Twintig West-Vlaamse musea en attracties krijgen het Q-label
24290
post-template-default,single,single-post,postid-24290,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Twintig West-Vlaamse musea en attracties krijgen het Q-label

Twintig West-Vlaamse musea en attracties krijgen het Q-label

Voor de eerste keer krijgen twintig West-Vlaamse musea en attracties het Q-label van het Provinciebedrijf Westtoer. Deze musea en attracties doorliepen het afgelopen jaar het kwaliteitstraject succesvol. Zij staan nu klaar om hun bezoekers nog beter te ontvangen.

Ondernemers krijgen Q label

Ondernemers krijgen Q label

In het totaal hebben ruim 280 toeristische ondernemers en organisaties het Q-label. Dit zijn West-Vlaamse logies, restaurants, cafés, toeristische infokantoren en bezoekerscentra. Met het kwaliteitslabel engageren ze zich om structureel aan kwaliteit en aan klantentevredenheid te werken. In 2018 heeft Westtoer het traject voor de eerste keer aangeboden aan musea en attracties. Musea en attracties zijn naast de hogergenoemde toeristische spelers belangrijke trekpleisters. Ze bezorgen de klant niet alleen hier en nu informatie, maar zorgen ook voor een stuk herinnering achteraf. Het betreft Musea en attracties in het Brugse Ommeland, de Kust, de Leiestreek en de Westhoek.

Stefaan Gheysen, algemeen directeur Westtoer

Stefaan Gheysen, algemeen directeur Westtoer

Algemeen Directeur Stefaan Gheysen en gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu schetsen het belang van het label, dat als een heus uithangbord geldt: “ Het vormt een eerste aanspreekpunt voor een toerist, wiens verwachtingen alsmaar hoger liggen, gezien het internationaal aanbod B2B , maar die ook allerlei info via internet vindt. Zo’n label toont het verschil aan, waarin het museum, de attractie, horeca of zelfstandig ondernemer zich onderscheidt van de rest. Hier kan men direct en face to face inspelen op de behoefte van de toerist. De klant wil emotioneel betrokken worden vanaf het ogenblik dat hij of zij aankomt tot het vertrek en dan kan zo’n waarderingslabel een indicatie zijn. Om zeker te spelen sturen wij, naast het coachingtraject, ook mystery guests op pad. Daarnaast hebben we nog een klantentevredenheidsenquête gehouden onder 12000 mensen. Dit is nieuw. Naast de nieuwe labels behaalden ook tal van organisaties, toeristische diensten, horecazaken en ondernemers een verlenging van het label voor drie jaar. Daarom kan iedereen nu ook instappen in een zgn. VIP-traject waarbij we een vervolgopleiding rond gastvrijheid en andere aspecten gaan aanbieden voor drie jaar.”

Musea en attracties krijgen Q-label

Musea en attracties krijgen Q-label

Het is duidelijk dat het Q-label vruchten afwerpt in West-Vlaanderen. Gestart in 2008 aan de kust, werd er tussen 2013 en 2019 een breder traject uitgerold, waardoor vanaf nu alle aspecten van ‘beleving’ onder de loep worden genomen.

Het Q-traject stelt de beleving van de bezoeker centraal. Tijdens een opleidingstraject krijgen de deelnemende musea en attracties inzicht in de aspecten die een impact hebben op de beleving van bezoekers. Naast het leren en het uitwisselen van ervaringen met collega’s, biedt een coach begeleiding op maat, ter plaatse in het museum. De klantenreis wordt volledig in kaart gebracht en de verbeteracties voor de komende drie jaar worden samen bepaald. De opleiding is niet enkel gericht is op de leidinggevenden maar ook op de medewerkers die in contact komen met de bezoeker. Op die manier ontdekt iedereen hoe men een bijdrage kan leveren aan een betere bezoekersbeleving. Dankzij de tools van Westtoer kunnen de musea en attracties zich ook vergelijken met de andere deelnemers aan het traject. Verder kunnen ze aan de slag gaan met de vele, soms verrassende suggesties van de bezoekers zelf.”

  • Abdijmuseum Ten Duinen in Koksijde
  • Bakkerijmuseum in Veurne
  • Belfort (Musea Brugge)
  • Bezoekerscentrum Jules Destrooper in Lo-Reninge
  • Hooge Crater Museum in Ieper
  • Eperon d’Or in Izegem
  • For Freedom Museum in Knokke-Heist
  • Fransmansmuseum in Koekelare
  • Groeningemuseum (Musea Brugge)
  • Historium in Brugge
  • Kasteel Beauvoorde in Veurne
  • Käthe Kollwitz museum in Koekelare
  • Memorial Museum Passchendaele 1917 in Zonnebeke
  • Museum aan de IJzer in Diksmuide
  • Navigo Nationaal Visserijmuseum in Koksijde
  • Sint-Janshospitaal (Musea Brugge)
  • Uilenspiegelmuseum in Damme
  • Volkskundemuseum (Musea Brugge)
  • Westfront Nieuwpoort
  • Zwin Natuur Park in Knokke-Heist

Info: www.q-label.be.

Perscontact: Raisa Qvick:  raisa.qvick@westtoer.be

Tekst en foto’s : Jempi Welkenhuyzen en Anne Marie Jacob