Toerisme in Mechelen groeit kwantitatief en kwalitatief
22715
post-template-default,single,single-post,postid-22715,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Toerisme in Mechelen groeit kwantitatief en kwalitatief

Toerisme in Mechelen groeit kwantitatief en kwalitatief

Tijdens de nieuwjaarsreceptie werden de aanwezigen verwelkomt door de schepen van Toerisme, Bjorn Siffer. De schepen blikt ook even terug op het zeer succesvolle afgelopen jaar. In 2018 was er de opening van het nieuw toerismehuis in het Schepenhuis er werd een Bourgondische wandeling ontwikkeld, het nieuwe museum Hof van Busleyden kon de deuren openen. Dit leidde tot een nieuwe belangstelling van de nationale en internationale pers. Via de sociale media bereiken we 2 miljoen mensen (8 miljoen berichten). ‘De nieuwe website maakt mensen warm voor een virtueel bezoek aan onze stad’ vervolgt schepen Siffer. ‘Voor de derde keer op rij domineert Mechelen de prestigieuze ranking van de fDI Europea, Cities and Regions of the Future In het rapport dat gepubliceerd werd in de Financial Times scoort Mechelen liefst 4 keer, beter dan de grootsteden Antwerpen, Gent en Brussel die in hun categorie telkens maar 1 keer worden vermeld. Daarmee behoort Mechelen volgens deze buitenlandse krant tot de top van de Europese kleinere steden. In het FDI rapport Strategy Awards dat tegelijk apart werd gepubliceerd kreeg Mechelen ook een prijs voor het gebruik van nieuwe technologie. Het gaat om de virtual Reality Tour van de stad’ deelt de schepen mee.

“In december mocht ik de 40.000ste bezoeker aan de Sint Romboutstoren verwelkomen”, zegt Björn Siffer. “Een Mechelse student die even kwam uitwaaien tijdens de examens.”

Visit Mechelen grijpt, i.s.m. Toerisme Vlaanderen, nú de kans om te werken aan het toerisme van morgen in Mechelen. Welke positieve invloed kunnen bezoekers aan een bestemming geven en wat zijn de valkuilen? Om een antwoord te vinden op onder meer deze vragen, worden in het voorjaar enkele workshops georganiseerd met Mechelaars, ondernemers en beleidsmakers. De uitkomst van deze workshops voedt een beleidsnota over het toerisme van morgen, alsook het nieuwe strategische plan van Toerisme Mechelen (2020-2025). “De Mechelaar draagt de toerist op handen, maar de toeristische exploitatie mag in de toekomst geen beslag leggen op de charme en de authenticiteit van onze stad. Die unieke waarde moeten we koesteren in een duurzaam model”, zegt Björn Siffer.

De meest recente cijfers van Mechelen spreken voor zich: In 2017 hadden we 145.681 aankomsten en 232.463 overnachtingen. “Een stijging met respectievelijk 42% en 29% sinds 2011”, zegt schepen van Toerisme Björn Siffer. “Binnen – en buitenlandse bezoekers, jong en oud ontdekken Mechelen en zijn gecharmeerd door het historische erfgoed. Ze genieten van het uitstekend horeca-aanbod en kwaliteit van de logies. Deze cijfers geven ons inzicht waarop we verder kunnen inzetten om Mechelen nog beter bekend te maken bij ons doelpubliek”, vat schepen Siffer samen.

Aansluitend is het de beurt aan Steven Valcke, business intelligence manager bij Toerisme Vlaanderen, die uitgebreid toelichting geeft bij het Kunststedenonderzoek met de focus op Mechelen. Hoe ziet de “gemiddelde” Mechelse toerist eruit? Waarom kiest hij/zij voor de bestemming Mechelen? En welke activiteiten staan op het verlanglijstje van de bezoekers?

Het onderzoek naar de recreatieve verblijfstoerist in de kunststeden is al aan zijn vierde editie toe. Tussen april 2017 en april 2018 werden 3 873 recreatieve verblijfstoeristen bevraagd uit eigen land en uit de belangrijkste buitenlandse herkomstlanden: Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, de Verenigde Staten, China, Japan, Rusland en Zwitserland. Het onderzoek verschaft informatie en inzichten over de recreatieve verblijfs- en dagtoerist voor de Vlaamse kunsteden en Brussel. Het bevraagt verschillende aspecten: het profiel van de toerist, imago en motivatie, informatiebronnen, logies en transport, kenmerken van de trip, activiteiten, bestedingen en tevredenheid over de bestemming.

