Triënnale Brugge 2021: Trauma
46820
post-template-default,single,single-post,postid-46820,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Triënnale Brugge 2021: Trauma

Triënnale Brugge 2021: Trauma

Wie Brugge enkel associeert met mooie oude gevels en historische verhalen is al een poosje niet meer in de stad geweest.  De metropool koppelt al enige tijd het rijke erfgoed aan hedendaagse architectuur. Ook de musea zetten meer in op actuele kunst. En hier speelt de Triënnale zeker een sleutelrol. Waar men in de ’60-er en ’70-er jaren van vorige eeuw vooral kunst uit eigen land naar voren schoof, is er nu een focus op grote internationale namen uit de kunstscene. In de vorige edities 2015 en 2018 vroeg men zich af hoe Brugge er zou uitzien als een megapolis en een vloeibare stad, nu kozen de curatoren ervoor het thema ‘Trauma’ aan te pakken. Een thema dat in tijden van pandemie zeker past. Maar ook breder gaat en onderzoekt of Brugge wel die droombestemming is voor toeristen en ingezetenen. Of dat er naast de pracht en praal ook iets anders leeft achter de façades. Hiervoor werden 13 kunstenaars aangetrokken, die in minder bekende steegjes, reien, gebouwen of monumenten aan de slag gingen. Op die manier past de Triënnale volledig binnen de keuze van Visit Bruges en Toerisme Vlaanderen, vermits deze pleiten voor een beter toerisme met respect voor de ziel van een plek. En daarom blijft men deze editie niet meer alleen in de binnenstad, maar trekt men ook richting de stadsrand en Zeebrugge. Naast het kunstenparcours loopt er in de Poortersloge een expo onder de noemer ‘Poreuze Stad’. Hier gingen de exposanten aan het werk rond het thema Trauma.

The Bruges Diptych (Jon Lott) .

Dat ‘Trauma’ zijn titel niet mist, blijkt uit het feit dat de installatie van Zamora al gesloten moest worden vanwege veiligheidsredenen. De sterke wind speelde de stellage parten. Die wind zorgde ook voor stabiliteitsproblemen bij het project ‘The Bruges Diptych’ van Jon Lott, aan de Gouden Handrei waar het huis van Jan van Eyck zou hebben gestaan. Er ontstonden problemen met de stabiliteit van de constructie. Pontons moesten verzwaard en het project werd aangepast. Maar blijkbaar waren er ook problemen met de buurt. Die gingen aan het procederen. Nu dit achter de rug is, blijkt de toevoer van het materiaal voor moeilijkheden te zorgen. Gehoopt wordt dat het project kan worden afgewerkt medio juli, maar kenners hebben er hun twijfel over.

Les Niches Parties (Nadia Naveau).

Randanimatie

Lezingen, debatten, filmvertoningen en andere evenementen puren het thema verder uit.  Leuk is te weten dat er 4 podcast zijn ontwikkeld en een audioguide is voorzien om op eigen tempo alle info op te nemen terwijl je het parcours afwandelt. En ook handig is dat de lokale horeca inspeelt op de Triënnale. Zo zijn er picknickmanden, speciale wafels, biertjes, maar ook prijsbewuste lunches uitgewerkt (19.50 €).

Nog tot 24 oktober te zien. Centraal infopunt is de Poortersloge, maar je kan al terecht voor meer informatie via de Toeristische Dienst op ’t Zand,  op de Markt, bij het Historium en er staat ook een infozuil aan het station.

Info: www.triennalebrugge.be

Perscontact: Micha Pycke / Nele Vermeire  micha@clubparadise.be en pers@triennalebrugge.be

Tekst: Jempi Welkenhuyzen
Foto’s: Anne Marie Jacob