Toeristische dienst Kortrijk verhuisd naar Begijnhofstraat
52861
post-template-default,single,single-post,postid-52861,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Toeristische dienst Kortrijk verhuisd naar Begijnhofstraat

Toeristische dienst Kortrijk verhuisd naar Begijnhofstraat

Het infokantoor van de toeristische dienst van de stad Kortrijk is verhuisd naar de Begijnhofstraat 2. Het nieuwe kantoor ligt op een boogscheut van de Grote Markt en in de looplijn naar het Begijnhof. Het onthaal is tijdelijk, maar plannen voor een definitieve locatie zijn er nog niet, volgens het kabinet van Schepen Wouter Allijns. Wel is geweten dat op de oude locatie in het park een nieuw museum komt rond kunst en stadsleven. Verwacht wordt dat de site klaar is in september 2024.

Voor alle toeristische info uit de regio ga je dus niet meer naar het Begijnhofpark, maar wel naar het vernieuwde infopunt aan de Begijnhofstraat. Voor de inrichting tekende het ontwerpteam Five AM spatial design studio. Dat baseerde zich voor de vormgeving op vier elementen uit het logo van de stad. En om de interactie aan te gaan met de bezoekers liet men vier Kortrijkse auteurs hierbij een verhaallijn uitwerken. De thema’s zijn shopping en mode. Referentie is de ronde spiegel. Gastronomie: Kortrijk wil zich verder profileren als culinaire hotspot. Denk aan nieuwe plekken zoals de verlaagde Leieboorden, maar ook andere historische plekken krijgen dankzij bepaalde innovatieve ingrepen hun grandeur van weleer terug. De Kortrijkse illustrator Xavier Truant werkte niet alleen een studentenkaart uit, maar zet ook de Horeca letterlijk terug op de kaart. Derde thema is creativiteit. Sinds vijf jaar is Kortrijk immers UNESCO Creative City. Denk aan de beurs Interieur, maar ook de kunsttriënnale Paradise, Memento Woordvestival, Next etc.

Meer nog Kortrijk heeft de ambitie om in 2030 Culturele Hoofdstad van Europa te worden. Vandaar ook de keuze om een gedicht van de Kortrijkzaan Siel Verhanneman op een boog uit te beelden. De letters zijn magnetisch, dus de bezoeker kan het gedicht aanpassen. Tot slot heeft Kortrijk met de DAE- cursus (Digital Arts & Entertainment) een belangrijke pijler in de game-industrie. Wereldwijd gaan er deuren open voor bachelors van deze Howest -opleiding. En dus zal de stad zeker ook hier de komende jaren extra op inzetten. Denk maar aan het festival ‘Unwrap’ dat vorig jaar het daglicht zag. Of ‘Moonmonster’, een start-up uit de cocreatiehub Hangar K, die hier een eigen game inverted, made in Kortrijk, laat spelen.  “Deze vier pijlers zorgen voor een relance van Kortrijk waarmee we de stad op de kaart willen zetten, “ aldus Wouter Allijns, schepen van Toerisme, die er op wijst dat het nieuwe toeristisch onthaal voortaan veel centraler gelegen is aan de toegangspoort van het Begijnhof.

70.000 bezoekers

Bezoekerscentrum

Die moet je verdienen. “ Het begijnhof is met meer dan 70.000 bezoekers per jaar meer dan ooit een trekpleister in Kortrijk,” weet schepen van Onroerend Erfgoed, Philippe De Coene. “In 2014 openden we het bezoekerscentrum. De vrijwilligers die het centrum bemannen ontpopten zich tot echte ambassadeurs van het Begijnhof en de stad.”

Vanuit Westtoer en de provincie werd twee jaar terug een nieuw reglement gelanceerd om toeristische initiatieven te ondersteunen. Het ging daarbij niet alleen om financiële ondersteuning, maar ook om inhoudelijke begeleiding. Gespecialiseerde coaches werden aangetrokken en boden Toerisme Kortrijk hulp bij de voorbereiding van het projectdossier. Vertrekpunt was een nieuwe visie op onthaal in het kader van de toekomstige rol die de toeristische infokantoren gaan spelen. Bezoekers informeren en adviseren vanuit het DNA van de stad en de regio. Een logische keuze. En dat op een andere wijze, dan tot nu toe het geval was.  “ We hebben van een klassiek infokantoor een gezellige inspiratieplek gemaakt, met ruime aandacht voor locatie- en productbranding. Hiervoor is samengewerkt met lokale ondernemers, kunstenaars etc. , “ zegt Sabien Lahaye-Battheu, de gedeputeerde van toerisme en voorzitter van Westtoer.  Ze bleek bijzonder fier dat ze dit eerste kantoor nieuwe stijl in een reeks van nieuwe betoelaagde infokantoren mocht openen. Samen met de bijdrage van de stad bedroeg de investering 53.603 euro.

Praktisch

Het toeristisch onthaal en het belevingscentrum van het Begijnhof is dagelijks open van 10 uur tot 17 uur. Begijnhofstraat 2, 8500 Kortrijk tel: +32(0)56.277.840

Info:  www.toerismekortrijk.be

Perscontact: Seel Seynhaeve  pers@kortrijk.be en seel.seynhaeve@kortrijk.be tel: 0498.909017

Tekst: Jempi Welkenhuyzen

Foto’s: Jempi Welkenhuyzen en Stad Kortrijk