co-working en 4 meetingrooms wordt het hotel een levendige hub voor bezoekers en lokale bewoners. De investering bedraagt om en bij de 21,5 miljoen euro.
Startpunt
Het hotel fungeert als ideaal startpunt voor een bezoek aan de stad en mikt op het kwalitatief verblijfstoerisme. Oostende heeft als havenstad heel wat te bieden aan shopping, gastronomie, kunst en cultuur, maar ook aan geschiedenis. In de 19e eeuw was ‘De koningin der badsteden’ immers één van de meest toonaangevende mondaine badplaatsen in de lage landen. Noteer ook nog dat de badplaats beschikt over 7 kilometer zandstrand en 15 hectare duinen. Dan is het er goed toeven.
Behoefte
Er is grote behoefte aan hotelkamers, zo blijkt uit een studie. General Manager Toerisme Oostende Peter Craeymeersch stelt dat met de komst van The Ostendian er nu 1820 kamers in totaal zijn voor de Stad aan Zee. Belangrijk hotels creëren een vraag, nl. het bezoek aan de stad. In Oostende zijn 5200 mensen tewerk gesteld in de toeristische sector. Daarnaast speelt ook de economische factor. Er worden heel wat euro’s achter gelaten door de toeristen. En dit gebeurt meer en meer het jaar rond, want Oostende zit in een flow van events en ontpopt zich meer en meer als cultuurstad, hetgeen een grote impact heeft op de hotelsector, luidt het.
Praktisch
Algemene info: www.ostendian.com – Perscontact Albane Paret, Club Paradis, via +32 (0)476.57.37.82 of albane@clubparadis.be
Tekst: Jempi Welkenhuyzen – foto’s: Jempi Welkenhuyzen en Club Paradis