Het recreatief verblijfstoerisme in de kunststeden (Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven, Mechelen en Brussel) is goed voor een omzet van ruim 1 miljard euro.

Met een gemiddeld tevredenheidscijfer van 8,35 (verblijfstoeristen) en 8,39 (dagtoeristen) scoort Mechelen even sterk als de andere kunststeden. “Dit dankt onze nette stad aan een hoogkwalitatief aanbod met sterke prijs-kwaliteitverhouding”, zegt Steven Valcke. Opvallend is dat de Mechelse bezoekers gemiddeld genomen een stuk ouders zijn: 54 jaar tegenover 44. “Antwerpen bijvoorbeeld heeft een veel jonger publiek. In Mechelen heb je niet zo veel mensen die er komen om te shoppen. Dat verklaart ook waarom een gemiddelde overnachter maar 126 euro per persoon uitgeeft tegenover 158 gemiddeld.” Daarnaast is het opvallend hoe vaak bezoekers met kinderen komen: 13 tegenover 5%. Wat ook afwijkt, is dat de bezoekers graag terugkomen: 59% (tegenover gemiddeld 39%) was al eens eerder op bezoek in de stad. “Aantrekkelijke logies trokken veel bezoekers over de streep, net als het familievriendelijk imago. Belgische bezoekers komen vooral om te ontspannen, buitenlandse omwille van het cultuurhistorische. Kerken worden in Mechelen vaker bezocht en dat heeft natuurlijk alles te maken met Sint-Rombouts”, aldus Valcke.

De ondervraagde toeristen typeren Mechelen met stip als een prachtige bestemming, gastvrij en vriendelijk. Ook de netheid en geschiedenis van de stad valt hen op. Opvallende elementen om voor een trip naar Mechelen te kiezen zijn het aanwezige erfgoed, lekker eten en drinken en de aangename vakantiesfeer. In vergelijking met de andere kunststeden springt het (gastronomisch) tafelen in het oog. Andere uitschieters zijn de aantrekkelijkheid van de logies en de familievriendelijkheid. Mechelen maakt haar reputatie als gezinsvriendelijke bestemming helemaal waar.

Een fijne opsteker voor het team van toerisme is de populariteit van hun verschillende communicatiekanalen: de website, brochures en social media van Visit Mechelen scoren prima als informatiebron voor de bezoekers, zowel vóór als tijdens het bezoek. Veel minder worden boekingssites of reisgidsen geconsulteerd. Logies boeken gebeurt vooral rechtstreeks bij het hotel, ook zij hebben een belangrijke informatieve rol.

Gezien de aantrekkingskracht van lekker eten en drinken mag het niet verbazen dat dit als één van de belangrijkste activiteiten wordt genoemd. Uiteraard naast de bezoeken aan musea en attracties. De Sint-Rombouts toren scoort in alle leeftijdscategorieën als topper. Ook shoppen blijft een belangrijk onderdeel van een bezoek. Als we deze resultaten vergelijken met het bestedingspatroon, valt op dat er in Mechelen gemiddeld wat minder wordt besteed, vooral op vlak van maaltijden en shopping. Dit geldt zowel voor de Belgische als buitenlandse bezoekers.

Conclusie: zowel binnen – als buitenlandse bezoekers zijn erg gecharmeerd door Mechelen. Het zijn vaak ietwat oudere toeristen die veel in Vlaanderen reizen, maar ook gezinnen met kinderen kiezen voor Mechelen en appreciëren het gezinsvriendelijke aanbod. Eten en drinken scoort relatief hoog: zowel bij de keuze voor de bestemming als activiteit ter plaatse. Het bestedingspatroon in Mechelen ligt iets lager in vergelijking met andere Vlaamse Kunststeden, voornamelijk de uitgaven voor shopping en recreatie.

Tot slot is het woord aan Paul Boënne, directeur Toerisme Mechelen. Hij dankt alle medewerker en aanwezigen voor hun positieve medewerking in de uitbouw van het toerisme in Mechelen en nodigt iedereen uit voor de nieuwjaarsreceptie.

Info:  https://visit.mechelen.be

Perscontact: rebekka.koch@mechelen.be

Verslag: Marc Declercq