Oostenrijk zet in op ‘Genieten’
15355
post-template-default,single,single-post,postid-15355,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Oostenrijk zet in op ‘Genieten’

Oostenrijk zet in op ‘Genieten’

Op 27 maart 2018 organiseerde de Oostenrijkse Dienst voor Toerisme een persevent in La Tricoterie in Brussel. ‘Oostenrijk beleven met al je zintuigen’ was het centrale thema waarmee het team in Brussel samen met zes Oostenrijkse partners de Belgische vakantieganger voor hun land warm willen maken. Dat is een koud kunstje want kenners weten al lang dat het land over een flink stel troeven beschikt die een heerlijke vakantie, zowel in de winter als in de zomer, garanderen. Wat de meeste vakantiegangers – het merendeel Vlamingen, zowat 73 % – in het land

Katrin Erben persattachée Toeristische Dienst Brussel

Katrin Erben persattachée Toeristische Dienst Brussel

aantrekt, zo horen we van directeur Paul Mayer en persattachée Katrin Erben, zijn de wandelingen of trektochten in de bergen, een ongerepte natuur, de gevarieerde landschappen, de knusse dorpen, de ongedwongen gastvrijheid van de mensen en het verzorgde comfort in hotels, pensionnetjes of op campings.

Paul Mayer refereert naar een recente landenstudie van de Oostenrijkse Dienst voor Toerisme die aantoont dat 42 % van de Vlaamse reizigers in de afgelopen drie jaar een vakantie in Oostenrijk geboekt of gepland heeft. Tien jaar geleden was dat nog maar 28 %. De populairste bestemmingen voor 2017 waren Tirol met 57 % bezoekers, het Salzburger Land (21,6 %), Karinthië (6,2 %), Vorarlberg (5,6 %) en Wenen (4,6 %) dat vooral in de zomer als citytrip hoog scoort. De belangrijkste buitenlandse markt voor Oostenrijk is nog steeds buurland Duitsland, maar met een 7de plaats scoort ons land allesbehalve slecht. De meeste overnachtingen (58 %) vinden in de winter plaats met februari als piekmaand terwijl de zomer met topmaand juli 17,8 % overnachtingen telt. Voor de zomer 2018 heeft de toeristische overheid de focus gelegd op gezinsvakanties waarbij activiteiten die ‘het zintuigelijke beleven en het lekker genieten’ centraal stellen. We vernemen voorts dat de auto voor de Belgen die Oostenrijk als vakantiebestemming kiezen, nog altijd het belangrijkste vervoermiddel is (74 %). Ook interessant, zeker voor korte vakanties, zijn sinds 2017 de nieuwe, goedkope verbindingen van Eurowings en TuiFly naar Salzburg en Innsbruck.

Na het cijferintermezzo is het tijd voor een geanimeerd bezoek aan de zes vertegenwoordigers die vanuit Oostenrijk naar Brussel afgezakt waren. Dat zijn achtereenvolgens het Nationale Park Hohe Tauern in Oost-Tirol, vakantieregio Kitzbühel, het Ötztal, Zell am See-Kaprun, deelstaat Vorarlberg en Salzburger Land. Met hun gebruikelijke enthousiasme stellen de vertegenwoordigers hun geliefde regio, het toeristische aanbod en de talrijke initiatieven voor. Dat het streken zijn met ‘hoog genietersgehalte’ blijkt meteen als de bezoekers aan de ‘Genussstationen’ (de stands) rijkelijk mogen proeven van de specialiteiten die de reis naar Brussel succesrijk overleefd hadden. Een greep uit de lekkernijen: een frisse Chardonnay uit het Ötztal of een slok Schnaps, Speck, Schinken en Wurst van de beste slager van Kitzbühel, Bergkäse uit NP Hohe Tauern, Apfelstrudel-Marmelade uit Zell am See- Kaprun, kruidendelicatessen uit het SalzburgerLand en chocolade uit Vorarlberg en Salzburger Land. Ter afsluiting volgden nog hapjes uit de keuken van La Tricoterie waarbij Oostenrijkse wijnen geschonken werden.

Perscontact: Katrin Erben katrin.erben@austria.info

Auteur: Guy Meus
Foto boven: Shutterstock.com