Vakantiesalon Brussel opent met positieve tendens
52837
post-template-default,single,single-post,postid-52837,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Vakantiesalon Brussel opent met positieve tendens

Vakantiesalon Brussel opent met positieve tendens

Na een afwezigheid van twee jaar is er opnieuw een Vakantiesalon. Dat heel wat mensen daar zaten op te wachten, bleek al uit het aantal bezoekers op de openingsdag.  Uit de nieuwste boekingscijfers blijkt trouwens dat de reisgewoontes van de Belg zo goed als op hetzelfde niveau staan als in 2019 en dat 4 op de 5 Belgen dit jaar op reis wil.  Het Vakantiesalon gaat in verkorte versie enkel door in Paleis 1. Maar met 250 bestemmingen waaronder het bruisende Ardèche als centrale gast en enkele nieuwkomers krijgen reislustigen een mooi aanbod.

Last second

Ondanks de zware impact door de gezondheidscrisis stelt men vast dat de reissector zich geleidelijk aan herstelt. ABTO, de Belgian Association of Travel Organisers meldt positieve  trends in het gedrag van de Belgische reiziger. Ook al boekt de Belg zijn vakanties last minute en als recente trend ook ‘last second’ wil 80% van hen op reis tegenover 82% voor de pandemie.  Ook het gemiddelde budget van de Belg is licht gestegen tot  1.820 euro.  Zijn voorkeursbestemmingen zijn momenteel de Europese landen waarbij Frankrijk dé vakantiebestemming bij uitstek blijft.  Ook de touroperators hebben het vertrouwen van hun trouwe klanten herwonnen. 22% van de Belgische toeristen verkiest een all-in vakantie, tegenover 23% in 2019. Ook al is het vliegverkeer in Europa terug op niveau, verkiest 70% van de Belgen toch de auto als vervoersmiddel.
‘Dankzij deze positieve cijfers kan de sector haar activiteiten met enthousiasme hervatten en
bijkomend personeel aanwerven’ besluit Koen van den Bosch, CEO van de VVR, de Vereniging van Vlaamse Reisagenten.

De Ardèche centraal

Ardèche Tourisme

Dit jaar plaatst het Vakantiesalon de regio van de Ardèche in de kijker. Deze streek, gelegen in het zuidoosten van Frankrijk, trekt veel Belgen aan. Zo is één op de vijf toeristen in de Ardèche Belg. In 2020 boekte de Belg, als tweede grootste nationaliteit, zelfs de meeste overnachtingen. 90% onder hen verkiest, net zoals vele andere toeristen, de camping als verblijfplaats.

De Ardèche staat bekend om zijn adembenemende landschappen, zoals de Gorges de l’Ardèche en de talloze grotten, zoals de Grot van Chauvet (Unesco Werelderfgoed), maar ook de vele pittoreske dorpjes zijn een publiekstrekker.  En dat de Ardèche ook gastronomische troeven heeft, is op het Vakantiesalon duidelijk te zien aan de verschillende standen waar je wijn, kaas en de beroemde crème de marron kan proeven.

Nieuwkomers

Het Vakantiesalon 2022 mag dan wel een mini-editie zijn. Bezoekers zullen niet ontgoocheld zijn want de grote spelers van elk jaar zijn aanwezig. Zo is het voor Frankrijk vanzelfsprekend om een grote stand te hebben, en dat is dit jaar niet anders. Naast de Ardèche zijn o.a. ook Châteaux de la Loire, Destination Beaujaulais, Destination Normandie, Sensation Bretagne, Vaucluse Provence, Carcasonne et Perpignan en l’Alsace vertegenwoordigd. Lille maakt van het Vakantiesalon gebruik om zijn nieuwste cultureel project Lille 3000 voor te stellen.

Ook Spanje is tegenwoordig met een grote stand met vertegenwoordigers van o.a. Andalucía, Calella, Cambrills, Valencia, Extremadura, Formentera, de Canarische Eilanden, Menorca, Galicia, Salou,…
De Belgische stand heeft naast Vlaamse steden ook vertegenwoordigers van Visit Walonia.
Ook Griekenland heeft een mooie grote stand met vertegenwoordigers van o.a. Halkidiki, Central Greece, Eastern en Central Macedonia, Kreta, hotels & resorts,…  Verder zijn er ook stands van Kroatië, Slovenië, Romenië, Italië,…
Als verre bestemmingen kan je kennis maken met o.a. Thailand, Nepal en Ile de Réunion. Cuba zorgt voor leven in de keet met een muziekband waarbij de bezoekers uitgenodigd worden om te dansen en voor een demonstratie showcooking moet je naar de stand van Thailand.
Nieuwkomers dit jaar zijn de Malediven, Tunesië en Curaçao.

Ook de camping- en de cruisesector zijn aanwezig, evenals de touroperators waarbij TUI tekent voor zijn gekende grote stand.

Thema’s 2022

Het  Vakantiesalon focust op drie thema’s : Slow Travel, Family & Friends en Cultuur & Natuur. Slow Travel toont de stijgende interesse om er met het gezin op uit te trekken in een mobilhome of camper en of een leuke camping op te zoeken.  Dat mede door de pandemie familie en vrienden belangrijker werden, uit zich dat veel gezinnen een huisje boeken voor zichzelf of samen met vrienden. En uiteraard hebben wij door de pandemie ook weer de natuur ontdekt. Een huisje of camping in de natuur, maar dicht bij een stad, lijkt steeds meer gevraagd.

Positief gestemd

‘Ondanks een iets kleiner aantal exposanten dit jaar door de onzekere periode, zien we dat de bezoekers weer massaal naar het Vakantiesalon afzakken. De exposanten en andere professionals uit de sector zijn zeer positief over deze editie en kijken uit naar het komende reisseizoen’ besluit Frédéric François, CEO bij FISA.

Praktisch:

Het Vakantiesalon 2022 in Paleis 1 van Brussels Expo loopt tot en met zondag 27 maart 2022. De volgende editie van het Vakantiesalon heeft plaats van 2 tot en met 5 februari 2023.

Info: https://www.vakantiesalon.eu/

Perscontact: Gabriëlle Vermeulen gv@twocents.be

Tekst en foto’s: Rita Goethals