BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Tipsy, de Mortselse feniks
38871
post-template-default,single,single-post,postid-38871,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Tipsy, de Mortselse feniks

Laat je het woord Mortsel vallen, dan krijg je bijna altijd ‘file’ te horen als reactie. Toen men Mortsel ‘stad’ mocht noemen werd dit beeld helaas nog extra vergroot en hiermee hield het meestal op. Ten onrechte? Ja hoor! Mortsel heeft veel troeven, heel wat zijn jammer genoeg wat verborgen, misschien wat schuw, maar ze willen zich o zo graag laten ontdekken. Mortsel heeft een verhaal dat je smaakpapillen hemelse opdrachten laat vervullen. Mortsel verzoent smaken en brengt op unieke wijze erfgoed, lokale economie en ambachtelijke producten samen.

Het burgerproject ‘Mortsel weer (h)eerlijk thuis’ (MWHT) werd ongeveer zes jaar geleden opgestart. Men wou plaatselijk erfgoed dichter bij de mensen brengen. Een meesterzet was om dit te koppelen aan de rijke eet- en drinkcultuur uit onze geschiedenis. Samenwerking voor dit initiatief werd gevonden met onder meer ‘Mensen zijn Media’, ‘de Academie voor de Streekgebonden Gastronomie’ (ASG), ‘Toerisme Zuidrand’ en de ‘Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie’ (VVIA).

MWHT vond in het rijke culinaire verleden van Mortsel ambachtelijke producten met een verhaal en enthousiaste lokale ondernemers die oude lekkernijen opnieuw op de kaart zetten. De Lobbeskoek, de Karnamorkoeken, de kibbeling van Mortsel, de makarons van Mortsel of het gulden klokje (een lekkernij uit marsepein ter ere van Henriette van den Bergh), allemaal hadden ze een boeiend verhaal en een smakenpalet.

Mortsel kende vroeger ook veel brouwerijen. Brouwerij Hermans, op de grens met Berchem gelegen, vond haar oorsprong op het einde van de 19de eeuw. Ze begon met pils, maar tijdens het interbellum bracht ze ‘Tipsy’ op de markt, een succesrijk bier en werkstuk van de gebroeders Hermans. In 1970 was het liedje uitgezongen en werden de terreinen verkocht aan Agfa-Gevaert. De geheime recepten van het bier bleven wel in de familie. Achterkleinkinderen Joey en Marc Hermans bliezen het bier met Mortselse roots nieuw leven in en lanceerden deze zomer opnieuw Tipsybier naar het originele recept. Het bier wordt gebrouwen bij BeerSelect in Gent. Tipsy is een donker speciaalbier van hoge gisting met 7% alc. vol., licht zurig met een zoete toets. Een smakenpalet dat je ergens brengt tussen een Geuze en een Rodenbach met volgens mij nog een snuifje Watou eromheen.

Oude Tipsy glazen

Dat Tipsy een Mortselse bieroorsprong had en misschien ook culinaire troeven bezat, werd ook opgevangen bij MWHT. Onder impuls van Dirk Brentjens (MWHT) vond men in Mortsel enkele middenstanders om bereidingen te maken met Tipsybier. De samenwerking zal voor een verdere nieuwe winkelbeleving zorgen in Mortsel. Slager Jan Beyens werkt al lang met bier in combinatie met vleesgerechten en stelde zijn paté voor. Het Broodatelier maakte zijn zuurdesem op basis van Tipsybier en voor kaashandel Côté Sud werd de blauwe Achelse kaas aangepast. De presentatie vond plaats in Tartuff (P. Reypenslei 11 Mortsel) waar je vanaf nu stoofvlees op basis van Tipsybier kan eten.

Dat het bier ook geschikt is voor zoete culinaire bereidingen, bewees Albert Van Wassenhove, bestuurslid ASG en huiskok van het burgerinitiatief met een mousse samengesteld met Tipsy.

Mousse met bier

Bij MWHT zijn nog verschillende projecten op komst. Buiten brouwerijen kende Mortsel ook enkele koekjesbedrijven. Er komt een samenwerking met vzw Antwerpen Koekenstad en de Syndicale Unie voor Brood– en Banketbakkerij met als doel enige van de oude lekkere koekjes uit Mortsel weer leven in te blazen.

Ook een ‘Tipsywandeling’ voor zowel fietsers als voetgangers komt eraan. Ze zal ons brengen naar plaatsen waar onder meer de andere Mortselse brouwerijen hebben gestaan, de plaatsen gelinkt aan het Tipsybier en heel wat andere Mortselse culinaire, ambachtelijke producenten.

Tipsybier drink je het beste koel en met mate(n).

Nuttige info

www.tipsy.beer.be

www.toerismezuidrand.be

www.asg.be

Nog een mooie quote die we hoorden tijdens het persmoment van Dirk Brentjens (MWHT):

“Zeg me wat je eet en ik zeg je wie je bent.” (J. A. Brillat-Savarin)

Perscontact: Dirk Brentjens  dirk.brentjens@telenet.be

Verslag: Gust Charrin